Nyfikna tullen :)

Kommentaren "Du förstår inte vad du skrivit eller hur?" var lägre än GlocalNet. Att försöka förklena och håna den man debatterar med är inte min stil (det känns som ett personangrepp). Jag ska försöka hålla mig från att skriva mer för tråden är redan ur spår. Jag tänker inte heller försöka vitsa till det för då finns det risk att nån fler blir upprörd.

Det var inte menat som ett personangrepp. Inte för att såra dig i varjefall. Utan gång på gång förklaras det att det som uppröde vissa var din formulering om civil olydnad. Istället för att hålla med om att det var klantigt formulerat kom en massa försvar från din sida angående smuggling och rebeller.
Var och var annan person gör som du när de är utom lands. Inget konstigt med det. Några åker fast och får böta, några klarar sig.
Men det finns inget större ändamål bakom det förutom att tjäna eller spara pengar åt sig själv.
Alltså inget att försvara. Utan bara bejaka. Och det som du känner är bara en kick för att du lyckas lura systemet och samhället. Att kalla det rebelliskt är inte heller helt rätt. för då kan man kalla alla brott för rebelliska eller civil olydnad. Säg iställer jag smugglar för enskild bruk och tänker forsätta med det. Rakt och ärligt.
Priserna är som de är för vi fört och för den politik som vi gjort hitintills.
Vill du ändra på nåt starta ett parti och gå till val.

Fast priserna i Sverige beror inte endast på momssatsen utan också på att vi har en ganska snedvriden konkurrenssituation, där allt måste gå via ett fåtal generalagenter (som ofta saluför flera märken som tillhandahåller varor i samma segment) som har ganska fria händer att sätta priser. Att sätta priserna under rekommenderat pris innebär en försvagning av varumärket,mdär av ser man sällan det i butik. För ett par år sen skilde det bara 40 kronor mellan billigaste och dyraste priset på ipods t.ex. nu har det ändrats lite, men fortfarande kan man se samma tendenser på t.ex. friluftskonfektion och utrustning. Extremt liten priskillnad mellan butiker.

Jag ska försöka hålla mig från att skriva mer för tråden är redan ur spår.
Här tycker jag du har fel. Många trådar av typen "Hur beställa från utlandet" spårar ofta ur till dessa diskussioner men denna tråd handlar ju liksom om smugglig/smugglingsmetoder/tullens arbete.

Att sätta priserna under rekommenderat pris innebär en försvagning av varumärket,mdär av ser man sällan det i butik.
En försvagning av varumärket för producenten och generalagenten. Detta brukar innebära att generalagenten s a s stänger kranen för detaljhandlaren. Försök t ex att sälja märkesfiskerullar mer än en tia under rek.pris så får du se vad som händer. Den av de tre stora grossister som du köper av kommer raskt att sluta sälja till dig samt antagligen stämma dig för avtalsbrott.

Jag handlar heller inte för såna summor så att arbetslösheten bland OnOff och ElGiganten-anställda stiger Det är helt säkert.

Ta och multiplicera det med 9 miljoner så kanske det blir en större summa.

Lite aningslöst att bara titta på sina egna inköp. man får nästan förutsätta att det är Ok för andra att göra det man anser är ok för en själv.

Det är precis det civil olydnad INTE handlar om. Utan är den lilla medborgarens sätt att protestera mot det rådande politiska systemet.

Precis, en annan skribent tyckte att det fanns två saker för mig att välja på: att bo kvar i Sverige och snällt acceptera gällande system och hålla käften, eller flytta till Hong Kong.

/K

Det är precis det civil olydnad INTE handlar om. Utan är den lilla medborgarens sätt att protestera mot det rådande politiska systemet.

Och huruvida man anser att civil olydnad är Ok eller om det bara är en term för att försöka dölja att det man gör är olagligt kan man debattera i all oändlighet . De som syslar med det tenderar att vilja definiera det mesta som civil olydnad dock.

lite löjligt och fegt att kalla brottslighet för "civil olydnad" det är bättre med lite stake och stå för det man gör.. att gömma sig bakom en kvasipolitisk fasad är bara fegt.. jag misstänker att det är samma personer som definerar "stöld från företag" som "löneförmån".. det finns betydligt bättre verktyg att påverka politiskt än att smita förbi vägtullar..

Objektivt sett kanse man måste säga att alla bedömningar om vilka syften som är OK ihop med civil olydnad är subjektivt.

Oavsett syfte kan man nog tänka sig att det alltid finns de som tycker att de som ägnar sig åt civil olydnad är rötägg. Någon tyckte alldeles säkert även att Mahatma Ghandi var ett röttägg.

På samma sätt ser sig säkert många bankrånare som rebeller.

Och vissa pedofiler tycker ju att det de gör är OK.

Fast en viktig sak är förstås om man bryter mot reglerna och sedan är beredd att ta konsekvenserna, eller t o m anstränger sig för att åka dit och göra saken offentlig. Då kan man ju misstänka att handlingen är för att förändra.

Annars är ju sådana här tilltag i grunden odemokratiska.
(Så, en viktig sak i sammanhanget är ju om handingarna utförs i en demokrati eller ej.)

Samt hur många som tar den som smugglar på allvar - som en frihandelskämpe... :-D

Vill man protestera mot svenska priser bojkottar man svenska affärer och handlar lagligt utomlands, och betalar tull. Vill man protestera mot skatterna hjälper det inte att bara skita i tullen, utan man måste då även hjälpa till att finansisera sin egen och sina medmänniskors skolor, sjukvård m m på alternativa sätt, för att visa att det går att göra så.

Vill man syssla med civil olydnad gäller det att tänka på vem som blir måltavla och vad den personen kan göra för att förändra situationen. Jag har svårt att se någon civil olydnad med att strunta i skatten, skräpa ned, tjuvfiska m m, eftersom de enda som drabbas är medmänniskorna, och inte de som kan göra något åt det. Jag har större förståelse för dem som klottrar ner pälsbutiker än för dem som skiter i tullen. Släppa ut minkar är däremot djurplågeri. Tänk en gång till för varje s k protest.

Om det verkligen är så att utsidan innehåller särskilt många osjälviska människor som tycker det är fel med skattefusk, nedskräpning, m m, så kanske det beror på att intresse för naturen gör människor osjälviska. Långt ute i ödemarken behövs det nämligen folk som kan ta hänsyn till naturen och medmänniskorna trots att de inte riskerar upptäckt om de inte gör det.

Fast en viktig sak är förstås om man bryter mot reglerna och sedan är beredd att ta konsekvenserna, eller t o m anstränger sig för att åka dit och göra saken offentlig. Då kan man ju misstänka att handlingen är för att förändra.
Alla brottslingar måste vara beredda att ta konsekvenser för sitt handlande.
För mig är civil olydnad att man inte försöker undgå straff (som smugglare försöker) utan snarare söker straff som Greenpeace eller Plogbillsrörelsen gör. Det är brottslingar men de står för sina brott.

Jag utgår ifrån att alla röstar i riksdagsvalet (man kan rösta blankt), och vare sig man gör det eller ej så står man bakom demokratiskt fattade beslut.

För mig är civil olydnad att man inte försöker undgå straff (som smugglare försöker) utan snarare söker straff som Greenpeace eller Plogbillsrörelsen gör. Det är brottslingar men de står för sina brott.

Exakt vad jag tänkte skriva.

Det väger så mycket tyngre när någon säger "Jag tycker att den här lagen är så fel att jag personligen tar konsekvenserna av att bryta mot den" än "Jag gillar inte den här lagen, så jag försöker smita undan"

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg