Nyfikna tullen :)

Precis, en annan skribent tyckte att det fanns två saker för mig att välja på: att bo kvar i Sverige och snällt acceptera gällande system och hålla käften, eller flytta till Hong Kong.

/K

Nej, du kan ju bo kvar i Sverige och ägna dig åt riktig civil olydnad (eller kanske t o m politik?!) istället för att bara försöka smita undan jobbiga skatter och avgifter.

Det är inkonsekvent att inte vilja betala skatter som moms, tull etc, men ändå vilja bo i landet och ta del av välfärden som skatterna finansierar.

För att göra "protesten" trovärdig bör den innehålla något slags alternativ till det man "protesterar" mot. Din biltullssmitning görs i det fördolda (hela syftet med den!) och är ingen protest öht.

Jag kan ju vara lite fräck och påstå att du egentligen har det ruskigt bra i Sverige, även om du spelar rebell av egoistiska skäl.

Exakt vad jag tänkte skriva.

Det väger så mycket tyngre när någon säger "Jag tycker att den här lagen är så fel att jag personligen tar konsekvenserna av att bryta mot den" än "Jag gillar inte den här lagen, så jag försöker smita undan"

gäller det här bara vissa brott eller e det ok att köra på så länge man e beredd att ta straffet..?

gäller det här bara vissa brott eller e det ok att köra på så länge man e beredd att ta straffet..?

Jag menar inte att det är ok att köra på bara man är beredd att ta straffet. Jag menar att det knappast går att kalla något "civil olydnad" om man inte är beredd att ta konsekvenserna.

Nu är detta ju i alla händelser en lite skum debatt, eftersom tull och moms knappast är ett "straff".

Jag menar inte att det är ok att köra på bara man är beredd att ta straffet. Jag menar att det knappast går att kalla något "civil olydnad" om man inte är beredd att ta konsekvenserna.

Nu är detta ju i alla händelser en lite skum debatt, eftersom tull och moms knappast är ett "straff".

men det kan väl rubriceras som ett brott om det är tillräckligt omfattande?

Självklart är jag beredd på att ta konsekvenser av mina handlingar, fattas bara annat. Förstår inte hur man inte skulle kunna vara det?

För övrigt så är väl inte "demokratiskt tagna beslut" alltid rätt, eller?

/K

/K

Nä men de är demokratiskt tagna, och bör bekämpas med demokratiska metoder. När en person anser sig stå över demokratin inom ett område så kan lätt andra anse samma sak inom andra och sen är vi på väg mot anarkin.

/K

Ur något perspektiv skulle de förstås kunna vara fel.

Men då gäller de ju förstås tills annat beslut tagits (demokratiskt). Är du ensam (eller i minoritet) med att anse att beslutet är fel, har du förstås fel.

Om man inte gillar demokrati så är det ju en annan sak, men då får man väl vara konsekvent och hålla en annan linje generellt.
Det finns ju förstås politiska krafter i samhället som är emot en demokrati. Kanske hittar du en hemvist där, eller så får du väl hitta den nån annanstans - eller hitta på en egen rörelse för anarki eller diktatur. Eller så kan du ju strunta i det, men problemet är förstås om du vill att dina handlingar ska betraktas som civil olydnad; då måste du antagligen i någon mån formalisera din strävan. Samt se till att du fastnar i tullen när du smugglar.

Samt se till att du fastnar i tullen när du smugglar.

Där har du väl den verkliga poängen. Samla ihop ett stort gäng som går igenom tullen med otillåtet mycket prylar och se till att ni fastnar i tullen. Se samtidigt till att media finns på plats och rapporterar. Då kan jag gå med på att kalla det civil olydnad.

Där har du väl den verkliga poängen. Samla ihop ett stort gäng som går igenom tullen med otillåtet mycket prylar och se till att ni fastnar i tullen. Se samtidigt till att media finns på plats och rapporterar. Då kan jag gå med på att kalla det civil olydnad.
Aaahhhh, ett par dagar i Barcelona utan internet har gjort mig gott, men nar jag ser detta inlagg sa maste jag passa pa att tacka for att nagon vikarierar for mig. Kunde namligen inte skrivit det battre sjalv.

Att bara "ta konsekvenserna av sitt handlande" galler ju bara "ifall de far fast mig", och sorterar fotstas inte under civil olydnad (jfr hur italienska maffian brukar svara pa om de sysslar med kriminell verksamhet: "jag har aldrig blivit domd i domstol"). I sa fall ska man protestera oppet, och helst vara sa manga att samhallet kan ha nagot intresse av att lyssna. Att lyssna pa en ensam kverulant ar inte lika intressant.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg