Nyfikna tullen :)

Jag håller ju med i sakfrågan men handlar personligen gladeligen t.ex. en kamera för 1900 kr istället för 3995 hemma. Där var jag 200 SEK över gränsen för vad jag borde tullat och skattat men sover inte alls dåligt för det.

Jag har läst ganska många trådar här genom åren och jag tycker att Utsidan är "värre" vad det gäller att förkasta det som inte kör 100% enligt lagboken. På samma sätt som det skrivs "se upp, snart kommer Hillebanerna" så varnas det också för moralens väktare på skämt.

Jag håller ju med i sakfrågan men handlar personligen gladeligen t.ex. en kamera för 1900 kr istället för 3995 hemma. Där var jag 200 SEK över gränsen för vad jag borde tullat och skattat men sover inte alls dåligt för det.

De saker du faktiskt sover dåligt för vore mer lockande att höra om!

Jag har läst ganska många trådar här genom åren och jag tycker att Utsidan är "värre" vad det gäller att förkasta det som inte kör 100% enligt lagboken. På samma sätt som det skrivs "se upp, snart kommer Hillebanerna" så varnas det också för moralens väktare på skämt.

Ja jag har bara läst fyra trådar, så jag ger mig.. :)

avslutad210712

Gäst
:)

Jag förstår att det är helt omoraliskt. Hur gör ni som på allvar blir upprörda av vad jag skrev? Kör ni aldrig för fort eller går på grönt med en flaska för mycket. Obs! Även gamla ungdomssynder räknas så man är för evigt förtappad om man gjort sånt i unga år.

Seriöst så gör jag inget aktivt för att slippa tull och moms när jag internethandlar utan hoppas på turen. Däremot har jag gått på grönt många gånger vid utlandsresor. Man får ta med prylar för ~2000 kr tror jag men jag har haft med mer prylar ett antal gånger (t.ex. dyra objektiv till kollegor för 50% av svenskt pris).

Det finns moralens väktare på andra forum men här är det faktiskt helt extremt.

Visst har jag kört för fort men jag har faktiskt aldrig haft en flaska för mycket med mig. Har nog gjort en hel del andra brott i mina dar om jag tänker efter. Har faktiskt köpt två grunkor från utlandet där leverantören skrev att alldeles för lågt belopp (visserligen utan att jag bad om det) och jag har inte betalat vare sig moms eller eventuell skatt på dem. Men i mina ögon är det just brott och och inte civil olydnad. Att det är mer moralens väktare här än på andra forum tvivlar jag på. Speciellt om du burit med dig objektiv åt dina kollegor så kanske du någon gång tittat in på fotosidan - där kan man säga att det en sån här diskussion tenderar att bli både mycket längre och mycket hårdare.

Det handlar inte om moral, det handlar om laglydnad. Jag har i mina dar brutit mot lagen i en antagligen mycket vidare omfattning än ni har. Jag skulle aldrig uppmana/rättfärdiga/förhärliga/försvara det på ett internetforum av den enkla anledningen att de fora jag är med på inte har den inriktingen och jag skiter inte där jag bor.
Det är samma sak som med språkbruket, visst skämtar jag om sjukdomar/kön/etnicitet/ras/sexuell läggning med mina vänner men skulle aldrig få för mig att skriva att USAbeställningen gjordes för att jag är snål som en jude eller att folk som inte klarar detta eller det andra är fjollor.
Varför? För jag tycker vi kan hålla forumet rent o snyggt utan låsta trådar, raderade inlägg eller uteslutna medlemmar. Hög standard, kort o gott...

jag har råd att betala, jag handlar utomlands och betalar alla avgifter när det finns produkter som jag inte får tag i via annan handlare.. har man inte råd att betala vad saker kostar så rekomenderar jag att jobba mer.

Mån får lägga undan tills man har råd att handla, svårare är det väl inte. Rom har aldrig byggts på en dag och i morgon kommer det säkert att komma prylar som inte fanns igår... Att beklaga sig för att man får betala faställda avgifter är något som bör tas med i kalkylen från början...
Efter GWII fick jag ett paket i gåva av USGov, men värdet på det låg 3 kr över gränsen då...expeditionsavgift, tullavgift, tullsats, moms på varor, tull och porto! Inte beställt, väl menat och flera hundra i avgifter, that's life...
//J

prylar kostar ungefär det samma i hela världen, det handlar bara om hur man betalar.. om skattetrycket är lågt kan man köpa en billig TV men å andra sidan måste man köpa dyra försäkringar för att få sjukvård.. visst, det är en grov förenkling men i stora drag så stämmer det.. det är klart att en TNF jacka från kina blir billigare när en lokal fabriksarbetare jobbar 16timmar om dygnet för några % av vad motsvarande arbetare skulle tjäna här.. jag säger inte att vårt samhälle på något sätt är perfekt men vi har gjort ett vägval som kostar ganska mycket pengar.. livet består av en serie prioriteringar och val, vår nuvarande situation är summan av dessa.. ytterligare en generalisering och förenkling..

Jag trodde att precis som man inte biter handen som föder en så skiter man inte på handen som smeker en men vad fel jag hade...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg