Nyfikna tullen :)

avslutad210712

Gäst
Tycker absolut niklaz beteende kan klassas som civil olydnad.
1, Han har en åsikt att staten förvägrar honom hans inarbetade pengar och förtrycker honom genom att lägga på moms på allt han handlar.
2, Han protesterar mot detta genom att handla varor utomlands där priset är lägre. Hade alla gjort detta hade regeringen fått en signal att sänka momsen.
3, han deklarerar detta öppet i detta forum och bidrager till en öppen debatt med oss andra medlemmar på Utsidan.

Om man tycker att det är fel att köra bil med alkohol i kroppen kan man då göra det och sen åberopa civil olydnad mot rattfyllerilagen.

Hårdragning - javisst
Provocerande - javisst

Om alla handlar sina varor utomlands (läs utomEUs) utan att betala moms vid införseln skulle vi troligen få betydligt allvarligare problem än att staten inte får in sina momskronor. Bland annat skulle vi få ett antal arbetslösa inom handeln vilket i sin tur genererar lägre inkomstskatter vilket ger mindre pengar till den allmänna välfärden etc etc. Vi skulle också slippa svenska importörer samt svensk service av de varor vi köpt utomlands vilket kanske är lite opraktiskt. Inte så skoj vare sig rent praktiskt eller rent ekonomiskt att paketera sin 50" plasma-tv för transport till USA eller Hongkong. Nej jag vet att det inte tillhör livets nödtorft med en stor plasma-tv men det är ju saker som man inte direkt behöver som är billigare utomlands och då framförallt i det stora landet i väst eller i fjärran östern.

Senast redigerad av en moderator:
Tycker absolut niklaz beteende kan klassas som civil olydnad.
1, Han har en åsikt att staten förvägrar honom hans inarbetade pengar och förtrycker honom genom att lägga på moms på allt han handlar.
2, Han protesterar mot detta genom att handla varor utomlands där priset är lägre. Hade alla gjort detta hade regeringen fått en signal att sänka momsen.
3, han deklarerar detta öppet i detta forum och bidrager till en öppen debatt med oss andra medlemmar på Utsidan.
Exakt, så om jag smugglar in obeskattade varor och säljer dem i Sverige (säg, tio Macbooks) eftersom jag tycker "Staten förtrycker mig" och sen skryter med detta för kompisar på krogen, då har jag också begått civil olydnad enligt ovan?

Kom igen nu, om man begår den typen av brott för att sätta ögonen på ett problem (t ex att varor är olika dyra i olika länder) då har man ju "a mission" med brottet, om man s a s begår det för att få igång diskussion. Då handlar det mer om brottets art (man kanske inte får slå pensionärer i skallen för att få igång debatt...) MEN, om man begår brott och sen börjar gnälla i ett forum den enda gången av tio som man blir ertappad med fingrarna i syltburken, då är det svårt att kalla det civil olydnad. De gånger man handlat och inte tullat har man ju tigit, de gångerna "deklarerades inte öppet i ett forum för öppen debatt med oss medlemmar på Utsidan".

snikenhet

blandas lätt med Rbin Hood andan.. när det passar.... Tänk jag har inte fått någon gratis Mac iår!
//J

blandas lätt med Rbin Hood andan.. när det passar.... Tänk jag har inte fått någon gratis Mac iår!
//J
Lugn bara lugn, jag funderar på att ta hem två stycken i sommar från USA. Fast... jag kommer inte att ta med någon att sälja, där går gränsen för min moral. Men en till min deltidsarbetande bror och så en för privat bruk. Och kanske ett Tarptent.

Det var just därför jag kom att tänka på Mac:ar, det skulle vara så enkelt att ta hem 5-10st och sen kränga, kolla bara på tradera eller blocket, jisses vad folk tycks handla saker med prislappen kvar, i "fel storlek"...

En period i livet pedlade jag över pölen. Tullen jagade spriT, cigaretter och möjligtvis knark, men vid varje resa hade jag två masterband 1/2" data i resväskan, de frågade de aldrig efter (....där kunde det smugglats och sysslats med brott, men nu var det bar trista affärer). Efter 67 trista överflygningar ändade det året och jag begärde nya uppgifter.
//J

:)

Jag förstår att det är helt omoraliskt. Hur gör ni som på allvar blir upprörda av vad jag skrev? Kör ni aldrig för fort eller går på grönt med en flaska för mycket. Obs! Även gamla ungdomssynder räknas så man är för evigt förtappad om man gjort sånt i unga år.

Seriöst så gör jag inget aktivt för att slippa tull och moms när jag internethandlar utan hoppas på turen. Däremot har jag gått på grönt många gånger vid utlandsresor. Man får ta med prylar för ~2000 kr tror jag men jag har haft med mer prylar ett antal gånger (t.ex. dyra objektiv till kollegor för 50% av svenskt pris).

Det finns moralens väktare på andra forum men här är det faktiskt helt extremt.

Jag reser regelbundet till Hongkong och har också bott där fyra månader 2007. Jag skulle säga att ALLT utom mjölkprodukter är billigare där. Alla små och stora saker kostar så lite (ibland får man leta lite) så jag har svårt att ge 400-500 för en T-shirt och 800 kr för en skjorta numer. Jag kan faktiskt inte komma på nåt annat än mjökprodukter som är dyrt där men jag ska tänka efter.

Sen är det ju dock lite problematiskt att motivera inköp av Made In China produkter. Bara jäkla sweatshops och barnarbete. Se China Blue om ni kan. Det är en bra dokumentär om jeanstillverkning. Tror de jobbade 6-7 dagar i veckan upp till 17 timmar som värst. Det till en lön i trakterna kring ca 800 SEK...

Nej jag vet att det inte tillhör livets nödtorft med en stor plasma-tv men det är ju saker som man inte direkt behöver som är billigare utomlands och då framförallt i det stora landet i väst eller i fjärran östern.

Utwecklingshjälp

När jag handlar i utlandet (och betalar momsen där) har jag inge problem med att inte betala momsen hemma. Det är ju snarare en fråga om utvecklinghjälp.

Men när jag köpt över deklarationssgränsen och dessutom caschat in momsen vid utresan /exporten ... oj oj oj - då har jag svårt att sova efteråt :).

Vid förra besöket i svedala köpte jag vinterkläder för över 7000 :-, de exporterade jag sedan utan att få tilbaka svenska momsen. Oj oj oj vad jag sov gott efteråt.

Det finns moralens väktare på andra forum men här är det faktiskt helt extremt.

Nja verkligen inte, tycker jag! De få andra forum som jag läser med någon regelbundenhet är alla i större utsträckning drabbade av permanenta trollmedlemmar och rättshaverister.

Att folk protesterar när du halvt på skämt kallar smuggling/skattesmitning "civil olydnad" kan du inte mena verkligen är "helt extremt".

Själv har jag svårt för folk som tycker att man bara behöver göra rätt när det finns risk att bli upptäckt och straffad, även om jag inte verkar vara den som blev mest - eller ens särskilt - upprörd av ditt inlägg. Det finns värre grejer än tull- & momssmitning som folk gör dagligdags, typ kör bil som dårar.

Det som är "upprörande" är ju när nån på grund av girighet smiter undan avgifter som många andra får betala, och sedan har mage att kalla det civil olydnad.

Annars tycker jag bara att det är märkligt med den beklämmande subjektivitet som många tillåter sig när det tycker att de skattebrott de själva begår är acceptabla, men att det t ex är upprörande med andra som bidragsfuskar, så att statskassan drabbas.

I statskassan finns det pengar; och 100 kr är 100 kr om det kommer från tullintäkter, eller om det är en kostnad för bidragsfusk eller om det är kostnader för skolluncher eller bensinskatt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg