Nyfikna tullen :)

Mån får lägga undan tills man har råd att handla, svårare är det väl inte. Rom har aldrig byggts på en dag och i morgon kommer det säkert att komma prylar som inte fanns igår... Att beklaga sig för att man får betala faställda avgifter är något som bör tas med i kalkylen från början...
Efter GWII fick jag ett paket i gåva av USGov, men värdet på det låg 3 kr över gränsen då...expeditionsavgift, tullavgift, tullsats, moms på varor, tull och porto! Inte beställt, väl menat och flera hundra i avgifter, that's life...
//J

Bara av rennyfikenhet, GW är det gulf war 2 du talar om? Var du med där?

Jag tycker visst att smygimportera eller smuggla som vissa menar kan vara en viss form av civil olydnad, eller åtminstone en politiskt, ideologisk handling utöver att bara vara snål.
Nu gör jag själv inte det speciellt ofta längre främst pga att det kan vara lite jobbigt.

Jag "smugglar" sällan alkohol ens, pga att det är så förbannat krångligt med alla satans säkerhetskontroller vid flygresor numera. Däremot brukar jag fylla bilen när jag besökt alpländerna å andra sidan. Inte enbart därför att jag tjänar så och så många kronor per centiliter ren alkohol, utan för att det helt enkelt finns produkter som inte är helt enkelt att gå till Systembolaget och göra en specialbeställning för.

Sen var det någon som på ett vitsigt sätt frågade om bypass-operationer också var billigare i Hong Kong och på så vis ville mena på att alla skatter, avgifter och tullar som svenska staten får in kommer alla oss kollektivt till godo.

Om man rent ideologiskt faktiskt tycker att det är bättre med lägre skatter och mer privat ansvar gällande exempelvis sjukförsäkringar och är helt emot ett gällande system så är det väl upp till personen i fråga att besluta över sin egen skattemoral, när det gäller så simpla saker som egenimport av friluftsartiklar.
Om man faktiskt inte har röstat fram en sittande regering eller tycker att regeringen har svikit sina löften, så känner åtminstone jag en barnslig glädje varje gång jag lyckats smita genom biltullarna i Stockholm t ex.

Men visst, alla som tycker att folk är snåla och samhällsfientliga som "smugglar" in friluftsprylar som inte går att hitta i Sverige eller är väldigt mycket dyrare här, ni kan ju nöjt luta er tillbaks i hammocken och känna er som riktigt fina svenska stöttepelare i samhället.

/K

Jag "smugglar" sällan alkohol ens, pga att det är så förbannat krångligt med alla satans säkerhetskontroller vid flygresor numera. Däremot brukar jag fylla bilen när jag besökt alpländerna å andra sidan. Inte enbart därför att jag tjänar så och så många kronor per centiliter ren alkohol, utan för att det helt enkelt finns produkter som inte är helt enkelt att gå till Systembolaget och göra en specialbeställning för.

När man vid en utlandsresa råkar ”hitta” ett öl med sitt eget namn så måste man (=jag) köpa med sig några (=4 st) flaskor och några fler burkar (=6 st )hem. Det vore dumt att missa ett sådant tillfälle.

Det statliga monopolet tar nog inte hem öl bara för att en enskild medborgare tycker namnet på ölet är fyndigt

Pelfort_brune.jpg

Foto: "Diesel Åsa" (den enda kvinnliga förstemaskinist jag någonsin träffat)

Per Brune

Om man rent ideologiskt faktiskt tycker att det är bättre med lägre skatter och mer privat ansvar gällande exempelvis sjukförsäkringar och är helt emot ett gällande system så är det väl upp till personen i fråga att besluta över sin egen skattemoral, när det gäller så simpla saker som egenimport av friluftsartiklar.

Om man är ideologiskt missnöjd där man bor så har man två demokratiska val: att bo kvar och acceptera situationen - åtminstone fram till nästa val - eller att flytta nånstans där villkoren är bättre (till exempel Hong Kong).

EDIT: förtätade ett alltför långt inlägg.

Senast ändrad:
Om man faktiskt inte har röstat fram en sittande regering eller tycker att regeringen har svikit sina löften, så känner åtminstone jag en barnslig glädje varje gång jag lyckats smita genom biltullarna i Stockholm t ex.

/K

Varför röstar man om man menar att det bara är ifall valresultatet, och resultatet av valresultatet blir som man just själv vill, som man är bunden av utfallet??

Jag tror inte ens att den som tycker att man kan strunta i valresultatet om man inte fick som man ville, bryr sig om reglerna som för stunden känns jobbiga om reglerna skapats av den regering man själv röstat fram.

Ännu mer tydligt; jag är tyvärr övertygad om att det finns många som accepterar eller rent av kräver en rad förmåner, men inte är beredda att stå för de konsekvenser i form av t ex skatter som bl a förmånerna innebär.

Jag säger inte att du carvingkimbo är en sådan person, men det kan vara värt att komma ihåg att samhälleliga system inte är en buffé eller meny som man plockar det man vill ifrån och struntar i resten.

Att förklara detta p g a nån smugglar nåt småaktigt kan ju verka överflödigt i första läget, men om den som smugglar kommer med krystade ideologiska förklaringar till sina förseelser, så är det kanske inte så konstigt att trådarna utvecklas som de gör...

Det där är väl retoriskt riktigt men inte så praktiskt. Jag är själv ganska nöjd med att bo i Sverige. Skulle dock kunna tänka mig Asien i några år om tillfälle ges. Jag hör till dem som tycker att vi har ett för högt skattetryck här hemma.

Det är svårt att vara PK numer. Man kan göra helt fel, trots goda intentioner, utan att veta om det - köpa flaskvatten, köra etanolbil, köra vedeldat hemma osv.

"We shall overcome" :)

Om man är ideologiskt missnöjd där man bor så har man två demokratiska val: att bo kvar och acceptera situationen - åtminstone fram till nästa val - eller att flytta nånstans där villkoren är bättre (till exempel Hong Kong).

EDIT: förtätade ett alltför långt inlägg.

Jag känner mig mer som en rebell än som kriminell de gånger jag gått på grönt med lite för mycket i värde med mig. Tycker inte att min skrivelse var krystad. Jag förstår även att andra har andra åsikter men är förvånad att vem-det-nu-var blev upprörd.

Att förklara detta p g a nån smugglar nåt småaktigt kan ju verka överflödigt i första läget, men om den som smugglar kommer med krystade ideologiska förklaringar till sina förseelser, så är det kanske inte så konstigt att trådarna utvecklas som de gör...

Jag hör till dem som tycker att vi har ett för högt skattetryck här hemma.

Det är svårt att vara PK numer. Man kan göra helt fel, trots goda intentioner, utan att veta om det - köpa flaskvatten, köra etanolbil, köra vedeldat hemma osv.

"We shall overcome" :)

Vem tycker inte att vi har det? Det är ju inte det som är frågan... Om en person tycker lovligetsåldern är för hög, är han/hon en "rebell" om han/hon gängar en tolvåring? Ägnar man sig åt "civil olydnad" om man kör i 240km/tim? Är det schysst att i varje tråd där utlandsbeställningar diskuteras tangera brott mot forumets regler? Svaret är ju givet... Att sen citera en av historiens stora frihetskämpar när man förvarar sin egen snöda vinning är förolämpande på en helt ny nivå. Jag undrar vad dr King skulle att säga om välfärdsstaten och din inställning till den....
Dessutom, vilka är dina "goda intentioner" när du köper flaskvatten?

Senast ändrad:
Ni får väl nöja er med att importera från andra EU-länder istället. Ingen tull, och momsen betalas i försäljningslandet. Fri handel helt enkelt. Det blir ändå oftast billigare än att handla ifrån sverige.

Niklaz
Du förstår inte vad du skrivit eller hur?
Att du skulle vara någon slags frihetskämpe som sysslar med civil olyndnad för att du plockar hem varor från utlandet. Men du är bara snål eller mer ekonomisk som småläningarna skulle säg(en fördom). Men jag tror det är rättså vanligt, likaså att ladda hem piratkopierat.
Grejen är ju att det är olagligt men de flesta skiter i det, men lik förbannat ät det fel rättsligt.
Så skriv istället jag smugglar så det så, vet att det är fel men jag skiter i det.

Jag har faktiskt helt nyligen handlat från Portugal och förra veckan från England så det är inte bara från Kina och USA. Jag är ledsen om jag upprört er och vanärat gamla frihetskämpar men det var inte min mening - överhuvudtaget. Jag handlar heller inte för såna summor så att arbetslösheten bland OnOff och ElGiganten-anställda stiger Det är helt säkert.

Jag handlar utomlands när jag kan för att spara pengar. Smugglar, ja, men jag känner själv en lite rebellisk känsla mot vissa fantasipriser här hemma därav kommentaren om civil olydnad. Sen att nån anser att jag inte tycker så är svårt att bemöta.

Kommentaren "Du förstår inte vad du skrivit eller hur?" var lägre än GlocalNet. Att försöka förklena och håna den man debatterar med är inte min stil (det känns som ett personangrepp). Jag ska försöka hålla mig från att skriva mer för tråden är redan ur spår. Jag tänker inte heller försöka vitsa till det för då finns det risk att nån fler blir upprörd.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg