Jag menar att det inte är någon skillnad på dagens "nybörjar sportklättring" och topprepande... inte ett dugg! De hänger vid bulten om det är jobbigt... och detta gäller inte bara nybörjare, utan jag ser det även på klättrare som sätter 7b leder... Varför?
Varför de envisas med att leda är för att alla elitklättrare man ser på filmerna jobbar inte in lederna så att de klarar leden på topprep och sedan går därifrån nöjda, utan de måste leda den för att det ska gällas... Och 8a.nu scorecarden ser inte alls lika ballt ut med en massa topprepsbetigningar... Om du inte tar med dessa argument till din fråga "vad är poängen?" så är du hopplöst oinsatt i hur de flesta faktist klättrar idag...
Att "möta monstret" är inte något som den stora massen överhuvudtaget vill göra i dagens läge... det tillhör det förgångna...
Jag kanske var otydligt, men jag tror att vi är helt överens!
hej John!
Har egentligen inte tid med två forumdiskussioner men känner att det var mitt inlägg på 8a som genererade tråden här. Tro mig när jag skriver att jag absolut inte tycker man ska retrobulta/bulta en led för att den KÄNNS läskig att leda. Det enda som avgör är om det är säkert eller inte. Dåligt bultade leder är inte bara tråkigt utan också farliga på ett sätt som inte har med klättring att göra.
Klättring är och kommer alltid att ha ett variabelt moment av farlighet i sig. Jag är den förste att skriva under på att det ska vara så.
Det ska enligt min mening vara möjligt att välja sin nivå av farlighet likväl som att det ska vara möjligt att välja teknisk svårighet. Väljer man att klättra en helbultad femma så ska den vara helbultad och inte en halvmesyr. För att använda ett uttryck som myntades av Jens i en annan tråd på 8a, leder ska inte vara dödsfällor, speciellt inte tekniskt lättare leder. Jag tycker leder som är farliga också har ett existensberättigande, de tillför något viktigt till klättringen men då ska det ska framgå att det är en sådan led.
Delvis fanns ditt inlägg i tankarna, rockdoc, men mer kanske Jens sammanfattning som löd ungefär att det är ok om några hårda R/X leder förblir obultade bara han får bulta några seriösa femmor. Typ. Kändes inte riktigt som en korrekt slutsats av det du skrev.
Däremot kan jag inte se hur en led kan vara en "dödfälla". Visst kan den vara seriös, men det framgår ju oftast om man skaffar lite beta. Problemet är väl just den förväntan som sprids, att allt som listas i en förare kan antas vara säkert och tätbultat. Det är just denna attitydförändring jag motsätter mig. Leder är unika, och vi har alltid valet att låta bli en viss tur. Och det är vårt eget ansvar att ta reda på om vår förmåga duger för att klättra den säkert.