Jag tolkar det som att det är just Svarta Sjön som är farlig att bege sig till? Det verkar vara andra personer i tråden som gjort en annan bedömning där. Jag räknar med att trådskaparen bäst gör sin egen bedömning när han kommer dit.Till skillnad från dej så har jag varit där, fler än en gång och vid olika årstider och väder. Jag pratar alltså om någonting jag känner till. Detta är tydligen elitistiskt enligt somliga, sunt förnuft enligt mej.
Ni missar min poäng.
Om man går på ett ställe som är för brant och halt för sin kapacitet/önskan så vänder man, eller om det är områden man har svårt att bedöma, samma sak gäller om man är nybörjare, det räcker med logiskt tänkande för att ta sådana beslut - alternativt vara myndig för att göra egna val. Lång fjällvana ger väl snarare att man då kan ge sig ut på "farligare ställen" (t.ex. glaciär) samt få en bekvämare vandring då saker flyter smidigare. Sen kan olyckor alltid hända vem som helst, det säkraste är väl att ligga hemma med hjälm.
Om jag från början blir skrämd från att själv ge mig upp på någon topp, ja då missar jag kanske fina utsikter helt i onödan. Det här är ett återkommande tema på utsidan, folk som vill fjällvandra blir rekommenderade att ge sig ut i skogen runt huset etc. Det är synd (i dubbel bemärkelse)...
1. Riskerar man att bli inblåst, insnöad, "indimmad"... etc... medan man går.
Det är anledningen till varför jag ofta gillar att ha med mig packning, beroende på terräng och planering såklart....
Senast ändrad: