Nybörjare eller inte, en myndig person kan säkert fatta sina egna beslut, oavsett är det oftast enkla beslut. Det är säkert mer riskfyllt att gå över vägen i stan än att vandra runt keb (visst jag har inte varit där så det kanske är jättefarligt). För övrigt håller jag inte alls med om att det behöver vara säkrast med basläger och dagsturer, har man med sig packningen kan man alltid vänta ut väder om man vill.
Han har inte ens frågat efter dessa råd huruvida han ska gå själv etc. Det är trist med folk som sitter hemma framför datorn, spelar elitistiska och förstorar risker. Konkreta praktiska tips som underlättar och uppmuntran till att upptäcka fjällvärden tror jag är bäst!
Till skillnad från dej så har jag varit där, fler än en gång och vid olika årstider och väder. Jag pratar alltså om någonting jag känner till. Detta är tydligen elitistiskt enligt somliga, sunt förnuft enligt mej.
Personen i fråga säger att han inte är fjällvan och ska åka upp (ensam som jag tolkar det) och se sig omkring, jag ger inte honom ett råd, jag svarar på ett inlägg som jag anser vara korkat och ansvarslöst och du erkänner nu att du inte har erfarenhet av det som du rekommenderar en nybörjare att göra. Är det detta som du anser vara ett "konkret och praktiskt tips"...?
Enligt din hemsida har du åtminstone varit i fjällen, såg du ingenting där som du kunde tolka som olämpligt att rekommendera en nybörjare att göra ensam...?
Jag ska försöka förklara så att t.o.m. du förstår min ståndpunkt:
- Terrängen är till stor del lös och stenig, att då halka runt med full packning ökar olycksrisken.
- Hastigheten sjunker i förflyttningarna, trötthetsfaktorn ökar
- Jojoleden är inte särskilt högtrafikerad så det lär dröja innan någon upptäcker att man inte är i sitt tält, i Tarfala finns det bemanning som kan börja undra efter ett par dagar.
- Har man med sig packningen ut i högfjällsterrängen och tältar där så:
1. Riskerar man att bli inblåst, insnöad, "indimmad"... etc... medan man sover.
2. Hamnar man längre bort från "tryggheten"
3. En felaktig tältuppsättning ger större konskvenser om det börjar blåsa
/M