Här får du några synpunkter på packlistan:
Underställ: i augusti skulle jag bara ta ett underställ (som främst kommer användas i lägret och att sova i).
Vandringsstav/isyxa: Strunta i isyxa. En isyxa används i glaciärsammanhang främst för att bygga t-förankring i sprickräddningssituation, samt för att sondera och hugga ut steg (om man saknar stegjärn). Eftersom ni inte har kunskapen om glaciärvandring så är den onödig. Däremot tycker jag att två vandringsstavar av teleskopmodell är bra att ha; driver på steget om man vill och skonar knäna i nedförsbackar.
Fältflaska: Petflaskor. Lätta och billiga.
Skavsårsplåster: Rekommenderar Leukoplast 5cm som du tejpar med i förebyggande syfte. Om skavsårsplåster typ compeed behövs har man låtit det gå för långt. Gå rejält med skorna/kängorna innan så får du en känsla för hur fötterna reagerar och var skav eventuellt uppstår. Lär dig dina fötter!
Toarulle: Beror ju på hur mycket som ska lassas ut men en Edet extra (100m) brukar räcka t o m för mig under en tvåveckorstur.
Kniv: Lämna svärdet hemma och ta en lätt enkel kniv, typ mora. Inget behov alls av en jättekniv.
Koksaltlösning: I princip onödigt. Om du behöver rengöra något så kör på tvål och vatten, det går lika bra.
Vantar: Vet inte vad du tänkt dig men en enkel syntethandske, typ monteringshandske är bra att ha så att säga under dagligt bruk. Du vill inte gå med vantar om det regnar. Behåll dem som förstärkning till raster/läger.
Angående Tarfala/Svarta sjön:
Jag har också varit i området ett antal gånger och rekommenderar att slå läger i anslutning till Tarfalastugan, eller ca 7-800 meter längre fram (på andra sidan ett blockfält) där det finns väldigt fina tältplatser (ifall ni vill vara lite för er själva men ändå ha en viss närhet till stugan).
Själva uppstigningen till passet är relativt okomplicerad men det är stenigt och påfrestande med full packning. En bit upp rundar man sen den övre klippkanten på snö.
Men jag rekommenderar att lämna packningen och göra det till en fin dagsutflykt istället.
Vid dålig sikt och från andra hållet är det inte helt självklart hur man tar sig ner. Det var inte länge sen fjällräddningen fick rycka ut och plocka ner några som kom i riktning mot Tarfala och inte hittade rätt väg ner (eftersom man ska gå ut på snön). I september för två år sen ropade jag f ö in en snubbe, fransman tror jag, som var på väg upp till passet i dåligt väder och var på väg ut till vänster ut över Kebnepakteglaciären. Då fanns inga spår i snön och han var helt enkelt osäker på hur han skulle gå.
Här en bild från ett läger några hundra meter bortanför Tarfalastugan (september 2008).