Wow. Tack för all värdefull info!! Vet knappt var jag ska börja. Har kikat lite på filmerna (alltså, torkade tandkrämspluppar, vilken grej!) och på sovsäck och lite sånt. Helst vill jag ju inte behöva köpa nytt, men i vissa fall kan det vara värt det. Tältet ska jag nog släpa med. Kanske ångrar mig sen men just nu känns utrymmet som en lyx värd den extra vikten. Sovsäck däremot, där kan jag nog banta bort 300 gram.
Mitt liggunderlag är ett therma a rest neoair xtherm, den har funkat hittils, dock med ett extra cellplast under (också thermarest).
När det gäller kläder kommer jag nog ta med mig minsta möjliga.
De där gaiterserna såg lite speciella ut. Använder du sådana? Jag hade föreställningen om att mina gaiter skulle gå upp till strax under knät (kommer också funka om det regnar och jag bara har poncho ner till knäna eller vaden) men de där andra kanske räcker.
Det är skönt det är ett tag kvar tills jag ska vandra, mycket att fundera över, kapa av (tandborsten tex), banta bort, byta ut osv
Tack tack tack för ditt engagemang. Massa info jag kan sitta och pilla med ett bra tag. Håller på att försöka ta ner offlinekartan nu!
Gär du i kängor, skippa tanken på gaiters. Jag använder aldrig gaiters på sommarvandring. Enda gången jag skulle behövt gaiters är vid passage av stora snöfält med dålig bärighet, då för att slippa få in snö i kängskaften. Men det är inget du behöver planera på din vandring utmed Kungsleden under högsäsong.
I övrigt tycker jag att du bara skall komplettera din utrustning där du uppenbart har brister, annars använd erfarenheten från denna vandring till att efter eget huvud och ekonomi förfina din utrustning vid behov. Du kommer snart att få känsla för vad som fungerar bra för dig och vad som kan bli bättre, även vilka kläder du har med. Lättviktsutrustning kan vara ganska spartansk, och gränsen mellan din egen komfort och upplevda säkerhet vs buren vikt är något du måste hitta själv. Tält, Sovsäck och liggunderlag är viktiga och både det tält och liggunderlag som du har fungerar bra. Sovsäcken bör hålla dig varm även under frostnätter, något liknande detta:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/wms-angel-fire.html
Vill du slippa att proviantera dyrt på fjällstationen eller behöver komplettera något annat går det att skicka ett paket i ditt eget namn med Bussgods till Saltoluokta fjällstation som du passerar halvvägs.