Svar på din fråga ovan. Jag har aldrig haft något problem med att tappa tofflorna vid vadning, och då i många mer svåra vad än vad du kan förvänta dig på sträckan Abisko-Kvikkjokk utmed Kungsleden. Dels vadar jag oftast lätt mot strömmen för att få bättre balans (med trycket från strömmen innebär också att tofflorna sitter bra), och hasar fötterna nära botten för att alltid känna mig fram. Hälremmen säkrar tofflorna bra vid vadning upplever jag. Är du osäker kan du lätt knyta en kort fånglina som du fäster genom två hål i toffeln och runt vristen.
Enda gång jag tappat en toffla var när jag skulle ner till en sjö och tvätta mig, visade sig vara lerbotten på ett ställe och fötterna sjönk snabbt mer några dm. För att inte tappa balansen tvingades jag snabbt dra upp ena foten med följd att tofflan satt kvar i botten
Hahaha! När man minst förväntar sig katastrofen så händer det Drar lärdom av ditt missöde och kommer nog silvertejpa fast tofflorna på fötterna så fort jag ska använda dom.
Vi vandrade en del av Kungsleden förra sommaren mitten av juli och hade ett North Face tält 3 säsongs (vår, sommar, höst) och det blev alldeles för kallt trots bra dun-sovsäck och madrass. Nätterna var ohyggligt kalla. I år blir det en Hilleberg. Rekommenderar starkt 4 säsongstält, sommarn verkar vara långsam även i år.
Usch, det där låter inte lovande. Vad innebär "ohyggligt kalla"? Jag har nog sovit i mitt tält i nån eller några minusgrader åtminstone. Får pälsa på mig dubbla underställ i såfall. Gör tält verkligen så stor skillnad för temperaturen, vad beror det på?