Nya kängor

Jag och min hustru köpte nya Meindl Island pro inför vår fjälltur i augusti.Vi gick 4-5 mil hemikring innan vi startade vår vandring längs Kungsleden från Abisko till Singi via Kebnekaise till Nikkaluokta.
Vi var båda överens om att detta var de bästa skor vi haft. Dom är dyra men värd varenda krona. Vi hade inte några som hels problem med fötterna. Vi tyckte att dom var suveräna och vi rekommenderar dom. Vi hade dubbelstickade yllestrumpor "Trekking plus" som var bra.
//Olle

Kolla på Le Chameau

Om man vill ha ett par fodrade kängor med gt-membran kan jag rekommendera märket Le Chameau. Ett franskt företag som från början tillverkade stövlar, tillverkar numer även kängor. Mina är halvhöga och fungerar utmärkt. De är slitstarka tack vare en uppdragen gummikant runt hela kängan.

Att fodrade kängor skulle vara varmare än ofodrade får man ta med en nypa salt. Ett par ofodrade kängor kräver ofta två par strupor, vilket också rekommenderas av de flesta tillverkare. I fodrade kängor räcker det däremot med ett par bra strumpor för att få komfort.

Bra kängor!

Om du ska köpa kängor som du först och främst kommer att använda i Sverige rekommenderar jag ett par lite högre kängor med Gore-tex foder. Fördelen med Gore-tex är att du får en känga utan sömmar på insidan, alltså minder chans att få skavsår av skavande sömmar. Även om du slarvar med skovården så har du en känga som är vattentät. En bra känga som håller måtten är Garmont Trophy. Hög, lätt och Gore-tex fodrad.

//Micke

repris

L-O; sa:
Det är dags för mig att skaffa mig nya kängor efter att mina trotjänare har brustit.I dagens affärer finns det ett förskräckligt gott utbud.Är det någon som har använt dagens olika kängor och kan ge mig lite tips om dessa olika!Vilka är egentligen bäst?

Jaaa.. Nu e vi här igen, Lundhag eller Meindel.. Kolla den här länken till en tidigare diskusion av samma ämne.

[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12481&pagenumber=2 ]

Sätt dig ner och fundera på vilken funktion du e ute efter, nyttja sedan det fantastiska utbudet av känger och prova många olika märken tills du hittar något som passar både dina fötter och ändamålet.. Tro det eller ej, varken Lundhag eller Meindel fyller allas önskemål.. Titta runt på andra lite mindre komersiella märken som Boreal med flera..

Appropå m90-kängan

Efter att jag läst Björn Åströms inlägg vill jag passa på att komplettera med de erfarenheter som jag har av försvarets kängsystem m90.

När man diskuterar m90-kängan måste man utgå från det faktum att dessa kängor från början är arbetsskor som anpassats för lite mer krävande miljöer. Jag har själv använt m90 i olika typer av terräng och i olika årstider och mina erfarenheter är följande:

SOMMARKÄNGAN
Kängan är helt i läder och därmed läcker den in vatten om man vandrar i väldigt blöt terräng. Vidare är den inte lika stabil runt vristen som ex. Lundhags eller Meindl. Detta i kombination med att sulan är relativt mjuk gör att den inte är bekväm att vandra i om man bär tungt. Torktiden för ett par genomblötta m90 är längre än för liknande Lundhags. Dock inga problem att få dem torra på 4-5 timmar vid kamin/öppen eld.

VINTERKÄNGAN
Av denna känga har jag ännu bara positiva erfarenheter då jag inte använt dem lika mycket. Funkar mycket bra att åka skidor med. Tar tid att gå in.

Min slutsats är att om man har tillgång till m90-systemet "gratis" från hemvärn eller motsvarande så kan detta vara ett bra alternativ för lättare vandringar eller jakt. Skall man istället ge sig i kast med att köpa ett par rekomenderar jag att man satsar på en mer påkostad känga typ Lundhags eller Meindl.

Vaxa kängorna?

Det låter på många som att låga fodrade kängor skulle hålla sämre tätt än höga ofodrade. Finns det något hinder mot att vaxa in G-Tex kängorna på samma sätt som på typ Lundhagskängor? Efter en rejäl behandling med vax så brukar ju en känga hålla ganska bra tätt. Med ett extra lager bestående av G-Tex under skinnet borde det ju bli ännu bättre. Allt så länge man ser till att inte få vatten över skaftet då. Har jag fel?

Olle

Re: Vaxa kängorna?

oeriksson; sa:
Finns det något hinder mot att vaxa in G-Tex kängorna på samma sätt som på typ Lundhagskängor?

Vad jag förstått finns det inte något direkt "hinder", däremot är de inte gjorda för det så det fungerar kanske inte lika bra.

Ett par ofodrade kängor är ju gjorda för att "tätas" på det sättet, men ett par GoreTex-kängor förlitar sig ju på membranet och det finns inget behov för tillverkaren att göra en yttersko som blir tät om man vaxar den.

Det GÅR säkert att göra ett par Goretex-kängor som även fungerar bra att fetta in, men varför ska man då ha ett par GoreTex-kängor?

Personligen har jag en förkärlek för saker som går att plocka isär, serva och sen plocka ihop. Med ett par gammaldags kängor (typ Lundhags) kan man göra så utan problem (förutsatt att man har hyffsade skomakarkunskaper), men om jag förstått rätt är det inte lika lätt att få ihop ett par GoreTex-kängor igen.

oeriksson; sa:
Det låter på många som att låga fodrade kängor skulle hålla sämre tätt än höga ofodrade. Finns det något hinder mot att vaxa in G-Tex kängorna på samma sätt som på typ Lundhagskängor? Efter en rejäl behandling med vax så brukar ju en känga hålla ganska bra tätt. Med ett extra lager bestående av G-Tex under skinnet borde det ju bli ännu bättre. Allt så länge man ser till att inte få vatten över skaftet då. Har jag fel?

Olle

GT-kängor behöver egentligen inte vaxas för att de ska hålla vätan borta utan istället smörjer man in dem för att de ska hålla sig mjuka och på så sätt håller de längre. Man ska också tänka på att ju vattentåligare en känga är, oberoende av membran eller ej, så släpper den ut mindre kondens. Kontentan blir att en ofodrad känga, typ Lundhags, som är helt vattentät inte andas bättre än en känga med GT-membran.

oeriksson; sa:

Olle

Vitsen med att ha ett teknikst material som Gore-Tex-foder i kängan ju att hâlla foten torr, dels genom att fodret/membranet ej tillàter vatten-molekyler att tränga in utifrân, men att samtidigt fotsvetten sugs upp och slápps ut genom samma foder/membran i form av vatten-ânge-molekyler. (membranets miljontals mikroskopiska hàl ár mindre än vattenmolekyler, men större án âng-molekyler)

Vaxar man dock igen ovanlädrets porer med vax, fett eller dyligt för att försöka göra det sà vatten-tátt som möjligt, sà tar man samtidigt bort skons förmàga att sláppa ut svetten ("andas").

¨Vad gáller GTx kängor sà bör man spraya och vax ládret regelbundet, dels för att behàlla ládrets impregnering, och dels för att bibehàlla ládrets smidighet och kvalitet. För att ej riskera att täppa igen porerna bör man dock ej anvánda fett, samt bör man enbart anvánda GTX-godkánda sprayer och sko-krämer.

MVH/mats

Vax

Ok.. jag inser att man i princip inte ska behöva vaxa GT-kängor för att "täta" dem. Men samtidigt har jag lite svårt att förstå hur någon som helst fukt (i form av ånga) skulle kunna transporteras ut när det ska passera både innerfoder, GT-membran och slutligen ett tjockt skinnlager på utsidan som dessutom är impregnerat. För mig låter det som att GT-membranets andningsförmåga mest är ett försäljningsargument.

Om fukttransporten nu är så liten som jag tror att den är skulle man kanske tjäna på att behandla kängan som en vanlig ofodrad och vaxa in lädret för att få så bra vattenavvisande effekt som möjligt och sedan utnyttja GT-membranet på insidan som ett extra skydd om vattnet skulle ta sig hela vägen dit. Såvida inte GT-kängor håller otroligt tätt utan någon vax-behandling? Jag har inga GT-kängor än så det här är bara funderingar. Vad tror ni?

Olle

[Ändrat av oeriksson 2002-08-27 kl 00:56]

Re: Vax

oeriksson; sa:
Om fukttransporten nu är så liten som jag tror att den är skulle man kanske tjäna på att behandla kängan som en vanlig ofodrad och vaxa in lädret för att få så bra vattenavvisande effekt som möjligt och sedan utnyttja GT-membranet på insidan som ett extra skydd om vattnet skulle ta sig hela vägen dit. Såvida inte GT-kängor håller otroligt tätt utan någon vax-behandling? Jag har inga GT-kängor än så det här är bara funderingar. Vad tror ni?

Olle

[Ändrat av oeriksson 2002-08-27 kl 00:56]

Jag kan inte riktigt se poängen i ditt resonemang. GTX är ju vattentätt i sig och det verkar ju märkligt att försöka få lädret så vattentätt som möjligt och använda GTX som ett "extra skydd"..
Vad gäller andningsförmågan måste man jämföra med andra vattentäta material. Andas en GTX känga bättre än en gummistövel? Ja, självklart. De farhågor om GTX membranets livslängd som vissa framfört håller jag absolut ej med om. Jag har själv ett par Meindl, (kommer ej ihåg modellen, men de påminner om gamla alpina pjäxor). Dessa har jag använt i ur och skur sedan 1994. Än har jag inte märkt av någon försämring i GTX membranets egenskaper. Nu börjar dock sulorna sjunga på sista versen och även jag kommer köpa nya kängor snart och har fastnat för spanska Bestard top trekking pro. De verkar mycket prisvärda och jag återkommer med en recension. Personligen tycker jag fodrade kängor är helt överlägsna ofodrade typ Lundhags och varje gång jag "prövar" mina gamla Lundhags Alaska slår det mig hur jag kunde använda dom så mycket som jag ändå gjort.

/Dave

Re: Vax

oeriksson; sa:
Men samtidigt har jag lite svårt att förstå hur någon som helst fukt (i form av ånga) skulle kunna transporteras ut när det ska passera både innerfoder, GT-membran och slutligen ett tjockt skinnlager på utsidan som dessutom är impregnerat. För mig låter det som att GT-membranets andningsförmåga mest är ett försäljningsargument.

Har du aldrig funderat över ditt eget skinns "andningsförmàga"?

Skulle du ocksâ frivilligt táppa igen dina egna porer med fetter och krámer och pà sà vis sluta sláppa ut svett genom dem?

Skinn / läder är ett "levande" material som bör vàrdas ömt, men ej "dödas" genom kvävning.

Mvh /Mats
[Ändrat av malindo 2002-08-27 kl 09:06]

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg