Gaiters mot ormbett (och fästingar)

Jag sydde gaiters av ärmarna på en gammal jacka efter mönster från AndersJ
Det var väldigt enkelt om man bara kan sy raksöm och det blev riktigt bra.

Jag gillar dem för att det ofta är blött i skogen och det är skönt att hålla byxbenen torra till kvällen om man ska sova/sitta länge ute.
Jag har hund och använder dem gärna när jag rastar hunden innan jag ska iväg efteråt så byxorna håller sig representabla.
Ormbett vid anklarna får jag inte ändå, jag har ändå lundhagskängor :)
 
"Absolut. Finns det tyg som står emot ormbett så är jag på att sy egna. De behöver inte vara vattentäta, utan det är just ormskyddet jag är ute efter. Så ryggsäcksväv står emot?"
Kraftig ryggsäcksväv, typ 1000 denier, eller nån liknande kevlarförstärkt väv står emot både skär- och stickskador bra. På såna där alpingaiters avsedda för isklättring är det ju oftast sån typ av väv som förstärkning på insidan. Inte allt för tjockt läder skulle också klara uppgiften att stå emot ormbett. Eller som nämnts - byta till högskaftade kängor. Alla lösningar ger sämre ventilation kring vaderna.
 
Hej, med tanke på att TS nuvarande kängor hade ganska låga skaft enligt första inlägget, och alltid i kombination med långbyxor, så borde det väl räcka att främst täcka glipan mellan kängskaft och byxben (för byxorna i sig borde väl en huggorm inte kunna bita igenom, normalt blir det ju lite luftspalt mellan ben och byxa desstom). Låga damasker, så det inte blir för varmt sommartid. Jag har ett par väldigt billiga men plastiga och höga som jag tycker är bra när jag går i blöt skog med halvhögt ris/buskage, men man får definitivt varma smalben.
Kolla denna storlek, ungefär:
Exempel från Bergans

Edit:
Här var en låg modell med någon typ av insektsskyddande impregnering, ingen aning hur sånt håller över tid dock?
OR låg damask
 
Senast ändrad:
Som så ofta om man googlar hittar man en relevant gammal tråd på Utsidan https://www.utsidan.se/forum/threads/ormsaekra-byxor.72041/page-3

Inget svenskt mänskligt dödsfall sedan 2000 enligt en artikel från 2016 i Läkartidningen. Jag är mest orolig för att min hund skall bli biten av huggormar. Det uppges att personer med astma och allergi är mera känsliga för huggormsbett. Anafylaktisk chock vid ormbett kan förekomma men hur skulle en person bli allergisk mot huggormsbett?

Finns relevant uppdaterad information bl a på https://giftinformation.se/lakare/substanser/huggorm/ däremot hittar jag inget bra svar på om byxben eller damasker kan skydda. Knappast troligt att vanliga byxor skyddar killgissar jag. Enligt nån redogörelse jag läste ligger huggormar ihopslingrade i främre delen av kroppen och väntar på byte. De kan då nå ca 25 cm med käftarna när hugget kommer.

Thure
 
Senast ändrad:
I den gamla tråden
Hej, med tanke på att TS nuvarande kängor hade ganska låga skaft enligt första inlägget, och alltid i kombination med långbyxor, så borde det väl räcka att främst täcka glipan mellan kängskaft och byxben (...)
Vristgaiters kanske tar det mesta, men i den äldre tråd som TS länkar till ger @smux ett exempel på ormbett i knähöjd, och jag har själv sett hur en huggorm liksom samlar ihop sig till en fjäder och attackerar i ett hoppande blixt-utfall (såg lite roligt ut när den missade målet).

Så man får väl väga riksnivån man vill ligga på mot bekvämligheten.

Ormbettet i den gamla tråden gick igenom ett knäskydd (som troligen ändå tog det mesta av giftet). Men knäskydd sitter åt tajt och den elastiska väven brukar vara rätt "stormaskigt" stickad och därmed inte skydda mot genomstick. Lösa vävda byxor bör skydda bättre oavsett material.
 
Precis, det är just tips om ormsäkra gaiters jag är ute efter i denna tråd. Min rädsla kommer ur allergi/överkänslighet. Jag vill helst inte kollapsa i skogen eller tvingas ha med mig folk varje gång för att jag inte kan gå ut själv med risk att bli biten och bli liggandes i skogen. Men tack för omtanken.
Kolla in "snake gaiters" eller "rattlesnake gaiters". Etablerad produkt i det stora landet i väster. Sedan kan de ju bli rätt klumpiga, beroende på modell/konstruktion, men den avvägningen kan ju bara du själv göra.

/Mats
 
Jag har läst på så mkt jag kan om huggormar och tydligen ringlar de inte iväg, utan ligger gärna kvar. Snokar är skygga och ger sig iväg men tydligen inte huggormar. Jag har träffat på en huggorm en gång i småländska skogen och den flyttade sig inte. Däremot fräste den när man kom nära. Men det är kanske olika, jag tänker inte invalidera din erfarenhet.


Finns det specifika ormsäkrade fritidsbyxor? För vettiga byxor för skogsvandring har jag ju redan på mig. Men de är inte ormsäkrade, av vad jag vet.


Jag har aldrig bara ben i skogen, aldrig. Jag använder byxor i bra material som är avsedda för vandring, så de ventilerar. Jag är allergisk mot bitande och stickande djur, därför är jag angelägen om att skydda mig mot orm.


Absolut. Finns det tyg som står emot ormbett så är jag på att sy egna. De behöver inte vara vattentäta, utan det är just ormskyddet jag är ute efter. Så ryggsäcksväv står emot?


Japp, svenska skogar. Jag är allergisk mot stickande och bitande djur så jag vill helst inte bli biten och riskera att klappa ihop i skogen. Skorna är ju inte så höga, de går till strax ovanför ankeln. Huggorm kan bitas på vaden och smalbenet, om jag förstått det rätt när jag läst. Så mina skor räcker ju inte då. Jag behöver täcka ytterligare en bit upp på benet, till strax under knäet.


Precis, det är just tips om ormsäkra gaiters jag är ute efter i denna tråd. Min rädsla kommer ur allergi/överkänslighet. Jag vill helst inte kollapsa i skogen eller tvingas ha med mig folk varje gång för att jag inte kan gå ut själv med risk att bli biten och bli liggandes i skogen. Men tack för omtanken.
När det gäller huggormar så är även min erfarenhet att de inte gärna flyttar på sig. När jag vandrar håller jag ofta ett högt tempo och många gånger har jag fått tvärnita för att jag varit nära att trampa på en huggorm. Jag är dock mycket uppmärksam på min omgivning när jag är ute så jag har aldrig råkat trampa på någon orm. Men det säger ju inte att jag aldrig kommer att göra det. Själv använder jag läderkängor och damasker under vandring, inte pga av ormar utan för att jag tycker att det har andra fördelar. Fästingbett har jag fått några hundra av. Är du TBE-vaccinerad?
 
Om ormar alltid flyttar på sig skulle väl inte runt 300 personer per år bli bitna.

Jag har sett en person kraftigt allmänpåverkad efter ett huggormsbett. Det var väldigt otäckt. Det var i tonåren, på ett konfirmationsläger i Dalarna. Hon varken såg nån orm eller märkte att hon blev biten, trodde bara att hon blivit sjuk när hon började må dåligt. Ett gäng hade spelat nåt bollspel på en äng och hon hade haft typ gymnastikskor på sig. Det tog nog rätt många timmar innan hennes rumskompis till slut förstod att det liksom inte var en förkylning och hämtade prästfrun. När hon väl kördes iväg sent på natten var hon nästan medvetslös och inte längre kontaktbar. På sjukhuset sa de att hade det dröjt en timme till tills hon kom in hade hon dött. Nu gick det bra.

Jag vill inte heller vara ensam i skogen om nåt sånt skulle hända mig. Jag har alltid haft kängor eller stövlar.
 
Om ormar alltid flyttar på sig skulle väl inte runt 300 personer per år bli bitna.

Jag har sett en person kraftigt allmänpåverkad efter ett huggormsbett. Det var väldigt otäckt. Det var i tonåren, på ett konfirmationsläger i Dalarna. Hon varken såg nån orm eller märkte att hon blev biten, trodde bara att hon blivit sjuk när hon började må dåligt. Ett gäng hade spelat nåt bollspel på en äng och hon hade haft typ gymnastikskor på sig. Det tog nog rätt många timmar innan hennes rumskompis till slut förstod att det liksom inte var en förkylning och hämtade prästfrun. När hon väl kördes iväg sent på natten var hon nästan medvetslös och inte längre kontaktbar. På sjukhuset sa de att hade det dröjt en timme till tills hon kom in hade hon dött. Nu gick det bra.

Jag vill inte heller vara ensam i skogen om nåt sånt skulle hända mig. Jag har alltid haft kängor eller stövlar.
Mycket bra inlägg. Hur man reagerar på huggormsgift vet man inte förrän man har blivit utsatt för det. Det är inte säkert att man reagerar som de flesta ( med milda symptom ). Sedan tänker jag att även om man inte blir mycket påverkad av giftet kan det upplevas som oskönt att bli ormbiten. Slutligen anser jag att var och en får ta vilka risker hen vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11

Liknande trådar