Nya kängor

Nöjd och glad!

Jag upptäckte för ett par veckor sedan till min fasa att sulan på mina amerikanska arbetarkängor (Redwing från 1996 mkt använda) hade slitits helt blank. Dubbelt trist eftersom de är väl ingångna och jag skulle till Kebnekaise och vandra 2 dagar senare. Det hela slutade med att jag stövlade (he) till affären och köpte ett par Haglöfs Ursus som jag gick runt i de närmaste 2 dagarna för att kolla att skavsår inte skulle uppstå. Inget skavsår uppstod. Inget skavsår uppstod heller under en vecka i fjällen. Fantastiskt skönt att inte behöva gå in dem. Vattentäta var de också (Börjar GT-membranet läcka innan jag slitit ut sulan eller lädret tänker jag få pengarna tillbaka).

Fredrik

Tillräckligt täta ändå?

Ni har säkert rätt i resonemanget. Det stämmer alltså att GT-membranet fungerar så bra att det absolut inte krävs något vax eller liknande för att få kängorna täta? Jag tycker jag hör att vissa brukar hävda att alla kängor släpper in vatten till slut (i motsats till stövlar) och därför funderade jag på sätt att täta dem ytterligare. GT-jackor och liknande har ju t ex en förmåga att tappa sitt skydd efter lite användning. Jag antar att de slits på ett annat sätt än GT-membranet i kängor.

Olle

Re: Tillräckligt täta ändå?

oeriksson; sa:
Ni har säkert rätt i resonemanget. Det stämmer alltså att GT-membranet fungerar så bra att det absolut inte krävs något vax eller liknande för att få kängorna täta? Jag tycker jag hör att vissa brukar hävda att alla kängor släpper in vatten till slut (i motsats till stövlar) och därför funderade jag på sätt att täta dem ytterligare. GT-jackor och liknande har ju t ex en förmåga att tappa sitt skydd efter lite användning. Jag antar att de slits på ett annat sätt än GT-membranet i kängor.

Olle

Så länge det ej är hål på GT-membranet så släpper de inte in något vatten. Där med basta!

För att konkretisera lite kan námnas att samtliga Gore-Tex skor màste godkánnas av Gore fór att fà serie-tillverkas och sáljas.

För att GTX fodret ska fungera optimalt och uppfylla Gores minikrav pà "Durable waterproof" màste bàde skons konstruktion och samtliga dess material (ovanláder, skosnören, förstárkningar, polster/stoppning, lim etc) vara OK. Framför allt är detta viktigt vad gáller andningen: sátter man exempelvis i GTX-foder i en sko men sedan smäckar pà en massa lim eller táta, billuiga material i stoppningen som obstruerar andningen sâ funkar ju inte det hela lángre. Kommer tyvárr inte ihâg hur mycket mängd vatten som màste kunna komma ut / timme, men det finns ett sàdant minimkrav

Vad gäller minimikrav pà vattentátheten utifrân sâ testas detta i en walking simulator: man flexar skon 300.000 ggr utan paus, i vatten, och máter om det kommer in minsta vattendroppe in i skon, vilket alltsà inte fàr ske. Detta minimikrav motsvarar en 50-mils promenad i vatten. En lángre vandring utan paus genom Göta kanal, typ.

Dock, den som ságer att en GTX förr eller senare slápper in vatten har rátt: ingeting med hàl i kan vara evigt vattentátt: dock ár denna kritik lite överdriven, dà det ska till mànga timmar i vatten innan detta sker, varför det hela blir rátt hypotetiskt.

Det vanligaste sáttet att bli blöt i ett par GTX kángor är snarare att vattnet kommer in genom skaftet, vilket dock kan undvikas med ett par damasker..

.. eller genom att fetta igen porerna och stánga inne tàbiran!

mvh/Mats

Svar: Vax

Har du aldrig funderat över ditt eget skinns "andningsförmàga"?

Skulle du ocksâ frivilligt táppa igen dina egna porer med fetter och krámer och pà sà vis sluta sláppa ut svett genom dem?

Skinn / läder är ett "levande" material som bör vàrdas ömt, men ej "dödas" genom kvävning.

Mvh /Mats
[Ändrat av malindo 2002-08-27 kl 09:06]

Själv smorde jag in mina is pro först då skinnet började se fult ut. Innan det dyra "Meindl sport wax":et använde jag sprayimpregnering. Den s.k. andningsförmågan hos kängorna verkar inte ha tagit skada av vaxet.

/häls Marcus

Förvirring i vârden av Gore-Tex kängor

Eftersom detta ju är ett ganska viktigt ämne vad gäller en vandrares allmänna välbefinnande, och eftersom trots detta en allmän begreppsförvirring verkar råda, tar jag mig friheten att i punktform sammanfatta mina och andras tidigare inlägg ovan:

1: Ang. vattentätheten i Gore-Tex kängor:

· Ovanlädret på kängor med membran i fodret, typ Gore-Tex, behöver inte fettas in för att bli (relativt) vattentätt, eftersom Gore-Tex-membranet (som sitter i fodret) gör hela kängan vattentät.
· Gore-Tex kängornas ovanläder är dock impregnerade för att vara vatten-avisande. Denna impregnering / vatten-avisning bör dock inte förväxlas med vattentäthet, utan görs t.ex för att kängorna inte ska bli indränkta och tunga vid första bästa väta.
· Inget läder kan fö impregneras, fettas el. dyl för att bli 100% vatten-tät under en längre tidsrymd. Den enda typ av ”ovanläder” som håller väta ute under en obegränsad tidsrymd är gummi (t.ex gummistövlar eller kängor med Gummi-kask, typ Lundhags).

2: Ang. vård av lädret hos Gore-Tex kängor, samt dess bibehâllna förmåga att släppa ut kondens:

· Trots att en läder-känga med GTX ej behöver smörjas in för att hålla fukten ute, så bör naturligtvis lädret vårdas samt impregneringen bibehållas. Detta bör göras regelbundet.
· För att denna skovård ej ska leda till igentäppta porer i lädret och därmed obstruerad andningsförmåga, (vilket ju är det man gör när man fettar in ovanläder i kängor utan GTX för att försöka göra dem (relativt) vattentäta), bör man använda speciella produkter (sko-kräm, spray etc) godkända av Gore-Tex. Dessa produkter har egenskapen att de vaxar lädret, impregnerar, men stänger INTE igen porerna. Den Meindl produkt som nämns av Järv ovan är just en sådan produkt, varför följdaktligen lädret på hans känger har vårdats men andningen icke obstruerats.

3: Sammanfattning:

· GTX kängornas läder ska vårdas för bibehållen kvalitet och längre hållbarhet precis som vilket annt láder som helst, men enbart med speciella GTX-godkända produkter för att pâ sâ vis bibehålla GTX-skons samtliga tekniska egenskaper (kombinationen vattentät OCH fuktutsläppande).

Blev jag rörig nu igen?

MVH /Mats
[Ändrat av malindo 2002-09-20 kl 09:39]

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg