Det finns tydligen vissa som tror att etanol är en lösning på energiproblemet.
Etanol som drivmedel är i dagsläget ett skämt och har fått genomslagskraft i det svenska samhället p g a okunniga politiker som inte vill genomdriva några stora förändringar.
Det finns ingen möjlighet att driva världens bilflotta på etanol, inte ens om vi fixar effektiva enzymer som kan använda cellulosa som bas.

Sen är det ju kärnkraften..
Med dagens förbrukning räcker uranreserverna i ca 70 år. Storleken på reservern kommer dock att förändras om elpriset stiger, men om hela världens energikonsumption skall komma från kärnkraft ligger vi risigt till.

Tror inte att någon tror att det finns EN lösning på detta problem. Men troligtvis så kommer snart en nyhet/uppfinning som hjälper oss en bra bit på väg....
 
Tror inte att någon tror att det finns EN lösning på detta problem. Men troligtvis så kommer snart en nyhet/uppfinning som hjälper oss en bra bit på väg....

Som patentingenjör får jag tidigt se många tekniska nyheter och uppfinningar. Min gissning är att det är osannolikt att det snart kommer någon nyhet/uppfinning som hjälper oss en bra bit på väg. Många stora hjärnor har länge arbetat med energiförsörjningsproblemen. Men framstegen är små och naturlagarna sätter gränser för dem.

http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,606763,00.html
Vindkraftverk reducerar tydligen inte koldioxidutsläpp. Tänk, det trodde jag. ;)

http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,606974,00.html
"Once it is up and running, the titan will produce six megawatts of power, enough to provide electricity to 5,769 households." Dvs. den vanliga falska skrivningen. Hur ska man kunna ta fram bättre teknik om man inte kan göra en korrekt beskrivning av befintlig sådan?
 
Hur ska man kunna ta fram bättre teknik om man inte kan göra en korrekt beskrivning av befintlig sådan?
Det är din rättighet, och skyldighet, att skratta så mycket du kan, det främjar folkhälsan.
Men för oss som inte fattar lika snabbt så får du gärna utveckla sådana här uttalanden så att vi (jag) kan få skratta med.
Vad är felet i beskrivningen?
 
... Vad är felet i beskrivningen?

Skulle kunna skriva långt om det missvisande med skrivningen "... will produce six megawatts of power, enough to provide electricity to 5,769 households." Men försöker kort.

Sex megawatt effekt är maximal momentan energiproduktionsförmåga hos vindmöllan. Förutsätter att vindstyrkan just då är precis optimal, kanske kring 15 m/s. Men de 5,769 hushållen (en skrattretande exakt siffra) behöver ibland mycket mer elenergi än sex megawatt, kanske fem gånger så mycket. Var ska den tas ifrån? Är det gratis? Andra gånger behöver hushållen kanske bara tiondelen av sex megawatt. Men vad hjälper det om det just då inte blåser alls? Elström i nätet är en extrem färskvara. Den måste finnas där i samma sekund som behovet uppstår.
 
Tack själv. Min sista mening blir förresten tydligare om jag skriver att elström måste produceras under samma sekund som behov uppstår.
 
Det finns en sak i hela den videon som är intressant. Läs på skylten på talarstolen. Redan där ser man allt man behöver veta. Så snart jag såg det, stängde jag av videon.
 
Nej.

De är marknadsliberaler. Det är jag också. Men när marknadsliberaler organiserar sig i grupp får de plötsligt för sig att koldioxid inte påverkar klimatet. De får också för sig att rökning inte orsakar lungcancer. De har inte någon vetenskaplig kreditvärdighet överhuvudtaget. Och när de börjar prata slutar jag lyssna just för att de är marknadsliberaler. En och annan sak de säger kanske är sant, men de säger också så mycket lögner att jag inte vill höra på dem. Jag föredrar argument baserad på verkligheten, inte på önsketänkande. Tyvärr, men jag har sett för mycket medveten lögn från det lägret för att ens överväga att lyssna på något de har att säga. Ljuger man för mycket så tröttnar folk till slut. Det har jag gjort.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg