" Men som Yakherden redan sagt så handlar det säkert om vad man lägger in i värderingen, jag ser inte det stora ingreppet i miljön av att sätta en bult eller två till på en led eller vägg som redan har massor med bultar.
.
Exakt. För att tycka det är mer fel med två bult istället för en, måste parallelt ha åsikten att det ser värre ut med två tomma ölburkar i lekparken än en.
Tycker man det är sak samma, kan man gärna slänga dit hela sin tomburkssamling, eftersom det redan låg en burk där från början.
Det är ett ställningstagande man mste göra, precis som man får ta ställning till om det är ok att elda tryckimpregnerat virke eller ej.
Jag vet var jag står i frågan.
Skillnaden mellan en bult och två är ganska precis en.
En förorening till, ett ingrepp till på berget. Och om det verkligen inte BEHÖVDES en bult för att säkra leden, så är det en styggelse, sprungen ur lathet.
Här skulle man kunna hävda att, för att klättra HELT rent, skulle ingen borstning av tradleder heller få förekomma, då vissa lavar ar flera hundra år på sig att återbildas.
Men trad är ändå, näst efter ren solo och isklättring, den renaste formen av klättring, och jag anser att man ska bevara så mkt trad som bara är möjligt.
Sport går lika bra att utöva inomhus, det gör inte trad.
Vidare så har jag noterat att "den stora majoriteten" inte bara uteblir från klubbmötena, utan även från denna tråd. Efterfrågar du demokrati, Kinjinte, så får du nog lägga dig i just det här forumet..