Jag har svårt att tänka mig att någon klättrare har för avsikt att "stänga ute" någon annan.
Men john menar väl att den här debatten har pågått i rätt många år nu, och inte blir avgjord nu heller.
Vilket återigen leder mig in på behovet att ha en policy att följa. Eftersom folk alltid kommer att tycka olika i den här frågan (jag tror inte alls att "saker och ting börjar förändra sig". Jag tror tvärtom, att med ökad medvetenhet om naturen och dess andra värden än de rent vertikala, så kommer fler och fler förespråka minimal bultning), så är det inte dumt att ha lite riktlinjer för bultning, uppsatta av sådana som tar fler aspekter i beaktande än "men jaaaaag då, ska inte jaaag få klättra sprickor? fy va orättvist!!"
De här riktlinjerna är uppsatta för att bevara natur, klätterkultur och tradition, och kan man inte respektera det, tror jag man får läsa på och ta sig en eller annan funderare.
Det finns gott om klättring i alla discipliner åt alla, utan att sånt här tjafs ska behöva söndra klättervärlden. Det är trots allt en jäkla fin sysselsättning som vi alla ägnar oss åt,
och den finns i alla upptänkliga varianter och svårigheter.
Låt oss bejaka det fina i variationen istället för att försöka likrikta allt.