Mezzner; sa:
Om man på sikt köper en dämpad gaffel, hur håller man reda på vad som passar?
"Styrröret" ska väl ha en viss längd och det kanske är annat som har betydelse?
Om man köper ny gaffel är det lugnt... då är det bara att kapa med lämplig såg för att anpassa längden på "styrröret"
... Rätt längd är nog mellan fem å tre milimeter ner från där "toplocket skall sitta"... Man får också oftast med en "starnut" som man får sänka ner i det kapade röret för att kunna skruva fast "toplocket"... En något knepig procedur, finns dock speciella verktyg för det... Själv skapade jag ett aldeles eget verktyg genom att använda ett gängat rör å några brickor å bultar för att kunna med hjälp av en shiftnyckel tvinga ner stjärnnöten i röret... funkade ypperligt!
Har man en shysst cykelaffär i krokarna fixar dom allt för billiga pengar... har man en mindre shysst affär blir det dock ganska dyrt!
Vid begagnat köp bör man mäta vilken längd man bör ha så att man inte får ett allt för kort styrrör... Ifall den nya gaffeln är bara lite för lång är det däremot enkelt och billigt att bygga ut med spacers...
Det lite större kruxet är att anpassa allt till styrlagren, min erfarenhet är att gamla cyklars styrlager lätt blir missformade när man plockar lös dom varpå dom börjar oförklarligt glappa å ha sig! Dom brukar som oftast vara bygda för att monteras en gång endast!
(efterlyser en enkel ordlista för olika cykeldelar, ha ha.. måste nog skaffa mig en mekarkompis för att lyckas sätta ord på allt)
Hoppas detta något RÖRiga inlägg blir till hjälp, blir säkert en hel del folk som kommenterar och fulländar det om inte annat...
/Pär