ny kam?

Jag har lånat några vid några tillfällen för att prova.

Jag tyckte de var i det närmaste oanvändbara på de yttersta kammarna. Knappt någon omfång på de yttersta och hela mojängen hänger rakt ut då man inga kan trycka in kammen in i sprickan. Annars tyckte jag att de var helt ok, men de yttersta kammarna kunde de slopat, bara en massa matrial som inga gör nå nytta och tynger ned dem i onödan.
 
Tycker också att den är för tung. Och den motsvarar absolut inte 3 kammar bara för att den kan vikas ihop till tre olika storlekar. I det minsta läget är den som sagt helt oduglig. Blir som en stor platt smörgås som ska in i sprickan. Kanske funkar i sandsten med djupa, jämna sprickor men inte i granit. Om placeringen är bara något grund så tappar den ju dessutom helt flex och blir som en stel kam men som man inte kan knyta av närmre sprickan.

Och nu har jag läst ett antal rapporter om hur den har spruckit och gått sönder vid snedbelastning. Argumentet att det är en bra "oh shit piece" när man är pumpad, trött och bara måste ha in nåt fort faller ju platt i och med att den är svårplacerad i annat än största läget och dessutom kan spricka sönder om den blir snedbelastad. Jag kan inte verifiera hur det faktiskt är om den går sönder eller inte men bara ryktet om att den kan göra det är ju inte direkt bra för ledpsyket i ett pressat läge.
 
Äger två.. en gul, en röd.
Och ibland kan de vara bra när man är osäker på vilken storlek man behöver. Eller som en reserv när man placerat den camalot som behövs (för camalot blir förstavalet).
Men när vi går på alpina turer är den bra att ha med. Då har man ju också mer tid att fippla in den på ett bra sätt. Jag antar att det finns risk att den kan frysa i sina rörliga delar, men det har inte hänt mig än.
Generellt så känns den lite racklig och jag förstår att de kan gå sönder om de belastas i fel riktning.
 
Link cams är intressanta i teorin. Men i praktiken har jag efter många funderingar (under antagandet att det är en pålitlig kamsäkring) kommit fram till följande:
1. För samma kostnad som en link cam kan jag köpa 2 st camalots.
2. För samma vikt som en link cam får jag _nästan_ med mig 2 st camalots.
3. 2 st camalots täcker större intervall än 1 st link cam, på ett mer pålitligt och mångsidigt sätt.
4. 2 st säkringar är bättre än en.

Om man vill hänga "reserv"-kammar längst bak på selen att ha vid ankarbygge, tycker jag att 3 st camalots är ett _mycket_ bättre alternativ än 2 st link cams. Lägre kostnad, lägre vikt, och en extra säkring.


Edit: Med det sagt tycker jag OP verkar vara ett bra företag, och tycker det är lite tråkigt att komma fram till den här slutsatsen, eftersom det är en så "ball" produkt som jag gärna skulle använda om den hade fler verkliga fördelar.
 
Jag blir bara orolig när jag ser en bild som den här

203364_19574_L.jpg


Resultatet av kroppsvikt med kamkilen i en position den inte gillade
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg