Så man startar köket med tysthatten på, dvs hatt på redan före förvärmning startar?Jag har just fått en Berniedawg Dragon Tamer, som dels passar på MSR Dragonfly, men också till äldre varianter av MSR XGK. Dock inte till dagens MSR XGK EX.
Så jag har bara hunnit testa Dragon Tamern på mitt gamla XGK II och skillnaden i ljudnivå är enorm. Å hade jag haft Dragon Tamern från början, så hade jag nog inte köpt någon MSR Simmerlite. Den saken är klar.
Å sedan jag införskaffade mitt Simmerlite för kanske 15 år sedan, så har XGK:n huvudsakligen samlat damm p.g.a. den höga ljudnivån.
Jag har beställt en ny Dragon Tamer till mitt nyinskaffade MSR Dragonfly, men den kommer preliminärt om drygt två veckor (ca tre veckors leveranstid).
Jag har alltså ingen erfarenhet av Nova och tystbrännare, men förväntar mig att det blir en liknande ljudskillnad som på min gamla XGK II.
Den enda risken som jag ser, är risken för underburn, vilket snabbt lär förstöra själva tystbrännarhatten. Här får man alltså vara försiktig och låta förvärmingsvätskan brinna ut helt och hållet, innan man släpper på det förångade bränslet.
Å inget tändande med eldstål, då gnistregnet lätt kan tända det förångade bränslet på fel ställe och då orsaka underburn. Så vanlig tändare eller stormtändare gäller här.
/Niklas
Utan tanke trodde jag man la dit den efter tändning men det känns vid närmare eftertanke riskabelt.
Hur detekterar man underburn och resulterar det i att hatten smälter eller?
/Patrik, börjar fundera igen på tysthatt