Nu måste vi skärpa oss!

jasså, jag tror du har fel.. kanske inte storindustri men det går att göra bättre affärer än det görs nu, det finns bra exempel på entrepenörer som hade kunnat göra ekonomi i våra nationalparker och skapat arbetstillfällen om möjlighet hade givits..

Fast det är väl inte förbjudet att ordna guidade turer i fjällen? Det är det en hel massa människor som gör. Vilka möjligheter vill du ha som inte finns? Är det bygglov för fler konventionella lyxhotell du menar så tror jag som sagt det kommer att avskräcka fler än det kommer att locka.

Var detta en slump (så att jag kom dit precis efter att någon städat) eller är det så att norrmän och tyskar är bättre på att hålla rent? Fast egentligen skulle det inte förvåna mig.

Varför skulle det inte förvåna dig? Det skulle faktiskt förvåna mig litetgrann, för jag tycker inte att Sverige har skräpigare stadsparker och gator än Tyskland och Norge, och det borde väl ha någon slags korrelation med naturen? Och var kom tyskarna in i bilden? :)

Fast det är väl inte förbjudet att ordna guidade turer i fjällen? Det är det en hel massa människor som gör. Vilka möjligheter vill du ha som inte finns? Är det bygglov för fler konventionella lyxhotell du menar så tror jag som sagt det kommer att avskräcka fler än det kommer att locka.

joo.. ishotellet är ju en flopp.. det handlar om att göra det i direkt anslutning och sedan markandsföra sig, idag sker inte direkt någon riktad marknadsförning.. dom stekta sparvarna kommer inte flygande in i munnen..

joo.. ishotellet är ju en flopp.. det handlar om att göra det i direkt anslutning och sedan markandsföra sig, idag sker inte direkt någon riktad marknadsförning.. dom stekta sparvarna kommer inte flygande in i munnen..

???

Det brukar vara fullbokat hela vintern redan i september.

Men deras utflykter är kanske alldeles för tillrättalagda för att locka dem som ger sig upp dit?

jag var ironisk för att understryka en poäng..

Aha... Jag fattar inte riktigt tror jag. Ishotellet är ju knappast ett konventionellt lyxhotell. Visst skulle det sitta fint med flera sådana ideer, men jag tror att det är den typen av udda ideer som krävs i svenska fjällen. Och de växer inte på träd på det sättet att det är lika lätt att exploatera svenska fjällen på samma sätt som att smälla upp några till strandhotell på Mallis.

jde växer inte på träd på det sättet att det är lika lätt att exploatera svenska fjällen på samma sätt som att smälla upp några till strandhotell på Mallis.

Vi infödingar är otroligt duktiga på att underskatta värdet av den svenska naturen, och det är därför sverige är ett ruttet u-land när det gäller turism. Någon volymturism i stil med strandhotell på Mallis vill eller kan vi ju inte ha, utan en premiumturism med övre medelklass som betalar överpriser för att dricka svenskt kranvatten, sittandes på en renfäll.

Vi har en "äkta" vildmark vars tillgänglighet och infrastruktur är rätt världsunik. Bara några timmars flygtur från en av världens mest tätbefolkade region finns en vild vildmark kantad av boende, kommunikation och service av stabil kvalitet.
Smaka på ord som "Alaska" eller "Sibirien". Svenska fjällen har samma sak, men med bankomater och frukostbuffé i tryggt närhet.

Man måste inte släpa ut folk på flerdagarsturer på fjället för att de ska komma hit. Det räcker att de "snuddar" vid något som de upplever är vildmarken. Sverige och den vildmark vi har är (borde vara) ett starkt varumärke* som kan skapa väldigt många arbetstillfällen, inte minst i glesbygden. Det är ett varumärke som är så starkt att det får tyskar och holländare att bryta upp från sina liv och trycka in hela familjen i fallfärdiga hus i Småland.

*(Om ni tycker att "varumärke" låter för mycket managementkonsult kan ni ersätta det med "dröm", "bild" eller "uppfattning".)

Personligen hävdar jag att det varumärket är det enda vi kommer ha att konkurrera med om några decennier. Andra länder har bättre och billigare arbetare och tjänstemän, men vi har världens bästa vildmark.

Vi har en "äkta" vildmark vars tillgänglighet och infrastruktur är rätt världsunik.

Jag tycker att det är det jag hävdar också. Dilemmat är, enligt mig, att själva "vildmarkheten" kommer sig av att det inte sköts av någon annan än av besökarna själva. (Enligt idealbilden, det stämmer ju bara nästan med verkligheten.) Förunderligt vackra, lättillgängliga och välskötta nationalparker finns det däremot gott om på jorden, så skulle vi anställa parkvakter och börja sköta om vår vildmark, så skulle det unika värde den har försvinna.

Och då återstår problemet med skräpet.

Förunderligt vackra, lättillgängliga och välskötta nationalparker finns det däremot gott om på jorden, så skulle vi anställa parkvakter och börja sköta om vår vildmark, så skulle det unika värde den har försvinna.

Jag tror att det går att kombinera, men det är såklart det som är utmaningen.

En fördel vi har i Sverige är till exempel att den (på ytan) vilda naturen inte slutar bara för att nationalparken gör det. Man kan alltså sitta i ett hotell på en åker Jukkasjärvi och fortfarande få en känsla av exotisk vildmark.

Sommarfjällturismen håller redan nu på att glida från ensamma starka män som är ute två veckor i Sarek, till barnfamiljer och femtiplussare som vill gå dagsturer på dagen och tillbringa kvällen med god mat och bastu med utsikt över fjälltopparna. Eftersom det vi tycker är de riktiga fjällen på sin höjd är dessa människors utsikt, så kommer de att finnas kvar. Men det är klart att det kommer bli ganska skräpigt och slitet i en halvmils radie runt Storulvåns fjällstation.

Alltså: ökat exploatering (tillgänglighet och service) på vissa ställen behöver inte betyda att resten av fjällen förstörs. Snarare kanske tvärtom.

Jag tror att det går att kombinera, men det är såklart det som är utmaningen.

En fördel vi har i Sverige är till exempel att den (på ytan) vilda naturen inte slutar bara för att nationalparken gör det. Man kan alltså sitta i ett hotell på en åker Jukkasjärvi och fortfarande få en känsla av exotisk vildmark.

Alltså: ökat exploatering (tillgänglighet och service) på vissa ställen behöver inte betyda att resten av fjällen förstörs. Snarare kanske tvärtom.

Martin, du är så mycket bättre på att säga vad jag tänker..

Sommarfjällturismen håller redan nu på att glida från ensamma starka män som är ute två veckor i Sarek, till barnfamiljer och femtiplussare som vill gå dagsturer på dagen och tillbringa kvällen med god mat och bastu med utsikt över fjälltopparna.

Jag tycker att det redan finns. Jag har aldrig uppfattat svenska fjällen som förbehållet tuffingarna. Jag tycker man möter både barn och 74-åringar vart man än går, t o m i Sarek. Jag tror att det exploateras så mycket man vågar. Jag reagerade bara på Patrics inlägg om att skräpet skulle försvinna om det blev hårdexploatering:

detta hade vi sluppit om vi gjort nationalparkerna till dom turistattraktioner dom bör vara, med stora hotell, parkvakter och guidade turer..

Jag tror att -Patric- ironiserade lite, fast jag tycker nog att det där med 'parkvakter' inte vore helt fel. Åtminstonde runt ikring lederna och lite strax inpå. För så länge världen förändras som den gör med allt egoistiskt tänkande får man nog finna sig i lite 'pekpinne folk' som styr upp. Det behöver inte bli en 'poliststat' av det hela bara för att man vill hålla skiten och bakterierna ifrån sig.

Jag tycker att det redan finns. Jag har aldrig uppfattat svenska fjällen som förbehållet tuffingarna. Jag tycker man möter både barn och 74-åringar vart man än går, t o m i Sarek.

Jag generaliserade såklart med "tuffingar mot barnfamiljer", för att tydliggöra skillnaden. Jag kan vara mer rak på sak: den stora skillnaden är alltså att fler går dagsturer från "trygga hamnar" och färre går långturer där de är självförsörjande. Det är en reell skillnad som branschen upplever idag.

Och det är i de "trygga hamnarna" som vi kan ha en bärig turistindustri. Och renhållingsarbetare. :)

En annan käpphäst jag har är "Mer Saari, mindre STF".
Det ska inte ska vara en centraliserad storsvensk organisation som ska driva turismen med hjälp av influgna stockholmsungdomar, utan lokala företag med lokal arbetskraft.

Martin, du är så mycket bättre på att säga vad jag tänker..

Tack :)
Om jag sköter finliret så får du dänga i med släggan när det behövs. Sen tycker alla som vi.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg