Efter en tur i Lappland för ett par veckor sedan, som avslutades i Kebnekaise i vanlig ordning, kan jag inte annat än hålla med trådstartaren. Mängden skräp verkar ha nått över en kritisk massa på några håll, och just runt Keb (stationen och toppen) är det absolut värst. Och som några varit inne på: ju mer lättillgängligt, desto mer skräp.
Visst, Kebnekaise är mycket frekventerat, men det har det alltid varit. Det som är nytt är att fler och fler åker helikopter som tydligen har blivit väldigt billigt. Det är nästan enklare att ta sig till Keb än till Tyresta nationalpark för oss Sthlm-are. Jag tror att det finns ett samband.
Samma princip gäller skoter, vilket alltid varit uppenbart: Lättillgänligt med skoter = skräp.
Det är väl helt enkelt så att ju lättare det är att slänga med prylar, desto mindre ordning på sakerna, och desto lättare att saker sprids. När man går en vanlig fjälltur med ryggsäck så överväger man noga varje sak som tas med. När man lämnar en lägerplats så är det supernoga att inte en pryl blir kvar, exempelvis tamojen. Då är det också självkart att ta med skräpet.
Min tes är alltså att det inte enbart handlar om att vara miljömedveten eller ädel i största allmänhet, utan även om vikten av att ha ordning på sina prylar.