Nu måste vi skärpa oss!

På vintern hamnar nog en del där ute också...

Undrar hur mycket skit som kommer med på vintern och scotern och göms i snön efter rasten, hittade ett ställe mellan Katterjaure och Unna Allakas med mellan 10-15 ölburkar, konserver och annan skit. Vilken vandrare skulle släpa på det?
Sedan håller jag med om att alla små godispapper od ochså sabbar känslan av vildmark, har man inte fickor så att man kan slänga det när man kommer till nästa stuga???

lyssna på det här då!

Var ute en sväng med båten i yttre skärgården i veckan. En annan båt låg en bit ifrån och hade lite problem så jag gick längs klippan för att se om jag kunde hjälpa till, men lagom till jag kom fram så löste sig det hela, men jag såg att de lämnat en hög med sopor och en del bajsböjor efter sig så jag gav dom en pik med "ursäkta men jag tror att ni glömde nått!"

Döm om min förvåning de svarade.

" Nej äckliga blöjor och sopor kan vi klara oss utan!!! "

De blev förbannade och åkta därifrån och jag kunde höra hur det sa till varandra....

"-Hur fan orkar man bry sig om sånt...?"

klart att man blir förbannad då någon avsiktligt slänger en jäkla massa skräp i naturen.Än mer förbannad och förvånad blir man ju med det svaret.

Skärpning säger jag med

De delar av Kungsleden vi gått på har inte varit de minsta skräpiga. Skönt att se.
Misstänker att "hypen" kring Kebnekajse tex,och naturligtvis antalet besökare som inte har nån större fjällvana eller naturvett spelar stor roll.
Typ"öh,vi ska bestiga Sveriges högsta berg för det är häftigt".

Jag tror brigas slår huvudet på spiken. Det är ett nytt klientel som besöker Kebneområdet. Det är actionsökande och egentligen inte ett dugg fjällintresserade som "bara måste" bestiga landets högsta berg på snabbast möjliga sätt. Bara för att skryta om det för kompisarna hemma.

Förmodligen gör man det en gång och aldrig mera. Därför slipper man ha dåligt samvete över att man lämnade skit efter sig. "Jag kommer ju aldrig mer att se det."

Inför "körkort" i fjällvett. Gör nationalpark och låt folk få jobb som parkvakter.
Det behövs!

Inför "körkort" i fjällvett. Gör nationalpark och låt folk få jobb som parkvakter.
Det behövs!

Som i USA?
Fast då måste ju tillgängligheten ökas så att alla kan komma dit. Vägar genom fjällen till och från de finaste platserna också vidare...

Nå jag tror mer på info i skolorna, mer info överhuvudtaget så som i tv m.m.
Jag tycker vi har ett bra system, men det missbrukas.

Och själv klart blir det mindre skräpigt ju otillgängligare led är. Mindre människor mindre Skräp.

Plocka upp!

Jag brukar plocka skräp när jag är ute i naturen. Går man på led eller nära civilisation passerar man ju titt som tätt soptunnor.

Som i USA?
Fast då måste ju tillgängligheten ökas så att alla kan komma dit. Vägar genom fjällen till och från de finaste platserna också vidare...

Nå jag tror mer på info i skolorna, mer info överhuvudtaget så som i tv m.m.
Jag tycker vi har ett bra system, men det missbrukas.

Och själv klart blir det mindre skräpigt ju otillgängligare led är. Mindre människor mindre Skräp.

strunt, man behöver inte öka tillgängligheten genom att belägga väg på dom finaste ställena, man bättrar på det som är befintligt, öka på tåg och flygtrafiken. med överskottet på pengar som man får genom turisterna så kan det investeras i skötsel och underhåll av nationalparkerna, de penningstinna turisterna vill inte göra längre turer än 2-3 dagar så det finns plats till de lite tuffare snylt-turisterna oxå.. vem vet, det kanske blir ekonomi i rennärningen på köpet..

Coloradofloden

Åker man forsränning på Coloradofloden (Grand Canyon) så väger de ens bajs på vägen ut så de har koll på att man inte har tjuvbajsat i nån skreva, så det är bara införa viktkoll i Abisko och Nikka;-)

Se tex: Solid Waste´Management

Senast ändrad:
strunt, man behöver inte öka tillgängligheten genom att belägga väg på dom finaste ställena, man bättrar på det som är befintligt, öka på tåg och flygtrafiken. med överskottet på pengar som man får genom turisterna så kan det investeras i skötsel och underhåll av nationalparkerna, de penningstinna turisterna vill inte göra längre turer än 2-3 dagar så det finns plats till de lite tuffare snylt-turisterna oxå.. vem vet, det kanske blir ekonomi i rennärningen på köpet..

Jag håller nog med, var just i Yosemite i USA och det var grymt fint skött, Nästan alla besökare hänger ju i närområdet och då har de 4 miljoner besökare varje år. Där är vägarna asfalterade men skall du övernatta skall du ha tillstånd osv. Visst är det lite overkill, men ibland undrar man om det inte vore så dumt att införa nått liknande på vissa ställen i Sverige.

turismen är en enorm resurs som borde nyttjas bättre, kanske inte på alla ställen men det finns mycket att hämta för att förhindra avfolkningen och att bättra på ekonomin i områden som idag innebär stora kostnader i form av bidrag och annat..

Efter en tur i Lappland för ett par veckor sedan, som avslutades i Kebnekaise i vanlig ordning, kan jag inte annat än hålla med trådstartaren. Mängden skräp verkar ha nått över en kritisk massa på några håll, och just runt Keb (stationen och toppen) är det absolut värst. Och som några varit inne på: ju mer lättillgängligt, desto mer skräp.

Visst, Kebnekaise är mycket frekventerat, men det har det alltid varit. Det som är nytt är att fler och fler åker helikopter som tydligen har blivit väldigt billigt. Det är nästan enklare att ta sig till Keb än till Tyresta nationalpark för oss Sthlm-are. Jag tror att det finns ett samband.

Samma princip gäller skoter, vilket alltid varit uppenbart: Lättillgänligt med skoter = skräp.

Det är väl helt enkelt så att ju lättare det är att slänga med prylar, desto mindre ordning på sakerna, och desto lättare att saker sprids. När man går en vanlig fjälltur med ryggsäck så överväger man noga varje sak som tas med. När man lämnar en lägerplats så är det supernoga att inte en pryl blir kvar, exempelvis tamojen. Då är det också självkart att ta med skräpet.

Min tes är alltså att det inte enbart handlar om att vara miljömedveten eller ädel i största allmänhet, utan även om vikten av att ha ordning på sina prylar.

detta hade vi sluppit om vi gjort nationalparkerna till dom turistattraktioner dom bör vara, med stora hotell, parkvakter och guidade turer.. det skapar dessutom ett mervärde för dom boende som plötsligt för... jobb.. nä, bort med snyltturisterna och dit med rika japaner och tyskar som vet hur man betalar för sig!!

Duger det inte att åka till Keb i Helikopter, bo i dubbelrum med helpension för 1080 kr/person och natt, och bestiga sydtoppen på guidad tur för 680 kr? Vad fattas dig? Bordellerna?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg