Nu måste vi skärpa oss!

Jagg förenkla accessen, dvs vägen vid Ritsem BÖR ansluta i Norge. Bygg ett ordentligt hotell i Ritsem och få fart på den guidade dagstursvandringen på Akkka (bryt ut Akka ur nationalparken om så behövs).

Vi skulel få arbetstillfällen, en bra ekonomi i Ritsemvägen samt inkomster från turism.

fler går dagsturer från "trygga hamnar" och färre går långturer där de är självförsörjande. Det är en reell skillnad som branschen upplever idag.

Nu har vi hamnat OT, men är det verkligen så? Vi mötte ett par personer i Sarek som sa att det var så mycket mer folk som gick där nu jämfört med för 20 år sen. Kan det inte vara så att fjällen har blivit populärare generellt? Kanske t o m resandet överallt har ökat generellt nu när sommarstugekulturen är på väg att försvinna?

Allt fler byggs om till permanentbostäder. De gamla brädskjulen utan el och vatten finns inte mer, det installeras vattentoaletter på löpande band, det är därför de blir dyrare. Och vips så är de villor och inte sommarstugor längre, är min upplevelse.

Nu har vi hamnat OT, men är det verkligen så? Vi mötte ett par personer i Sarek som sa att det var så mycket mer folk som gick där nu jämfört med för 20 år sen. Kan det inte vara så att fjällen har blivit populärare generellt? Kanske t o m resandet överallt har ökat generellt nu när sommarstugekulturen är på väg att försvinna?

Jag har aldrig varit i Sarek men jag inbillar mig att det är ett dåligt exempel om man vill ha lite folk. Med tanke på hur hypat det är så måste ju folk hitta dit.
Jag upplever det som att beger man sig till mindre kända områden utanför vandringslederna så är chansen stor att man varken ser folk eller skräp (eller i vart fall speciellt mycket av det).
Samtidigt finns det massor av folk när man närmar sig turiststationerna och de stora lederna men man behöver inte gå långt för att det ska tunna ut.
Jag tror att Martin Fjäderlätts analys stämmer, väldigt många går mestadels korta dagsturer idag

Allt fler byggs om till permanentbostäder. De gamla brädskjulen utan el och vatten finns inte mer, det installeras vattentoaletter på löpande band, det är därför de blir dyrare. Och vips så är de villor och inte sommarstugor längre, är min upplevelse.

Javisst finns det en större grad av permanentboende i sommarstugeområden. men samtidigt byggs det nya sådana också. Att säga att sommarstugorna är på väg ut tror jag är att förenkla det hela. En hel massa mäniskor ser 5 veckor i sommarstugan som den bästa semester man kan ha. (för att inte tala om att de vid skolslut flyttar ut till den och sen åker in till jobbet från sommarstugan varje dag )

Odae: Exemplet Sarek kom nog upp i diskussionen för att man inte kan göra dagsturer dit från fjällstationerna. Om det är fler som går där nu än för 20 år sedan, så är det ett tecken på att fler nuförtiden gör veckoturer där de bär allt med sig, i motsats till vad Martin skrev.

Sarek är också ett bra exempel, eftersom det illustrerar skräp-problemet väldigt bra: Om det plockas skräp runt fjällstationerna påverkar det nog inte besökarantalet, att plocka skräp i "ohypade" vildmarksområden behövs inte, för det finns inget skräp där, men om man plockar skräp i Sarek, vad tror du händer med "hypen" då? Jag tror att "hypen" beror på att området inte sköts av några anställda, och att det behövs för att locka folk, även till fjällstationerna.

Almgren: Jag kanske har fel, men jag tycker att det var betydligt vanligare att barnfamiljer hade sommarstuga när jag var liten. Nuförtiden verkar mest mor- och farföräldrar ha sommarstugorna, och jag trodde det helt enkelt var en "rest" sedan deras barn var små.

Jag har aldrig varit i Sarek men jag inbillar mig att det är ett dåligt exempel om man vill ha lite folk. Med tanke på hur hypat det är så måste ju folk hitta dit.

Jag vet inte vad din definition på "lite folk" är, men jag upplevde det som att chansen var rätt stor att man var ensam på sin kvadratkilometer runt t.ex. Kukesvagge eller Pierikjaure.

För att relatera till tråden så har jag inte direkt varit missnöjd över att de svenska fjällen varit skräpiga. Nu har jag bara gjort två vandringar, en Abisko -> Alesjaure -> Nallo -> Unna Räita -> Trepassleden -> Nikkaluokta, samt en Suorva -> Niendo -> Kukkesvagge -> Pielavalta och tillbaka.

På ingen av vandringarna såg jag några påtagliga mängder skräp ligga längs vägen. På sarekturen var det någon enstaka konservburk och godispapper.

På abiskoturen var min upplevelse liknande, tillochmed sträckningen Keb -> Nikka upplevde jag som välstädad, förutom en grej - på tältlägret nära Kebs fjällstation (några hundra meter österut) var det enorma mängder skit i skogen, och lika mycket rövpapper helt odiskret dumpat i naturen. Detta trots ett lättillgängligt dass. Jag menar, använd en sten eller nåt iallafall?

Jag vet inte vad din definition på "lite folk" är, men jag upplevde det som att chansen var rätt stor att man var ensam på sin kvadratkilometer runt t.ex. Kukesvagge eller Pierikjaure.

/.../

På ingen av vandringarna såg jag några påtagliga mängder skräp ligga längs vägen. På sarekturen var det någon enstaka konservburk och godispapper.

Vi mötte 3-4 sällskap om dagen på motorvägen genom Sarek (Routesvagge-Pastavagge) under värsta högsäsongveckan i månadsskiftet juli-augusti. Långt ifrån trafiken på Kungsleden, men även långt ifrån ensamma. Visst är Sarek "hypat", men uppenbarligen har folk fortfarande mer respekt för det än för Kebnekaise, att döma av den senaste skolstartsveckans diskussioner här på forumet.

Jag tycker en konservburk är en för mycket. Det stör mig oerhört. Jag kan inte heller ta på mig ansvaret att bära ut andra människors skräp, jag har nog med mitt, så den konservburken (jag såg också en) kommer ligga där tills arkeologerna gräver upp den om 1000 år. Hoppas det inte hinner bli fler under den tiden, men det är väl orealistiskt att hoppas på.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg