Odae: Exemplet Sarek kom nog upp i diskussionen för att man inte kan göra dagsturer dit från fjällstationerna. Om det är fler som går där nu än för 20 år sedan, så är det ett tecken på att fler nuförtiden gör veckoturer där de bär allt med sig, i motsats till vad Martin skrev.
Sarek är också ett bra exempel, eftersom det illustrerar skräp-problemet väldigt bra: Om det plockas skräp runt fjällstationerna påverkar det nog inte besökarantalet, att plocka skräp i "ohypade" vildmarksområden behövs inte, för det finns inget skräp där, men om man plockar skräp i Sarek, vad tror du händer med "hypen" då? Jag tror att "hypen" beror på att området inte sköts av några anställda, och att det behövs för att locka folk, även till fjällstationerna.
Almgren: Jag kanske har fel, men jag tycker att det var betydligt vanligare att barnfamiljer hade sommarstuga när jag var liten. Nuförtiden verkar mest mor- och farföräldrar ha sommarstugorna, och jag trodde det helt enkelt var en "rest" sedan deras barn var små.