Noggrannhet i hastighetsbestämning

Ovetenskapligt fälttest

Bil: Volvo V70 årsmodell 2000 med färddator och konstantfarthållare. Reglementsenliga sommardäck som rullat 1500 mil.
Antenn: Magnetantenn på taket, återutsändare i kupén.
GPS 1: Garmin GPSMAP 76S, liggande på konsolen mellan framstolarna.
GPS 2: Navman 3400 med iPAQ 3970, monterad på instrumentbrädans övre del; mjukvaror Navman SmartST, Tomtom 3, OziExplorer

Test 1: Hastighetsmätare mot färddator.
Plan väg.
Konstantfarthållaren aktiverad.
Nollställ färddatorns visning av snitthastighet. Efter några sekunder visar färddatorn snitthastigheten, som sedan nollställningen hållits konstant.
Resultat: Hastighetsmätaren visar ca 10% över färddatorn genom hela hastighetsspektrat.

Test 2: Garmin mot färddator.
Samma förfarande sin ovan med konstantfart och färddator.
Resulat: Ingen skillnad i hastighet för blotta ögat.

Test 3: Färddator mot klockad km
Samma förfarande sin ovan med konstantfart och färddator. Med chronometer tar jag tiden det tar att köra 1 km, mellan 3 av polisens hastighetsmarkeringar. (500m mellan varje)
Resultat: Ingen skillnad i hastighet.

Test 4: Garmin mot Navman 3400 och Navman SmartST
Resultat: SmartST visar 1-1,5% lägre än Garmin.

Test 5: Garmin mot Navman 3400 och Tomtom 3.
Resultat: Ingen skillnad i hastighet

Test 6: Garmin mot Navman 3400 och OziExplorer
Resultat: Ingen skillnad i hastighet

Slutsatser:
Mjukvaran i iPAQ kan ställa till det.
Navman 3400 kan ta emot satellitsignaler både direkt från satelliterna och från återutsändaren, vilket kan ge upphov till fel.
Färddatorn på min Volvo är hyfsat rättvisande, med nuvarande däck.
Hastighetsmätaren ger viss marginal.
 
Per!
Intressant samlad aktuell vardagsstudie du har gjort!

Den bekräftar mina egna iaktagelser att färddatorn ( i mitt fall på Volvo och Saab genom åren) rätt ställd på medelslitna däck är att lita på -- att GPSen är att lita på med bra kontakt uppåt och att TOMTOM och även Fugawi vill jag tillägga inte ställer till det i IPAQen.

Jag har med upprepade klockningar genom åren mot polisens falnande 500 meters märken ( finns ju inga hkp över vägen längre - de brann ju upp för nåra år sen...)kommit fram till samma slutsatser.

Bengt
 

avslutad210712

Gäst
daniol74; sa:
Bilens egen mätare visar alltid en högre hastighet än du åker i. Det finns lagkrav som reglerar detta.

/Daniel

Tja inte på min bil men det kan kanske bero på att jag har stoppat dit större hjul än det var som standard :)

Har kollat min hastighetsmätare mot en tavla som sitter uppsatt efter E4:an och den visar ungefär 1 km/h fel. När jag kollar med GPS'n visar den samma hastighet som bilens mätare med ungefär samma fel som för tavlan dvs 1 km/h. Är dock svårt att läsa av en analog hastighetsmätare helt exakt.

Däremot märker jag att andras hastighetsmätare visar större fel när jag testar mot GPS'n och man märker också ofta ute på vägen att de flesta andra kör ungefär 5-10 km/h långsammare än mig när jag ligger på hastighetsgränsen. Naturligtvis blir jag också ofta omkörd för en del kanske inte riktigt bryr sig om vad som står på tavlorna efter vägen *L*.

Så på rak och kanske också plan väg vid jämn fart gissar jag att GPS'n visar relativt rätt. Däremot finns det en viss eftersläpning när man ändrar hastighet. Det märks både vid vandring och bilkörning om man ändrar hastighet snabbt. I det första fallet är det lätt - bara att stanna. I det andra är uttrycket "snabb" ändring kanske lite felaktigt med tanke på min bils prestanda *S*
 

avslutad210712

Gäst
andersmossing; sa:
Mitt hastighetsrekord hittils är 0,2 knop med Majsan väl förtöjd i bryggan. I bilsammanhang borde väl det vara en ganska bra exakthet?

(Kan man förresten förresten se det som GPS:ens exakthet?)

mvh

Anders

Själv brukar jag förflytta mig 10-15 meter inom en kvart ungefär trots att jag ligger still i tältet :)
 
Mmmm, men på grund av det här med hastighet och dopplereffekt, kontra positionsbestämmning, är det ju inte samma sak.
Dessutom filtrerar mottagarna ju ofta bort de allra lägsta hastigheterna. Däremot anges positionen så gott det går, till att vara där den verkar vara. Så det är nog fullt möjligt att ligga i tältet och kana iväg 15 meter, utan att hastigheten någonsin överstigit 0 km/h.

Om du ställer tofflorna utanför tältet, står de kvar där när tältet flyttat sig?? :)

Anders
 
missvisning/omräkning + SBP

apersson850; sa:
På min gamla Volvo 850 är det så, att det som hastighetsmätarnålen visar är lite mer än det som färddatorn visar. Färddatorn omfattas ju inte av någon "får inte visa för lite"-lagstiftning.

Färddatorn är oftast praktiskt taget överens med GPS, åtminstone när jag kör med enbart bilen. Drar jag en husvagn efter ökar skillnaden mellan GPS och hastighetsmätaren lite grand.

Anders

Jag vet inte om det är lagstiftning som styr att hastighetsmätaren ska visa för mycket men jag tror biltillverkarna vill undvika att bli stämda för att någon kört för fort trots "laglig fart" på mätaren och därav missvisning uppåt. Detta beror ju som tidigare påtalats av att folk byter däckdimensioner och däck slits.
Jag tror till och med att färddatorn i min gamla BMW från 94 innnehåller omräkningsfaktorn från "bilens uträknade fart med standarddimmension på däck" och skulle jag vilja så kan jag ställa om denna omräkningsfaktor (inget som står i instruktionsboken men det finns ju gott om bilentusiastsidor att söka på).
Vill man få reda på bilens misssvissning så kan man ju fråga vid bilbesiktningen.
Min mätare visar knappt 10% för mycket i svenska lagliga hastigheter trots lite större däck än orginal så marginalen inledningsvis torde varit större.

/Patrik
 
När jag gick Fordonsteknisk i ht87-vt90 fick vi lära oss att det var lag på att bilens hastighetsmätare vid alla hastigheter överstigande 20km/h skulle visa för hög hastighet. Oavsett däckdimension och slitage så länge man hade däck tillåtna enligt registreringsbeviset. Det kan skilja mycket mellan sommar och vinterdäck. Dessutom är ofta flera olika profiler tillåtna, ibland kan det vara tillåtet att tex öka fälgen en tum och montera däck med lägre profil osv. Den lagen skulle vara ungefär lika gammal som hastighetsbegränsningar och hastighetsmätarna.

Om ni tex har en sommarstuga, släkting eller annat som ligger 20-30mil bort och som ni besöker regelbundet kan ni se att det kan skilja några kilometer mellan de nya däcken på våren och slitna på hösten.


Vid farter under 20km/h behövde mätaren inte ge utslag, det var tydligen svårt att tillverka mätare som var tillräckligt exacta i både låga och höga hastigheter.
[Ändrat av PK Neelix 2005-05-22 kl 15:03]
 
Re: missvisning/omräkning + SBP

tango; sa:
Jag vet inte om det är lagstiftning som styr att hastighetsmätaren ska visa för mycket ...

/Patrik
Tja, nu vet du ju i alla fall, efter att ha läst inläggen här. Fast det har faktiskt varit så, att lagstiftningen i Sverige krävde en +/- tolerans, men senare har någon slug varelse kommit på att det vore bättre om den aldrig visade för lite.

Anders
 
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022 .htm#_Toc38872870
33 Kap. Hastighetsmätare

Övergripande krav

1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och

1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap.
19 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller

3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.

Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.

2 § Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.

Krav enligt 1 § 3

3 § Hastighetsmätaren skall befinna sig i förarens direkta synfält och skall kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet skall vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.

Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h.

5 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981 eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet.

6 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1980 eller tidigare får ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.

7 § Hastighetsmätare som ingår i icke föreskriven färd-skrivare, får ha en felvisning som ligger i intervallet - 5 km/h, + 8 km/h oavsett fordonets skick eller belastningsförhållande.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg