Ovetenskapligt fälttest
Bil: Volvo V70 årsmodell 2000 med färddator och konstantfarthållare. Reglementsenliga sommardäck som rullat 1500 mil.
Antenn: Magnetantenn på taket, återutsändare i kupén.
GPS 1: Garmin GPSMAP 76S, liggande på konsolen mellan framstolarna.
GPS 2: Navman 3400 med iPAQ 3970, monterad på instrumentbrädans övre del; mjukvaror Navman SmartST, Tomtom 3, OziExplorer
Test 1: Hastighetsmätare mot färddator.
Plan väg.
Konstantfarthållaren aktiverad.
Nollställ färddatorns visning av snitthastighet. Efter några sekunder visar färddatorn snitthastigheten, som sedan nollställningen hållits konstant.
Resultat: Hastighetsmätaren visar ca 10% över färddatorn genom hela hastighetsspektrat.
Test 2: Garmin mot färddator.
Samma förfarande sin ovan med konstantfart och färddator.
Resulat: Ingen skillnad i hastighet för blotta ögat.
Test 3: Färddator mot klockad km
Samma förfarande sin ovan med konstantfart och färddator. Med chronometer tar jag tiden det tar att köra 1 km, mellan 3 av polisens hastighetsmarkeringar. (500m mellan varje)
Resultat: Ingen skillnad i hastighet.
Test 4: Garmin mot Navman 3400 och Navman SmartST
Resultat: SmartST visar 1-1,5% lägre än Garmin.
Test 5: Garmin mot Navman 3400 och Tomtom 3.
Resultat: Ingen skillnad i hastighet
Test 6: Garmin mot Navman 3400 och OziExplorer
Resultat: Ingen skillnad i hastighet
Slutsatser:
Mjukvaran i iPAQ kan ställa till det.
Navman 3400 kan ta emot satellitsignaler både direkt från satelliterna och från återutsändaren, vilket kan ge upphov till fel.
Färddatorn på min Volvo är hyfsat rättvisande, med nuvarande däck.
Hastighetsmätaren ger viss marginal.
Bil: Volvo V70 årsmodell 2000 med färddator och konstantfarthållare. Reglementsenliga sommardäck som rullat 1500 mil.
Antenn: Magnetantenn på taket, återutsändare i kupén.
GPS 1: Garmin GPSMAP 76S, liggande på konsolen mellan framstolarna.
GPS 2: Navman 3400 med iPAQ 3970, monterad på instrumentbrädans övre del; mjukvaror Navman SmartST, Tomtom 3, OziExplorer
Test 1: Hastighetsmätare mot färddator.
Plan väg.
Konstantfarthållaren aktiverad.
Nollställ färddatorns visning av snitthastighet. Efter några sekunder visar färddatorn snitthastigheten, som sedan nollställningen hållits konstant.
Resultat: Hastighetsmätaren visar ca 10% över färddatorn genom hela hastighetsspektrat.
Test 2: Garmin mot färddator.
Samma förfarande sin ovan med konstantfart och färddator.
Resulat: Ingen skillnad i hastighet för blotta ögat.
Test 3: Färddator mot klockad km
Samma förfarande sin ovan med konstantfart och färddator. Med chronometer tar jag tiden det tar att köra 1 km, mellan 3 av polisens hastighetsmarkeringar. (500m mellan varje)
Resultat: Ingen skillnad i hastighet.
Test 4: Garmin mot Navman 3400 och Navman SmartST
Resultat: SmartST visar 1-1,5% lägre än Garmin.
Test 5: Garmin mot Navman 3400 och Tomtom 3.
Resultat: Ingen skillnad i hastighet
Test 6: Garmin mot Navman 3400 och OziExplorer
Resultat: Ingen skillnad i hastighet
Slutsatser:
Mjukvaran i iPAQ kan ställa till det.
Navman 3400 kan ta emot satellitsignaler både direkt från satelliterna och från återutsändaren, vilket kan ge upphov till fel.
Färddatorn på min Volvo är hyfsat rättvisande, med nuvarande däck.
Hastighetsmätaren ger viss marginal.