Noggrannhet i hastighetsbestämning

Re: SVTs Rapport

thureb; sa:
stod för denna "nyhet".

Thure

Ska man vara riktigt noggrann så såg åtminstone jag det på Text TV flera timmar innan Rapport sändes

Men hur som helst, hade dom läst på detta forum så hade det inte varit någon ”nyhet” alls.

Per Brune
 
Kalibrering

Och nu säger en kollega på jobbet att man ej kan lita på en GPS då dom ej går att kalibrera. Jag försökte förklara för honom hur det funkar, men han svarade bara att du kan ej kalibrera din GPS så därför är den opålitlig. *ridå*
 
Re: Kalibrering

kanotisten; sa:
men han svarade bara att du kan ej kalibrera din GPS så därför är den opålitlig. *ridå*

Varför går det inte att kalibrera? Kalibrering handlar ju om att jämföra med en känd referens (spårbar till normaler). Det borde ju då gå att kalibrera en GPS mot en kalibrerad hastighetsmätare.

Fast problemet är ju att då kalibrerar man bara för den position satelliterna har just då och den sträcka man kör.
 
Visst kan man kalibrera. Finessen är att det görs automatiskt åt dig, hela tiden. DoD kalibrerar klockorna i och bandata för sina satelliter. Navigatorn kalibrerar sina egna temperaturkorrektionskurvor och klockan från satellitsignalerna.

Hälsa din kollega att man kan inte undvika att kalibrera en GPS, så snart man börjar använda den.

Anders
 
apersson850; sa:
Visst kan man kalibrera. Finessen är att det görs automatiskt åt dig, hela tiden. DoD kalibrerar klockorna i och bandata för sina satelliter.

Det är inte kalibrering i den bemärkelse man menar när man pratar om att kalibrera mätutrustning.
 
nermander; sa:
apersson850; sa:
Visst kan man kalibrera. Finessen är att det görs automatiskt åt dig, hela tiden. DoD kalibrerar klockorna i och bandata för sina satelliter.

Det är inte kalibrering i den bemärkelse man menar när man pratar om att kalibrera mätutrustning.

Det är väl rätt snart att man slipper ha en vridpotentiometer, DIP-switch, EEPROM eller någon annat för att kalibrera om hastighetsmätaren, då temperaturen ändrats eller om man bytt däck.

Jag åkte stadsbuss häromdagen (för att jag tycke det var för kallt för att cykla) och information i bussen om nästa hållplats gick kraftigt fel. Förmodligen för att det var halt och däcken på bussen slirade vid varje start (skenbart hade bussen kört längre än den gjort i verkligheten). Dom skulle behöva kalibrera systemet p.g.a halka eller ”reseta” systemet vid varje ändhållplats.

Per Brune (som i många år konstruarat utrustningar för kalibrering av vågutrustningar och kraftmätprodukter)
 
Nä, jag vet mycket väl hur kalibrering brukar gå till. Då handlar det ju om instrument där man får ett utslag, proportionellt mot exempelvis en spänning, men varken användaren eller instrumentet har någon möjlighet att avgöra hur rätt det är. Men i samma ögonblick som någon uppfinner en DMM som kan kalibrera sig själv enligt motsvarande filosofi som en GPS gör, då blir all extern kalibrering av densamma överflödig.

Det räcker att en gång (tillverkningen) kontrollera att den är funktionsduglig. Sen sköter det sig självt.

Grejen är alltså inte att detta inte är kalibrering i traditionell mening. Grejen är att det är kalibrering, fast enligt en helt ny filosofi, som dessutom är så bra, att man kan använda en GPS för att kalibrera traditionell utrustning, på traditionellt sätt. Något som ju också görs i varje mobilstation, exemplevis.

Anders
 
Litet skrivfel, kanske missförstånd

Jag råkade skriva ”snart” när jag skulle skriva ”smart” och det var som svar till Peter Nermander jag försökte förklara att man numera kan kalibrera instrument på andra sätt än med handpåläggning via motstånd, DIP-switchar, skruvar eller vad det nu vara månne.

Anders Persson och jag är nog överens.

Per Brune
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg