Noggrannhet i hastighetsbestämning

Hej alla kunniga GPS'are!

Är det ngn som kan förklara med vilken noggrannhet en hastighetsbestämning görs, när man t.ex. färdas i bil och läser av GPSen? Antar att denna bestämning är mer exakt än bilens hastighetsmätare?? Hur frekvent uppdateras bilens position?
 
mhu; sa:
Är det ngn som kan förklara med vilken noggrannhet en hastighetsbestämning görs, när man t.ex. färdas i bil och läser av GPSen? Antar att denna bestämning är mer exakt än bilens hastighetsmätare?? Hur frekvent uppdateras bilens position?

Hastighetsmätaren på GPS:en är MYCKET noggrannare än bilens hastighetsmätare. Hur noggrann GPS:en är har jag ingen koll på, men det borde bero på hur många satelliter du har kontakt med.

Bilens egen mätare visar alltid en högre hastighet än du åker i. Det finns lagkrav som reglerar detta.

/Daniel
 
Garmin uppger för de enklare modellerna en precision på ca 0,1 mph. Detta under ideala förhållanden.
De flesta skribenter på nätet anser att precisionen i praktiken ligger på ca 0,5mph.
Värdet som redovisas på displayen beräknas m h a dopplereffekt och är ett glidande medeltal, dvs utjämnat och med några sekunders fördröjning.
/Lasse
 
Mitt hastighetsrekord hittils är 0,2 knop med Majsan väl förtöjd i bryggan. I bilsammanhang borde väl det vara en ganska bra exakthet?

(Kan man förresten förresten se det som GPS:ens exakthet?)

mvh

Anders
 
tr; sa:
Värdet som redovisas på displayen beräknas m h a dopplereffekt och är ett glidande medeltal, dvs utjämnat och med några sekunders fördröjning.
/Lasse


Dopplereffekten? Det begriper jag inte hur det skulle funka. Jag antog att den helt enkelt mätte tiden mellan positionerna och sedan räknade ut hastigheten.

Leif...
[Ändrat av bogart 2004-09-02 kl 15:30]
 
f91jsw; sa:
Vilken lag reglerar detta? Hastighetsmätaren i min bil visar samma som GPSen med en noggrannhet på ca 1 km/h.

Hej igen!

Ojoj, nu får jag svårt att svara. Jag har inte så god koll på detta. Jag vet att det finns en EU lagstiftning om detta, men vet inte i vilket direktiv. (Det finns massvis av EU-direktiv som styr hur fordon skall se ut och fungera. Jag är inte lagkravsspecialist, utan har bara "drabbats" av dem i en del projekt jag har drivit.) Dessutom jobbar jag med tunga fordon, och inte personbilar.

Om du är intresserad så sök i EuroLex
http://europa.eu.int/eur-lex/sv/search/search_lif.html

/Daniel
 
GPS-noggrannhet

Det finns så många konstiga lagar men f*n trot beträffande svensk lag.

Jag tror dock att amerikanska bilister som fastnat i polisens fartkontroller och där den egna hastighetsmätaren i bilen visat lägre hastighet än vad polisen mätt upp skulle vara snara att stämma bilfabrikanten. Därför behöver man nog inte räkna med att bilhastighetsmätaren visar mindre än den faktiska hastigheten.

Beträffande GPS-hastigheten så stämmer den mycket väl med den hastighet min noggrant kalibrerade cykeldator visar, så jag tror att noggrannheten är närmare 3 siffror i hastighetsintervallet 20-50 km/h.

När jag jämför bil och GPS-hastighetsangivelse brukar det skilja ca 5% i farter på drygt 100 km/h.

Thure
 
Vilket alltså blir -0 .. +10%+4 km/h.

Jag har det inte så aktuellt att jag kan redogöra för hur det går till, men det är alltså sant att man använder dopplereffekten, gentemot satelliterna, för att mäta hastigheten. Det är inte alls så svårt som det låter. Hastigheten enligt denna effekt "trillar ut" ur matematiken som man använder, för att bestämma läget i förhållande till satelliterna.

Just nu kan jag inte hitta beskrivningen, som jag en gång läste, på hur detta går till, men jag minns att jag blev förvånad över hur enkelt det var, när man väl började tänka på saken.

Däremot har jag hört från Garmin att de använder en blandning av denna dopplereffekt och förflyttning gentemot tiden, för att visa hastigheten. Men såvitt jag förstod var det mest till för att någorlunda noggrannt kunna bestämma när hastigheten ska anges som noll.

Anders
 
Så var det redan innan EU

Inte heller jag är juridiskt kunnig men har kontakter i fordonsbranschen och vet att det sedan många år tillbaka har varit krav på att hastighetsmätarna måste visa för mycket. Så var det redan långt innan EU blev aktuellt för vår del.

Det som förändrats är att förr när mätarna var mekaniska var spridningen i produktionen större och tillverkarna var tvungna att ta till större säkerhetsmarginal så då var det oftast 5-15%. Till polisen som hade högre krav på precisionen var man tvungen att kalibrera mätarna så att de blev noggrannare.

I dagens elektroniska mätare är toleranserna tydligen mindre och man vågar lägga dem närmare korrekt hastighet så vanligen är felet bara 1-2% nuförtiden.
 
Garmin sjælva uppger i manualerna en exakthet på de nyare GPS'erna som Vista 60cs m fl. på 0,05 M/S i steady state, vilket alltså innebær att den kan spela på 5 cm per sekund vid stabil hastighet. Vid acceleration/decceleration så blir ju uppdateringsfrekvensen på 1 ggr/s ett problem i sig.

Om vi då tar ett exempel på dessa 5 cm / s så får man fram detta.

100 kmh / 3,6 = 27,77 Meter per sekund.

Vi vænder på det hela och lægger till 50 mm och får således..

27,82 M per sekund x 3,6 = 100,152 kmh

0,152 kmh i avvik alltså på dessa 0,05 M/S får væl anses som dugligt før de flesta fritidsanvændare av GPS!?

MVH Tony
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg