Nödsändare, bra eller dåligt?

Kunskap går förlorad, men annan kunskap kommer istället. Hur många kan orientera utan karta och kompass. Under nästan hela mänsklighetens historia har man gjort det. Hur många människor idag kan göra upp eld med friktionsmetoden, den eldstartarmetod som människan var hänvisad till under allra största delen av sin historia. Jag tror dock att bakåtsträvare, teknofober och nostalgiker har funnits i alla tider.

Vi navigerar ofta utan karta och kompass, när du går ut och plockar svamp i skogen du inte tidigare besökt, går ut med hunden i ett nytt område är bara två exempel.
Man går på tex minne, vana, omgivning, solen, ljud eller känsla åt vilket håll man ska gå för att hitta till tänkt mål och tillbaka.

När det gäller göra upp eld med friktionsmetoden så fungerar tändstickor, tändare och tändstål till del av just den tekniken, den är bara lite vidareutvecklad.

I bland måste man vara lite nostalgiker för att förstå det vi hålls med idag, det är nog alltid bra att först försöka förstå grunderna innan man tar klivet och bara förlitar sig på mer avancerad teknik.

Senast ändrad:
Jag gillar oxå lite tradition, enkelhet och kunskap i friluftslivet, inte för mkt prylar, bara enkla och nödvändiga.

Finns dom som driver det längre, bara ta med några flintskärvor och gå ut i skogen och gör en eld utan andra hjälpmedel. Om man har koll är det möjligt, men tar lång tid.

Själv föredrar jag tändstickor och en kniv.

Senast ändrad:
Att kunna hitta utan karta och kompass (eller GPS) är en sådan där grundläggande förmåga som vi ska vara rädda om, likt förmågan att klara oss utan nödsändare vid exempelvis normala fjällvandringar.

Att kunna hitta utan karta och kompass (eller GPS) är en sådan där grundläggande förmåga som vi ska vara rädda om, likt förmågan att klara oss utan nödsändare vid exempelvis normala fjällvandringar.
Att man tar med sig en nödsändare (när de nu råkar finnas) implicerar på intet sätt att man inte klarar sig utan. Jag ser fortfarande inte någon enda färdighet, som dess närvaro skulle kunna ersätta.

...till skillnad då mot framför allt yngre generationers ofta helt GPS-styrda sätt att ta sig fram, även i vardagen - för där håller jag med dig om att det bidrar till att utarma deras "rumsliga kompetens". Särskilt hos barn, som alltmer sällan får röra sig fritt och intuitivt i sin närmiljö. Men det är komplexa frågor, för har de inte fått öva på att bygga sina mentala kartor, så kan de inte heller tolka "riktiga" kartor (oviktigt om på papper eller skärm) och relatera dem till en fysisk verklighet. Och då återstår bara "sväng höger / sväng vänster"- rösten i mobilen. Dvs det kanske snarare är deras beskurna liv i alltmer fragmenterade miljöer som är hönan, och den ständiga GPS-användningen ägget. Men bägge föder sen varandra i en ond cirkel.

Nog lite OT här, men mer utförligt dryftat i bl a denna och denna gamla tråd; bägge med tänkvärda bidrag från flera skribenter.

...till skillnad då mot framför allt yngre generationers ofta helt GPS-styrda sätt att ta sig fram, även i vardagen - för där håller jag med dig om att det bidrar till att utarma deras "rumsliga kompetens". Särskilt hos barn, som alltmer sällan får röra sig fritt och intuitivt i sin närmiljö. Men det är komplexa frågor, för har de inte fått öva på att bygga sina mentala kartor, så kan de inte heller tolka "riktiga" kartor (oviktigt om på papper eller skärm) och relatera dem till en fysisk verklighet. Och då återstår bara "sväng höger / sväng vänster"- rösten i mobilen. Dvs det kanske snarare är deras beskurna liv i alltmer fragmenterade miljöer som är hönan, och den ständiga GPS-användningen ägget. Men bägge föder sen varandra i en ond cirkel.

Nog lite OT här, men mer utförligt dryftat i bl a denna och denna gamla tråd; bägge med tänkvärda bidrag från flera skribenter.
Tror att väldigt många, också innan gps:er fanns, är riktigt dåliga på att använda och förstå kartor.

GPS:er kanske förstör lite får några som hade kunnat lära sig bättre men för väldigt många är det bara ett väldigt bra hjälpmedel.

Är ofta förvånad hur många det är som frågar på tex facebook hur man ska gå till en viss plats, frågar hur långt det är och sen inte ens hittar fram trots att det idag finns väldigt många bra kartor tillgängliga för alla på internet.

Klarar knappt att ens förstå vad en del menar i tråden. Liknelsen kommer inte godtas men för mig verkar det som att det våga gå långa turer utan nödsändare är som att våga cykla utan hjälm.

Nödsändare är alltså inte nödvändiga för alla men att göra en poäng med att man vågar utan tycker jag är meningslöst.

Om man ska lära sig lite om fara, rädsla, hur man hanterar sådana situationer etc så är det väl bättre att faktiskt göra något lite mer farligt och spännande istället för att göra något ganska säkert utan en "livlina" om man verkligen har otur.

En skridsko tur på tunn is med en vänn, en luftig topptur med lite scrambling, padla fors, etc

Att man tar med sig en nödsändare (när de nu råkar finnas) implicerar på intet sätt att man inte klarar sig utan. Jag ser fortfarande inte någon enda färdighet, som dess närvaro skulle kunna ersätta.

Det var modet att känna sig hyfsat trygg och våga ge sig ut utan nödsändare som jag menade. Var på väg att förtydliga det en stund efter postningen, men tänkte att läsarna förstår efter att ha läst tråden. Du har det modet. De allra flesta som vill gå i fjällen idag har det gissar jag. Min farhåga är att många kan förlora det modet om nödsändare eller motsvarande blir norm. Det är en farhåga om någonting som kan hända i framtiden. Det har diskuterats flera varv i tråden, men om någon missförstår kan det behöva förtydligas.

Jag håller med dig om unga och GPS. Det är ganska likt min farhåga ovan.

Det var modet att känna sig hyfsat trygg och våga ge sig ut utan nödsändare som jag menade. Var på väg att förtydliga det en stund efter postningen, men tänkte att läsarna förstår efter att ha läst tråden. Du har det modet. De allra flesta som vill gå i fjällen idag har det gissar jag. Min farhåga är att många kan förlora det modet om nödsändare eller motsvarande blir norm. Det är en farhåga om någonting som kan hända i framtiden. Det har diskuterats flera varv i tråden, men om någon missförstår kan det behöva förtydligas.

Jag håller med dig om unga och GPS. Det är ganska likt min farhåga ovan.
Dagens unga kör väl en 40 graders ränna på skidor eller springer upp någon fin fjälltopp.

Tycker jag möter rätt många unga på tur men antar att det är fel typ turer, utrustning och risk för att passa in i narrativet.

Vi navigerar ofta utan karta och kompass, när du går ut och plockar svamp i skogen du inte tidigare besökt, går ut med hunden i ett nytt område är bara två exempel.
Man går på tex minne, vana, omgivning, solen, ljud eller känsla åt vilket håll man ska gå för att hitta till tänkt mål och tillbaka.

När det gäller göra upp eld med friktionsmetoden så fungerar tändstickor, tändare och tändstål till del av just den tekniken, den är bara lite vidareutvecklad.

I bland måste man vara lite nostalgiker för att förstå det vi hålls med idag, det är nog alltid bra att först försöka förstå grunderna innan man tar klivet och bara förlitar sig på mer avancerad teknik.
Men när jag talade om att orientera utan karta och kompass tänkte jag på typ nordborna för 1.000 år som seglade till Nordamerika utan karta och kompass. Det är inget jag går iland med, men jag kan annat.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg