Nödsändare, bra eller dåligt?

Still Alive: Med ”teknik” menar jag moderna prylar som kostar pengar. Man ska kunna vandra med de enkla medel som människor har haft i alla tider.

Hjälptelefonerna är lokala ”livlinor”, inte en ”navelsträng” som man inte kan skiljas från. Skulle det finnas hjälptelefoner överallt blir effekten den jag är rädd för.

Med att ”klara sig själv” menas att vara oberoende av andra under en period. Det betyder inte att man låter bli att använda saker som andra har tillverkat.

-Fredrik- : Radio vid båttrafik, bilbälte och exemplen du skrev igår (cykelhjälm, skidhjälm, barnstolar) är alla exempel på säkerhetsutrustning för att reducera riskerna hos mänskliga produkter. Skapar man en riskabel produkt är det naturligt att försöka minska riskerna, även om det ibland har tagit tid. Vandring och andra säkra sysselsättningar som vi har ägnat oss åt i alla tider är naturliga och ska inte kräva modern säkerhetsutrustning, även om man givetvis får använda sådan.
Tycker du försöker rationalisera saker till absurdum för att få det att passa in i vad du redan kommit fram till.

Jag ser absolut ingen skillnad i att ha med sig radio/nödsändare i båten jämfört med på vandringen.

Riskabla produkter vs säker vandring? Vandring naturlig och ska inte kräva säkerhetsutrustning som ett axiom?

Men ok, jag är på fjället både sommar och vintern. På vintern åker jag på mig några mänskliga produkter som heter skidor. På dem kan man åka fort och brant och jag antar att de kan anses farliga.

På sommaren händer det att jag går i brant terräng, har också tidigare ofta använt mänskliga produkter som heter klätterutrustning. Det är inte ofarligt.

Så antar att det jag gör kan liknas med en båt och en inreach är alltså innanför.

Hur gjorde ni innan nödsändarna fanns? För det är ju inte så länge. Gick ni bara stugleder och i stora sällskap? Eller gick ni ensamma men var rädda?
Jag gick samma turer som nu men hade ibland i bakhuvudet när jag scramblade runt i ett 30 graders blockfällt att det absolut inte skulle vara bra om jag ramlade och bröt benet nu.

Köpte en inReach för att försöka undvika onödiga konsekvenser om det hände.

Still Alive, svar på dina frågor: Det dör människor vid många former av sysselsättningar. Normal fjällvandring (åtminstone ensamvandring) är inte en farlig sysselsättning, se statistiken i tråden om ensamvandring. Hjälptelefoner finns på ett begränsat antal platser för att människor inte ska behöva färdas alltför långt för att larma. Stora områden har lämnats orörda utan sådana installationer.

För att komma vidare i diskussionen: Ser ni någon fördel med att nya generationer får ärva tidigare generationers förmåga att klara sig själva en tid genom att exempelvis gå i fjällen utan nödsändare? Förstår ni de som tycker att något viktigt går förlorat om vi blir helt beroende av teknik för att göra enkla saker vi alltid har klarat?

Hur gjorde ni innan nödsändarna fanns? För det är ju inte så länge. Gick ni bara stugleder och i stora sällskap? Eller gick ni ensamma men var rädda?

Jag är mest rädd för björn, glaciärer, stup och svåra vad, men skulle aldrig falla mig in att vada om det inte verkar säkert, och jag ser botten. Rapaälven och liknande går bort för mig.
Obanat. Själv. Inte rädd.

Varför skulle jag vara rädd för att vandra själv?

Vad är detta för diskussion egentligen?

Hmmm

Jag gick utan. Men det betyder inte att jag vill vara utan nu. Jag skulle inte vilja vara utan Utsidan heller, även om jag levt större delen av mitt liv utan. Jag har levt större delen av mitt liv utan internet, men jag skulle absolut inte vilja vara utan nu. Jag har vandrat utan GPS, men föredrar att använda GPS numera. Jag känner inget krav på mig att jag måste göra på ett och samma sätt igenom hela livet. Hur gjorde du på den tiden inte webben fanns och du inte kunde skriva anonyma inlägg?
Jösses så bitter och överkänslig du är och tolkar in saker som inte står.
Nu blir det ignore på dig. Orkar inte med såna som du.

-Fredrik- : Med dina aktiviteter har du höjt risken jämfört med fjällvandring som vi diskuterar. I liknande fall (ex gamla människor) har jag förordat nödsändare. Ingen har mig veterligen kritiserat nödsändare vid fjällvandring.

Förstår ni de som tycker att något viktigt går förlorat om vi blir helt beroende av teknik för att göra enkla saker vi alltid har klarat?

Tiderna förändras.
Generellt har Mobiler, Internet, Appar, assistansförsäkringar, AI program, GPS och liknande gör att man inte behöver ha kunskapen i kroppen på samma sätt längre som man tidigare var tvungen till.
I alla fall inte så länge det finns täckning och ström i batterierna, risken är naturligtvis att det blir kunskapstapp inom vissa områden.

Ser man till exempel bara på en sådan sak som att navigera så känns det som kunskapen att använda karta och kompass behärskas av långt i från alla som man möter i fjällen, man köper helt enkelt en GPS eller laddar ner en app till mobilen i stället.
Det funkar ju som sagt till batteriet tar slut, fast det är väl kanske då man trycker på sin inreach ? ;) ;)

Senast ändrad:
Ny teknik är kul, och har tidigare skrivit att ett starlink minipaket är betydligt mer lockande än en helikopterdosa/nödsändare. Ffa fler användningsområden och man skulle kunna kolla börsen och streama film när regnet öser ner. Men mitt behov av ett sånt paket är inte tillräckligt stort, så tänker inte köpa det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg