Tycker du försöker rationalisera saker till absurdum för att få det att passa in i vad du redan kommit fram till.Still Alive: Med ”teknik” menar jag moderna prylar som kostar pengar. Man ska kunna vandra med de enkla medel som människor har haft i alla tider.
Hjälptelefonerna är lokala ”livlinor”, inte en ”navelsträng” som man inte kan skiljas från. Skulle det finnas hjälptelefoner överallt blir effekten den jag är rädd för.
Med att ”klara sig själv” menas att vara oberoende av andra under en period. Det betyder inte att man låter bli att använda saker som andra har tillverkat.
-Fredrik- : Radio vid båttrafik, bilbälte och exemplen du skrev igår (cykelhjälm, skidhjälm, barnstolar) är alla exempel på säkerhetsutrustning för att reducera riskerna hos mänskliga produkter. Skapar man en riskabel produkt är det naturligt att försöka minska riskerna, även om det ibland har tagit tid. Vandring och andra säkra sysselsättningar som vi har ägnat oss åt i alla tider är naturliga och ska inte kräva modern säkerhetsutrustning, även om man givetvis får använda sådan.
Jag ser absolut ingen skillnad i att ha med sig radio/nödsändare i båten jämfört med på vandringen.
Riskabla produkter vs säker vandring? Vandring naturlig och ska inte kräva säkerhetsutrustning som ett axiom?
Men ok, jag är på fjället både sommar och vintern. På vintern åker jag på mig några mänskliga produkter som heter skidor. På dem kan man åka fort och brant och jag antar att de kan anses farliga.
På sommaren händer det att jag går i brant terräng, har också tidigare ofta använt mänskliga produkter som heter klätterutrustning. Det är inte ofarligt.
Så antar att det jag gör kan liknas med en båt och en inreach är alltså innanför.