Du skrev att vandringar inte skall kräva teknik. Vad menar du med "teknik"?Still Alive: Jag skrev inte att ”vandringar skall genomföras utan teknik” som du uppfattade. Jag har varit noggrann med att skriva att jag inte kritiserar någons nödsändare och tycker att de ibland kan vara bra, exempelvis för äldre, detta i tidigare inlägg.
Trots det ser jag ett stort problem om uppväxande generationer tidigt gör sig beroende av att ständigt ha en livlina till civilisationen. Där ingår mobiltelefoner. En del av min självkänsla bygger på att jag vet att jag klarar mig själv utan att det känns obekvämt. Att känna sig beroende av en ”navelsträng” hela livet skulle sänka självkänsla och självförtroende. Det känns helt onaturligt. Jag vill att unga ska växa upp till fria och starka individer.
Misstänker att mobilberoende kan vara en inkörsport till nödsändare, att känna sig beroende av dem. Jag tycker mobilberoendet hos unga och en del medelålders är en sorglig sak.
Tänkte igår skriva om undantaget med kläder för minst 30 000 år sedan, men stök det för att undvika en textvägg. Tänkte också att kläder inte är nödvändigt för vandring i alla lägen.
Vad tycker du om hjälptelefonerna på fjället? Är de också en "navelsträng" till civilisationen?
Att "klara sig själv" är en chimär. Ingen människa klarar sig själv. Man är alltid beroende av andra. När jag vandrar: kläderna jag bär har jag inte sytt själv, min utrustning har jag inte tillverkat själv, om jag lagar mat på mitt bensinkök så har jag inte tillverkat bensinen själv, jag övernattar ibland i övernattningsstugor som andra har byggt.