Nödsändare, bra eller dåligt?

I denna och angränsande trådar jämför några med säkerhetsutrustningen i bilar, så som bilbälten. Det är inte samma sak säger jag. Den utrustningen är en del av en livsfarlig produkt (bilen). Att vandra i naturen är något grundläggande som inte ska kräva teknik.

Det är också skillnad på den psykologiska effekten av nödsändare och bilbälten. Risken för krock är så liten att du troligen kör lika fort utan. Den upplevda risken att gå vilse eller hamna i svårigheter är större för många, därför kommer nödsändare att ha större effekt på våra beteenden. För att förklara tydligt kan jag ta nästa steg på skalan: Med klättergrejer vågar man sig närmre ett farligt stup som föregås av en slänt. Utan vore det otänkbart för de allra flesta.

Nu kommer jag ganska sent in i detta men för mig förhåller det sig som följande.
Min nödsändare funkar även som tracker, den är inte primärt för MIN skull utan för att närstående skall kunna följa på kartan var jag befinner mig och huruvida jag är i rörelse eller inte.
Varje dag jag startar en etapp skickas ett meddelande om detta som landar i sambons mail och samma sak när dagens etapp avslutas.

Sekundärt är dess syfte att ha en backup om mobilen inte är brukbar.

Riskhanteringen har inte ett skit att göra med nödsändaren, min personliga åsikt är att om jag hamnar i ett ett läge där allt har gått så pass åt helvete att SOS-knappen använts har jag misslyckats fullkomligt och det är ett scenario jag siktar på att aldrig behöva hamna i.
Att nödsändaren är så avancerad så att din sambo kan följa dej är ju superbra!
Jag trodde att den bara funkade som att man trycker på en knapp när allting har skitit sej.

En kompis som på 90-talet paddlade till Åland och sen vidare till Finland hade en sån nödsändare med sej och abonnemanget var då 7000kr/år för att bli hämtad varsomhelst på jordklotet när man tryckte på den röda knappen. Det var satans mycket pengar då!

Han hade även en liten dosa med sej som gjorde att han syntes på radar.

Då på 90-talet var nödsändare bara till för riktiga galningar som tog vansinniga risker!

I denna och angränsande trådar jämför några med säkerhetsutrustningen i bilar, så som bilbälten. Det är inte samma sak säger jag. Den utrustningen är en del av en livsfarlig produkt (bilen). Att vandra i naturen är något grundläggande som inte ska kräva teknik.

Det är också skillnad på den psykologiska effekten av nödsändare och bilbälten. Risken för krock är så liten att du troligen kör lika fort utan. Den upplevda risken att gå vilse eller hamna i svårigheter är större för många, därför kommer nödsändare att ha större effekt på våra beteenden. För att förklara tydligt kan jag ta nästa steg på skalan: Med klättergrejer vågar man sig närmre ett farligt stup som föregås av en slänt. Utan vore det otänkbart för de allra flesta.
Tar jag en större risk för att jag har en nödsändare med mig?

Jag tror inte ens att du själv resonerar så om ditt eget risktagande om du hade en nödsändare på dej.
Du resonerar utifrån vad du tror hur människor reagerar och agerar ifall dom har en nödsändare på sej!

Ett löjligt syniskt inlägg, för det är inte så folk är funtade!!

I denna och angränsande trådar jämför några med säkerhetsutrustningen i bilar, så som bilbälten. Det är inte samma sak säger jag. Den utrustningen är en del av en livsfarlig produkt (bilen).
Tycker inte alls det är någon skillnad. Min poäng var att vi idag använder en massa säkerhetsutrustning som inte alls var vanlig för 30-40-50- ... år sen. Cykelhjälm, skidhjälm, barnstolar.

Att man kunde göra och gjorde saker utan diverse hjälpmedel tidigare visar inte att det inte är en fördel att använda dem nu.
Att vandra i naturen är något grundläggande som inte ska kräva teknik.
Tycker det där är en meningslös "regel".

Det är också skillnad på den psykologiska effekten av nödsändare och bilbälten. Risken för krock är så liten att du troligen kör lika fort utan. Den upplevda risken att gå vilse eller hamna i svårigheter är större för många, därför kommer nödsändare att ha större effekt på våra beteenden.
Tycker det där bara är spekulationer. Jag gjorde tex samma turer innan jag skaffade en nödsändare som jag gör nu. Tycker inte heller det verkar som att folk skaffar sändare på grund av det du skriver.

Tror de flesta skaffar sändare hvis något oförutsett händer eller helt enkelt för att resten av familjen ska vara mindre orolig.

För att förklara tydligt kan jag ta nästa steg på skalan: Med klättergrejer vågar man sig närmre ett farligt stup som föregås av en slänt. Utan vore det otänkbart för de allra flesta.
Tror en nödsändare är mycket närmare ett bilbälte än klättergrejer. Något som är bra att ha om något osannolikt händer. Klättergrejer handlar om liv eller död i en situation där något mycket väl kan hända eller kanske framförallt där risken upplevs väldigt nära.

Tar jag en större risk för att jag har en nödsändare med mig?

Det kan inte jag svara på med så liten information. Dessutom är det svårt att läsa ur din mening om du menar totalrisk eller riskabla handlingar.

På gruppnivå är jag helt säker på att folk kommer göra vidlyftigare saker med nödsändare. Så att risken med eller utan nödsändare jämnar ut sig mer eller mindre.

Det är intressant att vissa skriver att nödsändare inte påverkar deras beslut. För en del är det säkert så. Följer man befolkade leder eller inte tar några risker låter det rimligt. Många andra tror jag är omedvetna om vilken påverkan den har. (Vi är alla omedvetna om saker som påverkar våra beslut, ett exempel är gruppers påverkan som diskuteras i tråden om ensamvandring med länkad uppsats. Jag som har hyfsad koll på sådana här saker blir medvetandegjord om nya saker.)

Är väl inte så svårt att se på vilka turer man tog utan nödsändare och vilka man tar med nödsändare utan lura sig själv?

Men tycker väl inte heller att det är något problem om man tar större risker med sändare än utan om riskerna är inom rimliga gränser.

Tror väl inte helt på att så många kommer ta stora risker för att man kan få hjälp om något händer.

Det kan inte jag svara på med så liten information. Dessutom är det svårt att läsa ur din mening om du menar totalrisk eller riskabla handlingar.

På gruppnivå är jag helt säker på att folk kommer göra vidlyftigare saker med nödsändare. Så att risken med eller utan nödsändare jämnar ut sig mer eller mindre.

Det är intressant att vissa skriver att nödsändare inte påverkar deras beslut. För en del är det säkert så. Följer man befolkade leder eller inte tar några risker låter det rimligt. Många andra tror jag är omedvetna om vilken påverkan den har. (Vi är alla omedvetna om saker som påverkar våra beslut, ett exempel är gruppers påverkan som diskuteras i tråden om ensamvandring med länkad uppsats. Jag som har hyfsad koll på sådana här saker blir medvetandegjord om nya saker.)
Jag går helst obanat och träffar ofta inte en kotte på flera dagar. Jag skapar min egen vandring och upplevelse.
Det känns bra att vandra själv.

Om jag skulle ta en massa risker så vore det konstigt. Jag är inte en sådan person som tar onödiga risker.

Jag tror inte ens att du själv resonerar så om ditt eget risktagande om du hade en nödsändare på dej.
Du resonerar utifrån vad du tror hur människor reagerar och agerar ifall dom har en nödsändare på sej!

Ett löjligt syniskt inlägg, för det är inte så folk är funtade!!

Jo, det är precis så jag skulle resonera med en nödsändare. Kan jämföras med om jag är på sjön under tveksamma förhållanden och har mobiltelefon eller radiosändare. Är man helt själv och inte kan kontakta någon för att få hjälp, och vet att ett misstag kan leda till döden, så är man mer försiktig.

Inom en snar framtid är era nödsändare ändå helt onödiga. Vi kommer snart kunna ringa, messa och surfa på våra vanliga mobiler. Även om det inte byggs master i Sarek kommer masterna utanför parken täcka upp hela skiten, eller så går det via satelliter.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 151
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg