Nödsändare, bra eller dåligt?

HaHa, så kan det gå. Blir man överbevisad så vill man istället censurera och stänga ned. Men då tycker jag det är bättre att diskutera olika aspekter på ett intelligent sätt !
Håller med. Men, har vi inte rett ut en del nu? Vad finns mer att säga egentligen?

Känns som om det inte är nya saker direkt som tas upp…så det blir bara patetiskt.

Låt höra lite nya saker som inte är personangrepp. Jag är idel öra…nytt som sagt.
 
Det vore ju intressant om det fanns någon verklig kunskap om detta och inte bara allas killgissande.
Min egen erfarenhet från andra aktiviteter är att säkerhetsutrustning definitivt påverkar beteendet. (Utan att lägga värderingar i vilket beteende sån är "bättre")

Tydligaste exemplet är väl klättring. Jämför att klättra exakt samma led på topprep (i princip helt ofarligt), på led (du riskerar kanske ett skrubbsår eller i allra värsta fall en fotled) eller frisolo (du riskerar invaliditet eller död).
Jag lovar att de allra flesta förvandlas till "superman" när topprepet tar bort det konsekvenstänkande som trots allt krävs på led. Omvänt är det en helt annan sak att frisola även på klippor där du annars skulle kunna klättra upp i träskor.

Samma sak med skridsko exempelvis. Beter du dig likadant i sällskap som ensam? (även om du är fullt utrustad för et ofrivilligt bad)

Nu påstår jag ju naturligtvis inte att en nödsändare är en lika drastisk förändring, men jag har svårt att se hur den inte skulle påverka alls. Utan nödsändare skulle jag exempelvis passa mig för att göra ett spontant vägval där jag riskerar att bli försenad, för att inte oroa familj och/eller räddningstjänst. Det handlar ju inte om något stort fysiskt risktagande. Jag riskerar kanske att missa tåget, men det är ändå ett förändrat beteende.

Återigen, jag lägger ingen direkt värdering i beteendena. Det är inte "bättre" att vara analog i fjällen, lika lite som det är "bättre" med öppen eld än gaskök, men kanske annorlunda.
Om jag vandrar på is utan isdubbar och ispik är jag mycket mer försiktig än om jag har den utrustningen med mig. Temperaturen spelar också roll. Jag aktar mig mycket mer för att blöta ned mig om det är -30°C jämfört med om det är någon plusgrad. En del människor kör långsammare med bilen om det är halt. Om vederbörande dessutom inte hunnit byta till vinterdäck kanske hen tar det ännu försiktigare.
 
Förbjud allt som kan vara bra för nåns säkerhet och tillåt bara utsidans machomän gå ut i naturen.
På väg hemifrån tillåts inte bilbälte för dem. Helst ska också en rejäl stänkare ha slunkit ner.
Säkert för alla fegisar som får hålla sig hemma.
 
Jag vet inte om jag då räknas till kategorin machomän. (Själv blir jag smickrad men många i min omgivning skulle skratta högt!)

Jag har dock verkligen inga synpunkter på vad någon annan har i sin rygga. Det jag ifrågasätter är när nödsändare presenteras som en essentiell säkerhetspryl. Man kan vilja ha möjlighet att ha kontakt med anhöriga ändå av olika skäl, som sagt, inga synpunkter på det.

Slutligen: ja det är lite tröttsamma inlägg i tråden. Men också en del intressant, tex om Carsten Lorange. Strålande läsning.
 
Du säger i var och varannan tråd att du inte ska skriva mer, men ändå återkommer du och skriver igen?

Kom igen nu. Ha lite tolerans.
Ja...måste ju skriva lite mer haha...som svar på "intressanta inlägg av machomän" som tror att de kan få hjälp om de råkar illa ut utan nödsändare.

Men ok...jag lägger ner nu. Svarar inte mer i denna tråd...så detta blir sista inlägget. Skriv vad ni vill...jag läser och svarar inte.
 
Förbjud allt som kan vara bra för nåns säkerhet och tillåt bara utsidans machomän gå ut i naturen.
På väg hemifrån tillåts inte bilbälte för dem. Helst ska också en rejäl stänkare ha slunkit ner.
Säkert för alla fegisar som får hålla sig hemma.
Det är väl bra om valmöjligheterna finns, men se till att bekosta helikoptersupporten själva. 25 000 kr i timman för en helikopter som nån skrev i förra tråden. Har man råd kan man ju ha en helikopter hovrande ett par kilometer bakom sig under hela turen - man vet aldrig! rätt vad det är kanske man behöver bli lyft över en jokk eller få nya strumpor nedkastade. Synd bara att "flapp flappandet" låter så in i bängen och skrämmer djur och människor.
 
Är det så att fjällvandrare dör? Jag vänder mig lite mot den underliggande premissen att har man ingen nödsändare så riskerar man att dö. I princip ja, men jag vill hävda att risken är extremt liten. Det har hänt att vandrare frusit ihjäl, speciellt på vintern men även på sommaren. Men hur många har svultit ihjäl eller förblött? Jag kommer inte på något exempel. En tysk (tror jag det var) försvann för ett antal år sedan och där kan man kanske misstänka sjukdom eller fallskada?
Tråden handlar väl nästan bara om Sarek och för en del också tillräckligt lätta turer där men om man ser det lite bredare så sker det väl en del.

I Norge har flera omkommit i år, flest fall tror jag men tror någon också blev sjuk. Flera av dem har funnits dagen efter efter en sök insatts har jag för mig.
 
Angående det här med riskbeteende...
Den dagen jag fattade att jag kunde bära med mig en liten pryl på 100g som kunde underlätta kommunikation och hjälp vid nödsituationer så var det en no-brainer för mig att skaffa en. Det har gjort att anhöriga blir lugnare (dvs, jag slipper ha långa diskussioner om varför jag nödvändigtvis ska ge mig ut på egen hand), men det har såklart även gjort att jag haft lättare att komma över tröskeln mentalt att ta mig ut i områden med begränsad mängd människor/långa färdvägar till nån slags civilisation.

Däremot är jag extremt medveten om att även om jag har en inreach, så betyder det inte omgående hjälp.
Drullar jag omkull och bryter båda benen så kommer det innebära rätt lång tid av väntan i relativt stora plågor innan jag kan få assistans, även med en inreach. Det är inte heller säkert att jag faktiskt kommer vara kapabel att larma själv om något händer.
Av bl.a. de anledningarna tar jag inte mer risker när det gäller hur jag beter mig när jag väl är ute i mer stökig miljö, även om min inreach är med.
 
Ja en fråga: Känner du att möjligheten att kalla på hjälp påverkar hur du planerar och genomför en vandring? Och hur du upplever den?

Som sagt, jag kommer definitivt ha sändaren med mig även i fortsättningen. Fördelarna överväger onekligen. Men någonting känns ändå inte på samma sätt.

Det är lite som skillnaden mellan att plocka fram en öl ur ryggsäcken efter fem dagars vandring och att köpa en likadan öl på en fjällstation. Objektivt är det samma sak, men det känjns inte så.
Tips, planera som vanligt. Lägg in sändaren som en extra säkerhet. Jag har svårt att se att riskanalysen jag gör inför tur själv, med vänner eller när jag guidar skulle ändras för att jag har med en sändare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar