Nej till vargjakt 2011!

detta är inte bin och björnar tråden, detta är får och vargar..

Då gör du ett stort grundfel - svara på frågan istället: löser stängsel problemet?

Om det kostar 10 eller 100 kr är totalt ointressant. Jag känner som sagt tidigare en fåruppfödare som nu lägger ned - pga att hon är less. Hon kan stängsla (kan säkert få bidrag om två år) men hon vill inte.

Det är grundfrågan. Inte din traktor. ;)

Eller är det vår nya landsbygd? Skattebetalare skall stängsla in hela mellansverige?

Då gör du ett stort grundfel - svara på frågan istället: löser stängsel problemet?

vad är det stora grundfelet?

Om det kostar 10 eller 100 kr är totalt ointressant. Jag känner som sagt tidigare en fåruppfödare som nu lägger ned - pga att hon är less. Hon kan stängsla (kan säkert få bidrag om två år) men hon vill inte.

först använder man ekonomin på stängsel som ett argument varför man inte kan stängsla.. sedan när man blir motbevisad så plötsligt förvandlas stängsel till en icke-fråga.. vem bryr sig om du känner en fårupfödare, jag själv har gjort det i över 10 år och jag känner drygt 50 fåruppfödare som inte ser stängsling som ett problem.. dock ser nästan alla vargen som ett problem, lögn vore det om jag sa något annat.

så hur ska du ha det, är stängsel en icke-fråga eller är det den i särklass viktigaste anledningen till att folk slutar med djurhållning?

(sedan var inte din väninna en fråga utan ett påstående)

som svar på en liten av dina frågor.. ja, stängsel tar i princip bort hela problemet, det tillsammans med skyddsjakt gör att djurägarna får ett acceptabelt skydd,

Nej. Vi kan inte ha ett land där folk som lever på och av naturen måste stänglsa in allt de gör. Helt obegripligt att vissa tror att detta kommer att fungera. På sikt dödar vi landsbygden, när rovdjursproblemen slår ut på riktigt - vi har inte ens sett en början på dessa problem.

Men jag ber om ursäkt - självklart skall du fortsätta debattera om stängselkostnaden, jag pratar bara om min personliga syn på hela grundfrågan.

Ha överseende med mitt inlägg i detta ;)

Nej. Vi kan inte ha ett land där folk som lever på och av naturen måste stänglsa in allt de gör. Helt obegripligt att vissa tror att detta kommer att fungera. På sikt dödar vi landsbygden, när rovdjursproblemen slår ut på riktigt - vi har inte ens sett en början på dessa problem.

nu tillhör ju jag "dom" du pratar om.. jag lever med "dom" varje dag.. de flesta av "oss" ser inte stängsel som ett problem.. många av "oss" är däremot ganska kass på att sätta upp stängsel..

vi hare stängslat landsbygden i 100-tals år, hotet mot landsbygden utgörs inte av varg eller stängsel.. det som kommer att döda landsbygden är att vi inte kan konkurrera på samma villkor som resten av världen, vi har världens hårdaste djurskydd och vi medicinerar inte djur i förebyggande syfte med antibiotika vilket gör att svenskt kött blir dyrare och det vill inte svenskarna betala för.. DET dödar landsbygden.. EMV dödar landsbygden.. inte stängsel eller 200 vargar...

nu tillhör ju jag "dom" du pratar om.. jag lever med "dom" varje dag.. de flesta av "oss" ser inte stängsel som ett problem.. många av "oss" är däremot ganska kass på att sätta upp stängsel..

vi hare stängslat landsbygden i 100-tals år, hotet mot landsbygden utgörs inte av varg eller stängsel.. det som kommer att döda landsbygden är att vi inte kan konkurrera på samma villkor som resten av världen, vi har världens hårdaste djurskydd och vi medicinerar inte djur i förebyggande syfte med antibiotika vilket gör att svenskt kött blir dyrare och det vill inte svenskarna betala för.. DET dödar landsbygden.. EMV dödar landsbygden.. inte stängsel eller 200 vargar...

200 vargar?

förlåt, enligt wwf så var dom faktiskt 230 vargar i augusti i sverige, eller om dom är runt 300.. tur att du behåller ditt sakliga fokus *pust* det kunde slutat illa..

meeeen det är fortfarande inte vargen oavsett om dom blir 1000 som kommer att döda landsbygden i sverige.. tyvärr.. så länge svensken väljer antibiotika impregnerad dansk fläskfilé så har vi ett mycket större problem..

förlåt, enligt wwf så var dom faktiskt 230 vargar i augusti i sverige, eller om dom är runt 300.. tur att du behåller ditt sakliga fokus *pust* det kunde slutat illa..

meeeen det är fortfarande inte vargen oavsett om dom blir 1000 som kommer att döda landsbygden i sverige.. tyvärr.. så länge svensken väljer antibiotika impregnerad dansk fläskfilé så har vi ett mycket större problem..

Jag håller med dig. Men jag anser nog att du undervärderar problemen som kommer att komma när vargen i mellansverige består av 1000 djur. Då blir det kaos.

Jag håller med dig. Men jag anser nog att du undervärderar problemen som kommer att komma när vargen i mellansverige består av 1000 djur. Då blir det kaos.

jag undervärderar inte problemet, du misstar mig med någon annan.. jag förstår inte ens finessen med att vi tvunget ska ha varg.. jag respekterar däremot beslutet, två skilda saker..
jag vet att en stor vargstam kommer att ställa till med ett helvete för djurägare med frigående djur, men med stängsling och en generös skyddsjakt så kan djurägarna få ett acceptabelt skydd..
men att bara kräva utrotning utan att ens försöka är lite löjligt.. dessutom är det inte rovdjuren som kommer att slå spiken i kistan på svensk djurhållning, det är alla snåla svenskar som vill tjäna en tia på tysk oxfilé eller liknande, ingen vill betala för svenskt djurskydd..

jag undervärderar inte problemet, du misstar mig med någon annan.. jag förstår inte ens finessen med att vi tvunget ska ha varg.. jag respekterar däremot beslutet, två skilda saker..
jag vet att en stor vargstam kommer att ställa till med ett helvete för djurägare med frigående djur, men med stängsling och en generös skyddsjakt så kan djurägarna få ett acceptabelt skydd..
men att bara kräva utrotning utan att ens försöka är lite löjligt.. dessutom är det inte rovdjuren som kommer att slå spiken i kistan på svensk djurhållning, det är alla snåla svenskar som vill tjäna en tia på tysk oxfilé eller liknande, ingen vill betala för svenskt djurskydd..

Jag håller med dig vad gäller kött - har nyss fått hem 25 kg fårkött, skall snart hämta ett halvt nötdjur. Min familj äter närproducerat.
Däremot vill jag inte utrota någonting, jag vill dock att man följer de beslut tidigare tagna vad gäller antal vargar, samt hur reviren skall utformas - och då att jägare skall få vara med i detta.

Men, det är antagligen kört. Kommer inte att njuta när jag skriver på detta foum om 5 år och då säger "vad var det vi sa?".

jag vill dock att man följer de beslut tidigare tagna vad gäller antal vargar, samt hur reviren skall utformas

Detta återkoms det till ideligen. Men beslut kan ändras. Tex så har kvinnan rösträtt, trots att konstituitionen redan 1771 förbjöd den. Vi kär även på höget sida numera, och är det någon som tror att kärnkraften kommer vara avvecklad 2010 (oops, redan passerat) trots att riksdagen så beslutat.

Ett beslut gäller, 'nda till det ersätts av ett annat beslut.

Detta återkoms det till ideligen. Men beslut kan ändras. Tex så har kvinnan rösträtt, trots att konstituitionen redan 1771 förbjöd den. Vi kär även på höget sida numera, och är det någon som tror att kärnkraften kommer vara avvecklad 2010 (oops, redan passerat) trots att riksdagen så beslutat.

Ett beslut gäller, 'nda till det ersätts av ett annat beslut.

Jovisst? Har jag sagt något emot detta menar du?

Min poäng är denna - vill man att detta projekt skall fungera så vore det på sin plats att följa de grundläggande beslut man tog där syfter var att införliva alla i frågan och skapa konsensus.

En självklarhet kan tyckas.

Nu frångår man detta. Sen agerar man med förvåning över stigande ilska på landsbygden. Rätt märkligt, för att inte säga förvånandsvärt korkat.

Edit. man kan nu säga att myndigheterna lagt nivån på framtida lösningar. Ingen kommer att bli nöjd med detta

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg