Nej till vargjakt 2011!

Men herregud var ärlig. I ena fallet är du majoritet och i det andra minoritet, eller så är det så att i ena fallet är du en minoritet som bryr sig om just det ena fallet, och därför så vill du särkilja frågorna.
Båda fallen är demokratiska. Vi röstar och majorioteten bestämmer. Skitenkelt.

Neej..det är inte skitenkelt. Det är upp till ordföranden (talmannen) att avgöra om förslaget är rumsrent eller inte. I riksdagen har de flesta förslag (och ställningstaganden) silats genom partierna före, så det brukar gå bra.
Men rent teoretisk så skulle vi kunna ha en majoritets-diktatur!

...å nu skall man flytta den tidigare flyttade vargtiken från våra stora skogar tillbaks till tätbebyggda områden.
Idreborna är iofs säkert på det klara med fördelarna av att numera ha en sameby på orten.

Lyllos dom, dårå.

Här är en beräkning lika med den som jag gjorde tidigare.
Men det verkar som man får revidera summan lite uppåt:

http://www.jaktojagare.se/fem-miljarder-for-vargstangsel-till-far

jaaaa.. men man måste inte köpa high tensil, gjutna rostfria stolpar osv..
när jag bygger stängsel med 6 trådar så kostar det 10kr metern inkl. elaggregat.. skulle jag göra ett luftjordat system vilket är effektivast och bättre framförallt på vintern så blir det 12 kr metern. vargen är otroligt lätt att stängsla, alla hunddjur är mycket elkänsliga till skillnad från djuren vi vill hålla inne, fåren..

beräkningen bygger på en mark på 5 hektar
eltråd, järn: 2 kr metern
stolpar: 4 kr metern
isolatorer: 2 kr metern
grindhandtag: 1 kr metern
el-aggregat: 1 kr metern
totalt: 10 kr metern

Det finns många sätt att skydda sin får på, stängsel är bara ett sätt. Jag känner fårägare som lever i vargrevir och som valt att använda Maremmano-Abruzzese hundar för att skydda fåren i stället.

Vad skulle det kosta att sätta viltstängsel längs hela Sveriges vägnät? 500 miljarder? Men människoliv verkar ju inte ha så stor betydelse i sammanhanget.

Det finns många sätt att skydda sin får på, stängsel är bara ett sätt. Jag känner fårägare som lever i vargrevir och som valt att använda Maremmano-Abruzzese hundar för att skydda fåren i stället.

Vad skulle det kosta att sätta viltstängsel längs hela Sveriges vägnät? 500 miljarder? Men människoliv verkar ju inte ha så stor betydelse i sammanhanget.

Har personlig erfarenhet av herdehundra - härliga djur, men tuffa... Kan det inte bli problem för typ bärplockare om de kommer nära dessa hundar?
De skall ju i princip leva bland fåren redan som små, lite mänsklig kontakt och se sig som en del av flocken. När dessa blir arga vill man inte vara nära...

Har sett pyrrar spöa björn, imponerande.

Senast ändrad:
När ska de som får sitt levebröd förstört av älg och vildsvin få bidrag?
Vildsvinen orsakade skador på jordbruket i Södermanland för 17 miljoner under 2009.
Eller ska man tillåta skyddsjakt på dessa skadedjur?

Jag har ett räkneexempel på intäkt av jaktarrende i Södermanland:
365 ha kostar 65.000,- per år. -Hur mycket är då jakten värd i hela Södermanland?
Hur många ha består Södermanland av? Hur många % är jaktbar mark?
Inkomsten går i huvudsak till jordbrukaren/skogsägaren. (vad finns för alternativ?)
Exemplet är taget ur verkligheten,

Jakten på gris pågår ju året runt.

jaaaa.. men man måste inte köpa high tensil, gjutna rostfria stolpar osv..
när jag bygger stängsel med 6 trådar så kostar det 10kr metern inkl. elaggregat.. skulle jag göra ett luftjordat system vilket är effektivast och bättre framförallt på vintern så blir det 12 kr metern. vargen är otroligt lätt att stängsla, alla hunddjur är mycket elkänsliga till skillnad från djuren vi vill hålla inne, fåren..
beräkningen bygger på en mark på 5 hektar
eltråd, järn: 2 kr metern
stolpar: 4 kr metern
isolatorer: 2 kr metern
grindhandtag: 1 kr metern
el-aggregat: 1 kr metern
totalt: 10 kr metern

Frågor:
-Vad är din beräknade arbetskostnad?
-Vad betalade du för en stolpe?
-Hur många får har du?
-Är det testat på varg?
-Varför går vargen igenom ändå på vissa platser?

Det svenska vägnätet är 42500 mil
http://www.skogsindustrierna.org/web/Det_svenska_vagnatet.aspx
Kostnaden för 2.2 m högt viltstängsel är (2005) 150 kr/m, till det tillkommer underhållskostnader för ca 1000 kr/km och år (2005).
Men det täcker bara olyckorna, kostnaderna för att dessutom skydda alla trädgårdar och all skogs/åkermark blir då ganska astronomiska.
http://www.jagareforbundet.se/dalar...ch rådjursstammarnas kostnader och värden.pdf

Kan nog behövas stängsel när 100.000 älgar från mellansverige skall försöka fly ner till det rovdjursfria södra sverige.
Överdrivet?...ja något, men inte helt, dom älgar som blir kvar kommer nog att vilja flytta på sig.
Eller har du tänkt dig en älgfri natur?

http://www.jaktojagare.se/fem-miljar...ngsel-till-far

Det blir bara värre o värre.
Om ni läser de underliggande kommentarerna så ser ni att dom är fullständigt oense om vad
vargarna kostar per st räknat i stängselavgift.

Fårägaren beräknar kostnaden per varg: 150 miljoner!

Kerstin Fredin (SRF) anser att dom bara kostar 28.5 miljoner/st

Jägarna anser att dom inte behöver kosta mer än 35,-/st !

Jag tycker att vargexperimentet börjar glida mot ett fullständigt fiasko..
Och här sitter vi på första parkett och ser hur det börjar gå åt h-e.
Något att kunna berätta för barnbarnen sen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg