Nej till vargjakt 2011!

*Text*
totalt: 10 kr metern

Tja, men kostnaderna drar iväg. Plocka in arbetskostnader, underhåll osv så misstänker jag att du kommer rätt nära angiven kostnad för att sätta viltstängsel (viltstängsel sitter iaf längs vägar, att få upp materialet längs en slingrig skogsväg kostar också en hel del).

Om du räknar på en (kvadratisk) hektar (400 meter stängsel) och uppskattar att det kostar 100 kr/m med att faktiskt sätta upp stängslet så kostar det 40 000 att hägna bara en hektar...

Kan nog behövas stängsel när 100.000 älgar från mellansverige skall försöka fly ner till det rovdjursfria södra sverige.
Överdrivet?...ja något, men inte helt, dom älgar som blir kvar kommer nog att vilja flytta på sig.
Eller har du tänkt dig en älgfri natur?

Trams!

Varför kommer du med så uppenbart orimliga påståenden? Om du tittar på avskjutningen i t ex Skråckarbergets VVO där vi haft varg sedan den första (åtminstone officiellt erkända) föryngringen i modern tid 1983 finner man följande fakta:

Jaktåret 2008-09 sköt man 74% av tilldelningen.
Jaktåret 2009-10 sköt man 74% av tilldelningen.
Jaktåret 2010-11 sköt man 72% av tilldelningen.

Avskjutningen är ca 5 älgar / 1000 ha

Trams!

Varför kommer du med så uppenbart orimliga påståenden? Om du tittar på avskjutningen i t ex Skråckarbergets VVO där vi haft varg sedan den första (åtminstone officiellt erkända) föryngringen i modern tid 1983 finner man följande fakta:

Jaktåret 2008-09 sköt man 74% av tilldelningen.
Jaktåret 2009-10 sköt man 74% av tilldelningen.
Jaktåret 2010-11 sköt man 72% av tilldelningen.

Avskjutningen är ca 5 älgar / 1000 ha

Du får en ursäkt..det var inte menat som ett seriöst inlägg! (ett skämt)
Tanken var att jag anser att viltstängslen behövs, i alla lägen, som svar till klager.

http://www.jaktojagare.se/fem-miljar...ngsel-till-far

Det blir bara värre o värre.
Om ni läser de underliggande kommentarerna så ser ni att dom är fullständigt oense om vad
vargarna kostar per st räknat i stängselavgift.

Fårägaren beräknar kostnaden per varg: 150 miljoner!

Kerstin Fredin (SRF) anser att dom bara kostar 28.5 miljoner/st

Jägarna anser att dom inte behöver kosta mer än 35,-/st !

Jag tycker att vargexperimentet börjar glida mot ett fullständigt fiasko..
Och här sitter vi på första parkett och ser hur det börjar gå åt h-e.
Något att kunna berätta för barnbarnen sen.

Vad har du för åsikt när det gäller laxindustrin i Norge när valbeståndet som är konkurenter
om födan( krillen).Precis samma problematik.
Flera av laxpellets producenter vill få bort alla stora valar
Allt handlar om ekonomi och inte om mångfald.
Då undrar man ju också varför letar man efter orörd natur som en
tillflyktsort
Om vi i norden hade inte utrotat vargen så dom här kostnader varit minimala idag.
Vi skulle ha haft mer kunskap hur man kan hålla vargen ifrån tamboskap.
Samt älgen varit mer skygg för vargen jämfört som idag har ingen erfarenhet av det.

Senast ändrad:
jaaaa.. men man måste inte köpa high tensil, gjutna rostfria stolpar osv..
när jag bygger stängsel med 6 trådar så kostar det 10kr metern inkl. elaggregat.. skulle jag göra ett luftjordat system vilket är effektivast och bättre framförallt på vintern så blir det 12 kr metern. vargen är otroligt lätt att stängsla, alla hunddjur är mycket elkänsliga till skillnad från djuren vi vill hålla inne, fåren..

beräkningen bygger på en mark på 5 hektar
eltråd, järn: 2 kr metern
stolpar: 4 kr metern
isolatorer: 2 kr metern
grindhandtag: 1 kr metern
el-aggregat: 1 kr metern
totalt: 10 kr metern

jag fortsätter kalkylen, att bygga en hage som denna (delvis kuperad terräng) tar mig +1 ca: 16 timmar att sätta upp, timpris 300:- per timme.. ger 5 kr per meter

då är uppsättningskostnaden 15 kr per meter.. fortfarande oändligt långt ifrån 85 kr metern.. sedan hade artikeln lagt på underhåll som en extra kostnad men visst jag lägger 1 dag om året till att röja och 1 dag om året att reparera, ett stängsel jag byggt håller runt 20 år.. säg årligt underhåll på 5 hektar, 4-5 kr metern..

så, var kommer de 85kr meter ifrån.. tja.. lobyister som snackar skit kanske.. det roliga är att jag köper material från ett mycket seriöst företag och snålar inte på material kvalitet, jag kan köpa sämre stolpar, isolatorer och tråd för att få ner materialkostnaden till hälften.. jag har valt medelgrova tryckta stolpar, ett dyrt elaggregat som är till för just rovdjursstängsel, dyra isolatorer osv..

Frågor:
-Vad är din beräknade arbetskostnad? - se ovan
-Vad betalade du för en stolpe? - 18 kr
-Hur många får har du? - ca. 45 st under utgångsperioden
-Är det testat på varg? - det vet jag inte, ingen som tagit sig in i alla fall..
-Varför går vargen igenom ändå på vissa platser? - för att folk slarvar, inte kan eller är lata.. sedan kan det alltid hända, du kan aldrig få det 100%..
trots allt så dödas nog fler får av jakthundar än av vargar..

Tja, men kostnaderna drar iväg. Plocka in arbetskostnader, underhåll osv så misstänker jag att du kommer rätt nära angiven kostnad för att sätta viltstängsel (viltstängsel sitter iaf längs vägar, att få upp materialet längs en slingrig skogsväg kostar också en hel del).

Om du räknar på en (kvadratisk) hektar (400 meter stängsel) och uppskattar att det kostar 100 kr/m med att faktiskt sätta upp stängslet så kostar det 40 000 att hägna bara en hektar...

jag vill se en nedbruten och detaljerad kalkyl på dina siffror

Nu måste jag säga att jag är impad. Du sätter 1920 m stängsel på 32 mantimmar? Det är 60 meter i timmen som absolut minimum, eftersom rimligen restider till och från hagen är medräknade.

Hur som, här är några kostnader du inte tagit med:

* Fara och handla material/leveranskostnad
* Resor till och från platsen (tid)
* Utrustning - spett, handskar, tänger osv
* Fordon - slitage, bränsle, försäkring (antar att ni inte bar all utrustning till hagen utan nyttjade en bil)

Men visst, det är klart att det säkert går att sätta stängsel billigt.. Antar att "lobbyisterna" lägger på lite för att de jäklar i mig inte hade lust att tillbringa några dar med att sätta upp stängsel för nåt som inte gagnar dem.

Nu måste jag säga att jag är impad. Du sätter 1920 m stängsel på 32 mantimmar? Det är 60 meter i timmen som absolut minimum, eftersom rimligen restider till och från hagen är medräknade.

Hur som, här är några kostnader du inte tagit med:

* Fara och handla material/leveranskostnad
* Resor till och från platsen (tid)
* Utrustning - spett, handskar, tänger osv
* Fordon - slitage, bränsle, försäkring (antar att ni inte bar all utrustning till hagen utan nyttjade en bil)

Men visst, det är klart att det säkert går att sätta stängsel billigt.. Antar att "lobbyisterna" lägger på lite för att de jäklar i mig inte hade lust att tillbringa några dar med att sätta upp stängsel för nåt som inte gagnar dem.

fokusera inte så mycket på min uträkning, fokusera på din egen.. men jag ska hjälpa dig med dina frågor, kanske kommer vi upp 2-3 kronor metern till.. låt oss se..

* Fara och handla material/leveranskostnad - fri frakt vid köp över 2000:- (dessutom ber jag att få det levererat dit jag ska stängsla)
* Resor till och från platsen (tid) - jag bor på min gård, det gör de flesta bönder
* Utrustning - spett, handskar, tänger osv - allt sådant finns på en bondgård och man kan inte låta ett stängsel bära hela kostnaden.. 700kr för tång, spett, klubba och handskar, låt oss avrunda det uppåt till 1000 kr, vi är generösa och låter stängslet bära HELA kostnaden för utrustning som används dagligen på en gård.. 50 öre mer per meter..
* Fordon - slitage, bränsle, försäkring (antar att ni inte bar all utrustning till hagen utan nyttjade en bil) - bönder har traktorer, nu kan jag iofs bära ut grejerna men visst, det är skönt att trycka stolparna med lastaren vilket är en av anledningarna till min stängslingshastighet, säg att traktorn kostar UT till kund 300 kr timmen, mig kostar den inte ens 50 kr timmen men det blir inget roligt exempel, vi tar 300 kr i timmen, jag trycker lätt en 5 h hage på 1 dag, det är 8x300 kr lite drygt 1 kr per meter.. jaha.. men då måste vi dra bort spett och klubba för det behöver jag inte när jag trycker med lastaren, eller hur.. jaja.. låt oss behålla de grejerna, ibland strular en stolpe eller två.. då höjde vi priset med ganska exakt.. hmmm.. 1,70 kr per meter..

så, 17 kr metern.. fortfarande låååångt från dina siffror och nu har jag tagit i överkant på kostnader, den faktiska och verkliga kostnaden är lägre, jag har räknat marknadsmässig lön för arbetet, jag har räknat 600 kr per timme för förare och traktor som egentligen inte kostar mig nästan något.. jag har tagit riktigt dyr stängslingsutrustning och avrundat allt uppåt och inte räknat med rabatter..

men visst, vi är alla olika, vissa kan göra det för 10 kr metern och andra för max, 20 kr meter..

kom igen nu.. din tur.. hur får du det till 100:- metern..

Orkar inte lägga mig kr och ördebatten - men är inte själva grundproblemet att det är absurt att hävda instängsling som lösning.

Han biodlarn 67 år - som skall ansöka, vänta två år på svar - har han lust (eller traktor...) tror du?

Problemet är inte kronor.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg