Nej till vargjakt 2011!

...det utgick jag från att alla i denna tråd nu visste. Men, det handlar om att man nu tagit bort taket på antal, samt skulle jägarna få vara medbestämmande över revirens utformning.

Man struntar i de beslut man själva tagit.

Beslut kan ändras, inget är hugget i sten för evig framtid. Det utgick jag ifrån att alla visste. Det är inte ett dugg odemokratiskt (annars skulle vi tex fortfarande köra på vänster sida i det här landet).

Taket som du pratar om har väl aldrig varit ett tak utan ett etappmål.

Beslut kan ändras, inget är hugget i sten för evig framtid. Det utgick jag ifrån att alla visste. Det är inte ett dugg odemokratiskt (annars skulle vi tex fortfarande köra på vänster sida i det här landet).

Taket som du pratar om har väl aldrig varit ett tak utan ett etappmål.

Det har du rätt i. Men då säger sig nu politiker att man struntar i tanken på att få med sig de berörda i vargfrågan.

Det kommer nog att vara ett misstag. I den högre skolan.

Det är möjligt att det är ett misstag, men inte odemokratiskt.

men å andra sidan var ju ursprungsdealen. Vi ordnar licensjakt och så ordnar vi också med nytt genetiskt material till den svenska vargstammen. Svenska jägare har sen villigt uppfyllt första halvan men inte visat sig så intresserade att minnas den andra halvan av uppgörelsen.

Så vad ska man göra då den man samtalar med inet är riktigt ärlig i sina uppsåt? Går man in påp en deal får man leva upp til hela dealen, inte abar de som passar en själv. Det beteendet fungerar bara en gång.

Du menar att det är jägarorganisationerna som brutit ett avtal?

Misstänker att det finns två sidor av detta. Och jag har inte varit med på möten mellan de olika organisationer så jag vet inte vem som sagt vad (tror de är sant för alla här) . Men såvitt jag kan tolka massmedias rapportering så är jägarorganisationerna inte alls lika intresserade av att plantera in nya vargar att ersätta de man sköt. NU kan det ju vara så att de inget hellre vill än att just få in nya varar för att bredda det genetiska underlaget, men då döljer de det väldigt väl tycker jag.

Men några korta fakta kvarstår ju.

1. Licensvarg har genomförts
2. Inplantering har inte genomförts

Christian

Demokrati är ett omhuldat begrepp men har vissa brister.

I en förening(stor eller liten) tas demokratiska beslut.
På varje möte finns en ordförande. Ordförandens uppgift är bl a att avgöra om en fråga kan tas
till beslut eller inte. Ordföranden avgör då om "demokrati" är tillämpbart i den aktuella frågan.
En fråga kan ju vara: Låt oss förbjuda gula bilar. Eftersom dom flesta har andra färger på sina
bilar så finns risk för att gula bilar blir förbjudna.
För majoriteten innebär det en viss fördel att slippa se gula bilar, men för minoriteten som blir det
stora olägenheter när dom måste byta bil.
Här måste ordföranden skydda minoriteten och stoppa omröstningen, eller i varje fall kräva
kvalificerad majoritet.
Demokratin måste frångås och någon slags diktatorisk process måste tillämpas.

Alltså...i vargfrågan får en minoritet stora nackdelar och majoriteten små fördelar.
Omröstning är då inte tillämpbart eftersom man inte kan lita på att majoriteten har solidariska
principer i sin röstning.

Alltså...i vargfrågan får en minoritet stora nackdelar och majoriteten små fördelar.
Omröstning är då inte tillämpbart eftersom man inte kan lita på att majoriteten har solidariska

Alltså...i värnskattsfrågan får en minoritet stora nackdelar och majoriteten små fördelar.

Misstänker att det finns två sidor av detta. Och jag har inte varit med på möten mellan de olika organisationer så jag vet inte vem som sagt vad (tror de är sant för alla här) . Men såvitt jag kan tolka massmedias rapportering så är jägarorganisationerna inte alls lika intresserade av att plantera in nya vargar att ersätta de man sköt. NU kan det ju vara så att de inget hellre vill än att just få in nya varar för att bredda det genetiska underlaget, men då döljer de det väldigt väl tycker jag.
Men några korta fakta kvarstår ju.
1. Licensvarg har genomförts
2. Inplantering har inte genomförts
Christian

Nu har du ju fullständigt rört ihop det!!
Licensjakten har ställts in och samarbetet med inplanteringen har ställts in...enkelt.
-Regeringen bröt det tidigare avtalet.

Alltså...i värnskattsfrågan får en minoritet stora nackdelar och majoriteten små fördelar.

Ditt resonemang innehåller ett inbyggt fel:
Omröstningen här bygger på att minoriteten INTE får stora nackdelar..

Annars går det att rösta om att alla som tjänar mer än medelsvenson, skickar in överskottet till
staten. Det är en demokratisk tillämpning.

Varför avslutades det då? Nej jag har inte rört ihop det. En part visade ju inget vidare intresse för att leva upp till hela dealen.

Jag förstår inte varför du inte förstår...
Regeringen tordes inte fortsätta det nationella avtalet eftersom storebror knackade på.
Gallring och plantering hör ihop. Planteringen har inget viktigt biologiskt värde utan det
är en konstruktion för storebror. Alltså fortsätter den biten.

Ditt resonemang innehåller ett inbyggt fel:
Omröstningen här bygger på att minoriteten INTE får stora nackdelar..

Annars går det att rösta om att alla som tjänar mer än medelsvenson, skickar in överskottet till
staten. Det är en demokratisk tillämpning.

Men herregud var ärlig. I ena fallet är du majoritet och i det andra minoritet, eller så är det så att i ena fallet är du en minoritet som bryr sig om just det ena fallet, och därför så vill du särkilja frågorna.

Båda fallen är demokratiska. Vi röstar och majorioteten bestämmer. Skitenkelt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg