Nej till vargjakt 2011!

älgar i hela världen är större ju längre norrut man kommer, detta är inte rasbetingat.. ca, 15-20% större.. detta har man känt till i 200 år.. det finns massor med teorier om varför men ingen vet helt säkert.

En teori är att det har med den långa vintern att göra.
Den som har förmågan att äta upp sig snabbt (och dessutom bli fet) har större överlevnadschans
på vinter. Större kroppshydda avger även mindre värme per kilo kött.
Det gäller alla djur.
Häromåret fick vi se exempel på älg i södra sverige som svalt. Vintern söderut blev ovanligt svår
med mycket snö och älgarna därnere var inte vana vid att lägga på hullet.

Tycker inte det finns någon som helst anledning att jämföra oss med andra länder, allra minst de lite tveksamma staterna i öst.
Jag påstår att vi har ett lite mer utvecklat samhälle hos oss, och vi skall bevara det vi har idag. Att vi är ett utvecklat samhälle som fungerar bra, betyder INTE att man måste acceptera tex varg.

Finns ingen aledning att backa utvecklingen bara för att några stollar vill återinföra ett rovdjur i vår fauna. Ett djur som inte behövs, och inte heller behöver bevaras. Det finns tillräckligt av dem i övriga europa och om medborgarna i dessa länder vill ha varg så låt dom ha det. Det behöver inte innebära att vi också skall ha det. Det måste vi i sverige själva få bestämma. Och de borde ha sista ordet är de som bor och lever i de trakter där vargen finns idag, inte några knätoffsar i storstäderna. Tyvärr är de säkert flera och det är det som gjort att vi är där vi är idag.

Tyvärr har vi en del ryggradslösa politiker som inte vågar stå emot EU och allt svammel som kommer därifrån. Jakten är ju ett område som verkligen påverkats negativt pga EU- byråkraterna.
Våra politiker har inte haft kraften att försvara den ordning vi har i Sverige utan man backar hellre och kan se skryta hur duktiga vi är i Sverige.....
Nåväl, EU har ju en del problem så det kanske rättar till sig.....

Tycker inte det finns någon som helst anledning att jämföra oss med andra länder, allra minst de lite tveksamma staterna i öst.
Jag påstår att vi har ett lite mer utvecklat samhälle hos oss, och vi skall bevara det vi har idag. Att vi är ett utvecklat samhälle som fungerar bra, betyder INTE att man måste acceptera tex varg.

Finns ingen aledning att backa utvecklingen bara för att några stollar vill återinföra ett rovdjur i vår fauna. Ett djur som inte behövs, och inte heller behöver bevaras. Det finns tillräckligt av dem i övriga europa och om medborgarna i dessa länder vill ha varg så låt dom ha det. Det behöver inte innebära att vi också skall ha det. Det måste vi i sverige själva få bestämma. Och de borde ha sista ordet är de som bor och lever i de trakter där vargen finns idag, inte några knätoffsar i storstäderna. Tyvärr är de säkert flera och det är det som gjort att vi är där vi är idag.

Tyvärr har vi en del ryggradslösa politiker som inte vågar stå emot EU och allt svammel som kommer därifrån. Jakten är ju ett område som verkligen påverkats negativt pga EU- byråkraterna.
Våra politiker har inte haft kraften att försvara den ordning vi har i Sverige utan man backar hellre och kan se skryta hur duktiga vi är i Sverige.....
Nåväl, EU har ju en del problem så det kanske rättar till sig.....

Är det en generell åsikt bland retarderade rednecks?

(jag antar att vi är tillbakla till name calling efter att orden stollar och knätofsar och det gamla bekanta att de i städerna helst inte ska ha en åsikt nu hittat till ytan igen).

Tyvärr bevisar inlägget att vi har en bit kvar till det där utvecklade samhället. Vi är ju helt klart kvar på en ganska låg nivå.

Och demokrati innebär att vi tar beslut i majoritet,. Fråga de med mycket pengar vad de anser att de som har lite pengar ska besluta om deras skatter, eller storstadsbor tycker om utjämning mellan landstingen. Där har du beslut som också tas av en majoritet. Beslut vad gäller vargen bör ju självklart tas på samma sätt.

Synd att börja veclen med ett sånt lågvattenmärke som fjällvinden gjorde.

Orden rednecks och retarderade är inget jag menar allvarligt, de står som en reaktion på den name calling som skede i inlägget innan. Dock så tror jag inte att alla utanför stockholm ä rvarken retarderade elelr rednecks, innan någon reagerar på det.

lite lustigt att det höjs fler och fler röster om att vissa hundraser ska förbjudas när vi vet att det är människorna det är fel på och inte hundarna.. samtidigt som man strider med näbbar och klor för att bevara vargen.. jag ser inget direkt egenvärde med varesig kamphundar eller vargar, ser inte heller någon anledning att utrota endera.. men jag tycker att vissa hundindivider, vargindivider och björnindivider skall plockas bort på grund av oönskade egenskaper som man inte vill nedärvs i generationer, för en sak kan vi vara säkra på, dåliga egenskaper nedärvs lika säkert som att solen går upp på morgonen.

lite lustigt att det höjs fler och fler röster om att vissa hundraser ska förbjudas när vi vet att det är människorna det är fel på och inte hundarna..

Är ju i och för sig enklare att förnjuda en hund/varg/björn än en människa. Men visst har du rätt. Frågan är bara hur du ska hantera dessa människor,

Är det en generell åsikt bland retarderade rednecks?

(jag antar att vi är tillbakla till name calling efter att orden stollar och knätofsar och det gamla bekanta att de i städerna helst inte ska ha en åsikt nu hittat till ytan igen).

Tyvärr bevisar inlägget att vi har en bit kvar till det där utvecklade samhället. Vi är ju helt klart kvar på en ganska låg nivå.

Och demokrati innebär att vi tar beslut i majoritet,. Fråga de med mycket pengar vad de anser att de som har lite pengar ska besluta om deras skatter, eller storstadsbor tycker om utjämning mellan landstingen. Där har du beslut som också tas av en majoritet. Beslut vad gäller vargen bör ju självklart tas på samma sätt.

Synd att börja veclen med ett sånt lågvattenmärke som fjällvinden gjorde.

Orden rednecks och retarderade är inget jag menar allvarligt, de står som en reaktion på den name calling som skede i inlägget innan. Dock så tror jag inte att alla utanför stockholm ä rvarken retarderade elelr rednecks, innan någon reagerar på det.

Du har helt rätt i detta med beslut.
Min fråga till dig blir sålunda: hur ser du på att man nu frångår just de demokratiskt fattade besluten rörande varg?

Du har helt rätt i detta med beslut.
Min fråga till dig blir sålunda: hur ser du på att man nu frångår just de demokratiskt fattade besluten rörande varg?

Hur frångår man besluten? Riksdag och regering sätter upp mål som sen myndigheterna ska upppfylla (om man nu kan tala om att det äör myndigheterna som gör det, det är ju ändå vargen som föder nya vargar, men jag tror ni fattar vad jag menar).

Hur frångår man besluten? Riksdag och regering sätter upp mål som sen myndigheterna ska upppfylla (om man nu kan tala om att det äör myndigheterna som gör det, det är ju ändå vargen som föder nya vargar, men jag tror ni fattar vad jag menar).

...det utgick jag från att alla i denna tråd nu visste. Men, det handlar om att man nu tagit bort taket på antal, samt skulle jägarna få vara medbestämmande över revirens utformning.

Man struntar i de beslut man själva tagit.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg