Nej till vargjakt 2011!

nej klager ..det här ser ju inte bra ut.
Bäverstammen ökar..jag har själv varit med om att spränga bäverhyddor med dynamit.
Mina jaktkolegor har har tagit åt sig att avliva bävrar eftersom dom hotar att förstöra
våra skogsbilvägar.
Ingen påverkan på räv...synd
Ökad tillväxt av poppel!...Ja imorgon ska jag ut och röja sly eftersom det inte finns tillräkligt
med kreatur som betar ner det.
Därför måste jag vila nu ..godnatt!

Bävrar äter Poppel

Vi kan ju jämföra älgstammen i Sverige och Kanada, och då ser man att människan inte fungerar som ensam topppredator. Den Svenska älgstammen går snabbt utför när selektionstrycket består av jakt.

Sedan gynnar ju naturligtvis vargen också kungsörn och en massa andra djur som gärna äter kadaver, inte för att mängden kadaver ökar utan för att de fördelas mera jämnt över året.. Även mängden småvilt ökar, när mindre predatorer tvingas bort eller i alla fall inte längre kan jaga fritt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargen-fick-ekosystem-att-blomstra_5730227.svd
http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/April-2011/Innehall/Temaartiklar/Lo-andrar-ekosystem/

Du är välkommen att hålla föredrag på vårt första planeringsmöte för älgskötselområdet.
Vi planerar då hur älgstammen ska se ut för dom närmaste 3 åren.
Jag tycker att du verkar ha något att tillföra.

Naturupplevelser

Aktiv-jägare: Tyvärr så kan du nog inte lita på alla dessa jaktmotståndare.
De tillför ingenting egentligen utan finns bara på internet som en sorts troll,de gör allt för att förtränga verkligheten och är inte realistiska för fem öre.
Det är ju som helt fungerande människa helt horribelt att läsa dessa verklighetsförnekares inlägg.
Dessa sk trolls inlägg går ju oftast i mot all männsklighets suntförnuft.
De saknar ju egentligen all sund verklighetsförankring överhuvudtaget.
Det bevisar ju samtidigt deras totala okunskap.
De vet helt enkelt inte vad de pratar om...

Aktiv-jägare: Tyvärr så kan du nog inte lita på alla dessa jaktmotståndare.
De tillför ingenting egentligen utan finns bara på internet som en sorts troll,de gör allt för att förtränga verkligheten och är inte realistiska för fem öre.
Det är ju som helt fungerande människa helt horribelt att läsa dessa verklighetsförnekares inlägg.
Dessa sk trolls inlägg går ju oftast i mot all männsklighets suntförnuft.
De saknar ju egentligen all sund verklighetsförankring överhuvudtaget.
Det bevisar ju samtidigt deras totala okunskap.
De vet helt enkelt inte vad de pratar om...

Jodå jag förstår...skulle jag indroducerat han på ett sånt möte så är jag rökt för all framtid.
Och det vet nog han åckså..

Som notoriska jaktmotstånare i alla dess former vet dessa användare att vända kappan efter vinden.
De kör sitt "race" så länge det går sedan "försvinner" de?...
Notoriska jaktotståndare som inte ens är villiga att disskutera är verkliga förlorare enl mig.
De lurar och bedrar dessutom alla deras medmänniskor...

Som notoriska jaktmotstånare i alla dess former vet dessa användare att vända kappan efter vinden.
De kör sitt "race" så länge det går sedan "försvinner" de?...
Notoriska jaktotståndare som inte ens är villiga att disskutera är verkliga förlorare enl mig.
De lurar och bedrar dessutom alla deras medmänniskor...

Det intressanta är ju att de är så oerhört kontraproduktiva. Undrar ens om de förstår att de enbart skapar mer insikt, och därmed kunskap som inte gynnar deras sak, när de bara debatterar ytligt.

...som jag tidigare sagt - jag har personligen varit nära rovdjur och njutit av det - men debatten som sådan har "tvingat" mig att läsa på - och då insåg jag det alldeles absurda i det experiment som pågår.

Det betyder inte att jag hatar varg eller något annat rovdjur för den delen, tvärtom, men jag anser att detta antagligen kommer sluta i en katastrof. En stor sådan.

Generellt är jaktmotståndare så pass inskränkta så att de inte reflekterar över omgivningen eller deras närhet överhuvudtaget.
De liksom bara upprepar deras mantra gång på gång...
Det blir liksom en sorts "sanning" för dem till sist...
Ofta är jaktmotståndare även själviska och inte sällan undanhåller de sanningen om jakt mm för deras medmänniskor.
Detta bedrägliga betende förstör för alla då jaktmotståndarna ofta även är dåligt pålästa/insatta i jaktfrågor.

Generellt är jaktmotståndare så pass inskränkta så att de inte reflekterar över omgivningen eller deras närhet överhuvudtaget.
De liksom bara upprepar deras mantra gång på gång...
Det blir liksom en sorts "sanning" för dem till sist...
Ofta är jaktmotståndare även själviska och inte sällan undanhåller de sanningen om jakt mm för deras medmänniskor.
Detta bedrägliga betende förstör för alla då jaktmotståndarna ofta även är dåligt pålästa/insatta i jaktfrågor.

Jakt av allmänhet är tillåtet när det finns överskott av en art.
Skyddsjakt av insatta jägare som har kunskap om vilka individer som skall avlivas när det finns underskott av en art.
Svårare än så är det inte.

Rosa skimmer.

""
Se på Rumänien med sina ca. 2500 Vargar, och är hälften så stort som Sverige och en dubbel så stor folkmängd (ca. 22 miljoner), om Rumänien klarar av en Vargstam på 2500 djur, klarar Sverige av en minimum Vargstam på 1000 individer!
""

Med andra ord. Se till att jordbruket bedrivs som för hundrafemtio år sen!
Herdar och vargskyddshundar.

Romantiskt svammel!!

Att sen de flesta väljer att köpa sitt fårkött från ställen där de rensat bort de stora rovdjuren verkar inte vara relevant.

Du är välkommen att hålla föredrag på vårt första planeringsmöte för älgskötselområdet.
Vi planerar då hur älgstammen ska se ut för dom närmaste 3 åren.
Jag tycker att du verkar ha något att tillföra.

Ja åk gärna på studiebesök till t ex Sarek, så får du se riktiga älgar som inte har funnits i södra Sverige de senaste 30 åren.

Ja åk gärna på studiebesök till t ex Sarek, så får du se riktiga älgar som inte har funnits i södra Sverige de senaste 30 åren.

älgar i hela världen är större ju längre norrut man kommer, detta är inte rasbetingat.. ca, 15-20% större.. detta har man känt till i 200 år.. det finns massor med teorier om varför men ingen vet helt säkert.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg