Nej till vargjakt 2011!

Nu när hon valt att lägga ned sin fårverksamhet eftersom hon inte ville ha stängsel så tycker du att andra ska skämmas lite för det? Jag är ledsen att du skulle behöva få reda på det såhär över internet, men när någon väljer att lägga ned sin verksamhet för att de inte har lust att anpassa den trots att det finns bidrag att söka för det, ja då känner jag absolut noll och inga skuldkänslor för det. Och jag tror inte att jag är ensam.

Inte vill och kunde, kom igen! Vad är det för gård där det inte går att stängsla in beteshagarna? Eller tror du att läsarna här är så naiva och dumma att de går på det?

Bevisligen både naiva, dumma och inte minst otroligt empatilösa samt även ruskigt otrevliga.

Detta forum är det värsta av alla forum jag brukar besöka (de flesta är faktiskt riktigt trevliga), nivån och oförmågan till ens ett litet försök till förståelse är så skrämmande låg att man mest blir förundrad och tror att folk enbart driver med en.

Det tragiska är att det bevisligen finns människor av denna sort som fattar beslut som berör oss alla...

Nej, jag har inte sett den sidan tidigare............

När det gäller JF och deras anslag så skall vi inte glömma att jaktvårdsfonden är uppbygd av jägarnas inbelaningar, det statliga jaktkortet.. (300 kr ).
Jag är helt säker på att många aktiva jägare idag ger fasen i att betala in dessa 300 kr när man ser vad pengarna används till.

Jag har under nästan hela mitt liv jobbat med fauna- och jaktbrott. Jag har värnat om bla rovdjuren, fördömt den illegala jakten, djurplågerierna i sb med den. Jag är inte idag en förespråkare för illegala jakt men jag måste erkänna att jag inte längre känner för att vi skall ha varg i nått större antal. Jag har sett för mycket elände och lidande pga deras förekomst. Jag har en annan förståelse för de som drabbas av eländet.
Det är ju så att det är mycket sällan som en vargvän själva drabbats av vad de kan ställa till med. Det är så lätt att tycka att andra skall ändra på sig, flytta eller byta livsstil medans man själva sitter långt bort och tycker till.
Vi har ju alltid haft rovdjuren i landet, men det är i princip bara vargen som effektivt "utrotades" och jag påstår att det var just av den anledningen att vargen är så speciell och ställer till med så mycket skada där de finns. Det är jäkligt naivt att tro att det går att leva utan problem med varg på knuten. Det har aldrig gått och kommer aldrig att gå............ Och tillbaka till ursprungsfrågan, hur mycket skall denna cirkus få kosta... Och vem skall betala den ?
Skall jägarna som löser det statliga jaktkortet stå för den störe delen, eller skall alla som vistas i naturen med sina intressen också tvingas till olika avgifter.... skall "bönderna" via skattsedeln tvingas bidra till bevarandet av varg som bara är till besvär för dem...???
Snart kommer väl kravet att också samerna skall acceptera varg i renskötselområdet OCH också vara med och betala kalaset.. OCH bidraga med födan..

Nå väl, kul att skriva av sig. Jag vet att vi inte löser frågan här på detta forum, men det är kul att se hur olika vi är och hur snabbt man börjar idiotförklara varnandra. Det har jag så många gånger märkt här på Utsidan i andra debatter..
De/ni som inte tycker som mig är säkert trevliga människor och säkert väldigt begåvade ...
Ni skall alla ha de så gott, för nu har jag fått säga mitt och jag är nöjd, jag vet att jag har rätt :)

Ha de

Det är ju endast jägarna som har problem med vargen, så låt då dem betala. Ingen ersätter de 1000-tals personer som varje år skadas eller dödas av vilt Där kan man tala om problem, men det verkar som om problemen med löshundsjakt i mellansverige skulle för väldigt många skulle utgöra ett större problem, men så är det när det saknas empati för andra människor.

Jag har en liten filosofisk fundering. Varför är vilda vargar helt OK medan en lös hund i skogen är bland det värsta de-med-den-attityden kan tänka sig? Båda är ju jägare av naturen, hunden domesticerad, bara det att vargen kanske väger 30-50 kg mer och mycket tuffare.

Bevisligen både naiva, dumma och inte minst otroligt empatilösa samt även ruskigt otrevliga.

Detta forum är det värsta av alla forum jag brukar besöka (de flesta är faktiskt riktigt trevliga), nivån och oförmågan till ens ett litet försök till förståelse är så skrämmande låg att man mest blir förundrad och tror att folk enbart driver med en.

Det tragiska är att det bevisligen finns människor av denna sort som fattar beslut som berör oss alla...

Men varför hänger du då här på utsidan. Låt detta inlägg va ditt sista. Du tjatar om folks brist på empati och förståelse hela tiden. Själv har du vissat att du har empati för jägare, får och jakthundar. Men sen är det stopp.

De flesta här på utsidan har förmågan se saken lite större än vad du har.

Jag tycker att supergeten är klart vettig och verkar ha en del erfarenhet ,mer än det man kan googla fram, så jag ser gärna att han skriver vidare.

Det är ju endast jägarna som har problem med vargen, så låt då dem betala. Ingen ersätter de 1000-tals personer som varje år skadas eller dödas av vilt Där kan man tala om problem, men det verkar som om problemen med löshundsjakt i mellansverige skulle för väldigt många skulle utgöra ett större problem, men så är det när det saknas empati för andra människor.

Än på ett tag så bestämmer jägarna/markägarna maxgränsen på hur mycket älg som ska finnas.
Vargen har en bra bit kvar än.
Men när vi kommer dithän att vargen har blivit så talrik att det inte längre finns älg att köra på,
-då har alla ett problem, förmodligen även du.
Då kommer du att uppleva ett ljus, ungefär som morgonsolen, och dimmorna kommer kommer att
skingras i din tankevärld.

Om några år sitter vi sen här på utsidan under en tråd som heter:
"hur kunde det bli så här?" eller "århundrades naturflopp" eller " är rovviltstängslet på Djurgården att lita på?" eller "törs man stanna på obevakade rastplatser?" eller
"varför får inte alla bärplockare licens på halvautomater?" eller
"får man göra avdrag för amunition när man deklarerar inkomst av skottpengar?"

Men varför hänger du då här på utsidan. Låt detta inlägg va ditt sista. Du tjatar om folks brist på empati och förståelse hela tiden. Själv har du vissat att du har empati för jägare, får och jakthundar. Men sen är det stopp.

De flesta här på utsidan har förmågan se saken lite större än vad du har.

Jag har, vilket jag tidigare skrivit, personligen njutit av att vara nära både björn och varg - bakspårningen på två vargar med purfärska spår slår det mesta jag upplevt i skogen.

Men, som jag skrivit flera ggr - detta är en hobby jag har, den skall aldrig någonsin gälla för tyngre än att vi skall ha en levande och stark landsbygd där de som bedriver näring trivs. Och där man skall kunna fortsätta med sin jakt. Oavsett om jag personligen kanske ibland har en annan åsikt då jag älskar att känna puls i vildmarken...

Nå, är inte det att se saker stort?

Förövrigt är jag nybliven jägare, dels av anledningen att få en annan aspekt i mitt skogsliv - men främst för att jag inte gillar att äta tveksam mat. Kött från skogen är oslagbart både i kvalité och vad gäller etisk djurhållning. En annan anledning är att kunna leva längre perioder i vildmark, förhoppningsvis...

Jag står dock fast vid mina ord - otrevligare klimat än detta forum kan knappast finnas. Folk är helt okapabla att se dimensioner av verkligheten.
Sanslöst.

Tack för det personliga påhoppet. Du verkar vet mycket om mig du...

Men att utrota en hel art från vår fauna enbart för att man inte vill sätta upp stängsel är alltså okej och inte alls naivt, dumt och empatilöst?

Jag har, vilket jag tidigare skrivit, personligen njutit av att vara nära både björn och varg - bakspårningen på två vargar med purfärska spår slår det mesta jag upplevt i skogen.

Men, som jag skrivit flera ggr - detta är en hobby jag har, den skall aldrig någonsin gälla för tyngre än att vi skall ha en levande och stark landsbygd där de som bedriver näring trivs. Och där man skall kunna fortsätta med sin jakt. Oavsett om jag personligen kanske ibland har en annan åsikt då jag älskar att känna puls i vildmarken...

Nå, är inte det att se saker stort?

Förövrigt är jag nybliven jägare, dels av anledningen att få en annan aspekt i mitt skogsliv - men främst för att jag inte gillar att äta tveksam mat. Kött från skogen är oslagbart både i kvalité och vad gäller etisk djurhållning. En annan anledning är att kunna leva längre perioder i vildmark, förhoppningsvis...

Jag står dock fast vid mina ord - otrevligare klimat än detta forum kan knappast finnas. Folk är helt okapabla att se dimensioner av verkligheten.
Sanslöst.

Då förstår man ju bättre att du har snävt ekominska intressen att förespråka utrotning. Hur etiskt det är att låta tusentals människor skadas varje år för ditt fritidsnöje får vi väl låta vara upp till ditt samvete att bedöma.

Då förstår man ju bättre att du har snävt ekominska intressen att förespråka utrotning. Hur etiskt det är att låta tusentals människor skadas varje år för ditt fritidsnöje får vi väl låta vara upp till ditt samvete att bedöma.

Alltså, vill du ens föra en vettig debatt? Jag förväntar mig en högre nivå.

Men att utrota en hel art från vår fauna enbart för att man inte vill sätta upp stängsel är alltså okej och inte alls naivt, dumt och empatilöst?

Det blir framför allt mer empatilöst om man ser det i ett större perspektiv.

De som får hela skörden förstörd av vildsvin och annat vilt får ingen ersättning av staten varken till stängsel eller annat. Situationen med vildsvinen har blivit så ohållbar att vissa kommuner ger visst ekonomiskt trots allt, som sänkta arrenden, allt för att folk ska slippa gå från hus och hem.

Varglobbyn verkar inte ha några som helst problem med de skador vildsvinen och annat vilt åsamkar djur, privatpersoner eller samhället.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg