Nej till vargjakt 2011!

Varg - Världens barn !!!

Svenska folket var duktiga, tyckte man, och samlade in drygt 60 milj till världens barn.. Mycket bra men lite pinsamt då jag fick hör att bevarandet av vargen kostar 70 milij, under vilken tid vet jag ej, men en siffra jag hörde var att vargen hitills kostat en kvarts miljard...!!! Då är 60 mille en pinsamt låg siffra....

Till detta kan man lägga kostnaderna på Björnprojektet...... ett projekt som idag är tveksamt. Vad mer behöver vi veta om björnen ?
Eller hittar forskarna bara på en massa frågor som måste lösas bara för att kunna bevara sina egna jobb ???

Jag tycker det är ytterst pinsamt att lägga så enorma summor på några tveksamma projekt om djur när det samtidigt bedrivs "projekt" för att samla in pengar till svältande barn.

Ja, jag är jägare och jag gillar inte alls vargen.... Björnen kan jag acceptera men rätt antal och på lämpliga platser OCH med tillåten jakt EJ sk skyddsjakt som det kallas idag.
Möjligen också några vargar kring Stockholm... :)

Hoppas jag startat en ny debatt och att det strömmar in kloka svar på varför man är beredda att ge vargarna mer pengar än man ger till de svältande barnen.. !!!

Bottniabanab, ca 15 miljarder
förbofart stockholm, ca 27 miljarder
försvaret, ca 40 miljarder
regeringsplanet, ca 500 miljoner
Svenska Gripen i Libyen, ca 200 miljoner

Det finns masssor med kostnader som är stora. Varför ställa just 2 av vdem mot varandra? Alla kan vi hitta utgifter vi inte gillar och såba som vi hellre lägger pengar på, och tycker att dagens ordning är pinsam.

Ska man ställa utgiftetr mot varandra på det sättet blir det en väldigt konstigt debatt som ju av humanitära skäl innebär att vi skickar alla pengar till katastrofområden.

Jag tror det är bra med en balans, där vi lägger pengarna på en hel räcka olika saker.

Christian

PS, att forskarna hittar på frågor för att bevara sina egna jobb dumförklarar ju både dem, oss och den kunskap som ger dem pengar,.

PS, att forskarna hittar på frågor för att bevara sina egna jobb dumförklarar ju både dem, oss och den kunskap som ger dem pengar,.

egentligen så är det ingen kommentar till din PS utan en fråga, vet ni hur det är med?

hur är det nu med forskningen, jag hörde för något år sedan att det är väldigt svårt att forska utan bidrag från näringslivet vilket gjorde att vi riskerar att få en väldigt ensidig forskning.. just forskarnas "egna" projekt fick stå åt sidan för företagens projekt.. tydligen så kommer inte alltid dom största upptäckterna genom kommersiella intressen..

Jag fick siffrorna serverade samtiigt och reagerade direkt för jag tycke det är fullständigt otroligt
att man kan satsat så mycket pengar på bevarandet av en vargstam i Sverige.......... Jag tycker det och det står jag för.
Björnprojeketet tex statades för att man ville ta redan på en del om björnsatmmen, hur den utvecklades, os osv.... Vad forskar man om idag, varför och vad kostar det ?
Följdfrågan blir naturligtvis hur det finnansieras, vem betalar osv ?

Man kan alltid, i alla sammanhang ställa saker och ting mot varandra och är helt rätt att göra det,
Vill man så kan man plocka fram vad man vill och ställa mot varandra, man kan välja hur man vill framställa det, en väg mot en varg, svältande barn mot krig osv ....
Vi i Sverige lever ju i en så skyddad del av världen så att vi ofta förtränger det obehagliga, det vi inte vill se eller veta... Vi samlar in pengar till svätande barn, siffrorna redvisas med stolthet men samtidigt får andra "projket " kosta vad det vill och de siffrorna är vi inte lika snabba på att redovisa, de är obekväma och tystas ofta ned.i hopp om att man skall glömma fort, ej ifrågasätta osv..
Jag "dumförklarar" ingen, jag menar bara att vi måste ifrågasätta, ha rätt att kräva redovisningar motiveringar osv... ta bjönrpprojektet tex..... vad forskar man om idag och varför ?
Får man ingen vettig, offentlig förklaring eller redovisning är det ju lätt att spekulera.
Eftersom jag vet att en hel del av de pengar jag betalat in till staten i form av det statliga jaktkortet gått till olika forskningsprojekt anser jag mig ha rätt till riktiga redovisningar utan att själv behöva gräva. De skall publiceras och redovisas resultat...
Behöver vi mera forskning på björnen för att kunna bevara den ???

Får man ingen vettig, offentlig förklaring eller redovisning är det ju lätt att spekulera.
Eftersom jag vet att en hel del av de pengar jag betalat in till staten i form av det statliga jaktkortet gått till olika forskningsprojekt anser jag mig ha rätt till riktiga redovisningar utan att själv behöva gräva. De skall publiceras och redovisas resultat...

Men får du inte det då? Vad menar du med att publicera och inte behöva gräva?
sökte på ordet BJÖRNPROJEKTET och första träffen var http://www.bearproject.info/
Där har de både syftem, medlemmar och vilka som finansierar. Hade inte sett sidan förut, men verkar ju innehålla en hel del intressant

Så länge det finns olika människor finns det olika intreesen och olika ideèr om vad vi ska lägga kulorna på.Vi lär aldrig någonsin bli överens. Med en stor skopa ironi så kan jag säga att , lägg gärna en förmögenhet på att ta hand om, och sköta om, gamla gruvhål, men teater o skit kan vi lägga ner.

Stefan

Men snälla nån, det är ju på utrikiska, då är det ju bättre att lita på rykten och skrönor.

och då klickar vi på svenska flaggan: http://www.bearproject.info/sv/content

;)

Fjällvinden: Min fråga är seriös. Har du sett den sidan förut? Kan ju hålla med om att den inte marknadsförts så jag hittat den förut, men å andra sidan kan de ju ha haft annonser i utemagasinet och en massa andra tidningar som jag numera inte läser så ofta så set stör

Svenska folket var duktiga, tyckte man, och samlade in drygt 60 milj till världens barn.. Mycket bra men lite pinsamt då jag fick hör att bevarandet av vargen kostar 70 milij, under vilken tid vet jag ej, men en siffra jag hörde var att vargen hitills kostat en kvarts miljard...!!! Då är 60 mille en pinsamt låg siffra....

Till detta kan man lägga kostnaderna på Björnprojektet...... ett projekt som idag är tveksamt. Vad mer behöver vi veta om björnen ?
Eller hittar forskarna bara på en massa frågor som måste lösas bara för att kunna bevara sina egna jobb ???

Jag tycker det är ytterst pinsamt att lägga så enorma summor på några tveksamma projekt om djur när det samtidigt bedrivs "projekt" för att samla in pengar till svältande barn.

Ja, jag är jägare och jag gillar inte alls vargen.... Björnen kan jag acceptera men rätt antal och på lämpliga platser OCH med tillåten jakt EJ sk skyddsjakt som det kallas idag.
Möjligen också några vargar kring Stockholm... :)

Hoppas jag startat en ny debatt och att det strömmar in kloka svar på varför man är beredda att ge vargarna mer pengar än man ger till de svältande barnen.. !!!

Får inte Jägareförbundet över 50 miljoner varje år?

Får inte Jägareförbundet över 50 miljoner varje år?

Ja, av viltvårdsfondens totala belopp går ca 20% till forskning (resten går till direkt till jägareförbunden, även om SJF rimligen måste betala tillbaka nu när de brutit samarbetet). Och mycket lite av den forskningen har med rovdjur att göra, det är denna fördelning av forskningsmedel som är så svår att "gräva" fram

http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Forskning/Forskning-om-vilt/Viltforskning-2011/

Där särredovisas också mycket klart hur mycket pengar som går till olika former av rovdjursforskning,

http://www.naturvardsverket.se/sv/S...or-miljomalen/Naturvard/Forskning-om-rovdjur/

Men beloppen skulle ju ju kunna fördubblas och inte jägarkåren (>50% är en dominerande andel), vore utpräglad kriminell

http://www.jaktojagare.se/halften-av-jagarna-betalar-inget-jaktkort
http://www.jaktojagare.se/annu-fler-jagar-utan-jaktkort

Speciellt forskningsprojektet "Rädsla för rovdjur" borde nog få mera pengar, det verkar behövas.

Senast ändrad:
Har nyss köpt ett halvt får - underbar mat och ett djur som levt ett fantastiskt rikt liv på landsbygden innan slakt. Till skillnad från mycket av det stressade kött ni andra tvingas köpa på ICA.

Jag handlar även nötkött där även dessa levt ett bra och friskt liv, har deltagit vid slakt och vet att djuren har det bra ända fram till döden.

Kvinnan med fåren hälsade mig nu att det var sista gången jag kunde köpa av henne. Hon har bevittnat vargar inpå sin gård och vill aldrig uppleva den dagen när hennes djur ligger döda.

Så, jag antar att det är tillbaks till de torterade djuren på ICA igen då. Och den svenska landsbygden är numera ännu ett steg fattigare på det naturliga liv som hör landsbygden till.

...stängsel var förövrigt inget hon ville eller kunde ha på sin gård.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt - ty detta är ju ingen nyhet eller något unikt för våran en gång levande landsbygd, men ni som gillar dagens läge kan ju kanske skänka henne en tanke när ni står vid köttdisken på ICA/Coop nästa gång?

supergeten;561296 ...stängsel var förövrigt inget hon ville eller kunde ha på sin gård. men ni som gillar dagens läge kan ju kanske skänka henne en tanke när ni står vid köttdisken på ICA/Coop nästa gång?[/QUOTE sa:
Nu när hon valt att lägga ned sin fårverksamhet eftersom hon inte ville ha stängsel så tycker du att andra ska skämmas lite för det? Jag är ledsen att du skulle behöva få reda på det såhär över internet, men när någon väljer att lägga ned sin verksamhet för att de inte har lust att anpassa den trots att det finns bidrag att söka för det, ja då känner jag absolut noll och inga skuldkänslor för det. Och jag tror inte att jag är ensam.

Inte vill och kunde, kom igen! Vad är det för gård där det inte går att stängsla in beteshagarna? Eller tror du att läsarna här är så naiva och dumma att de går på det?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg