Nej till vargjakt 2011!

Jag säger inte mera just nu, eftersom jag vill försöka kolla upp om det stämmer först. Jag tyckte nämligen att det lät som ett oerhört långt skjutavstånd och ville ha en "second opinion" från en aktiv jägare. Själv är jag ju väldigt passiv sedan ett antal år....

Ja visst är det möjligt...Jag är bekant med en person som vann diverse tävlingar.
Enligt honom så kunde han träffa en kaffetallrik fristående på 300 m!

Men det är inte lyckat att föra ut att man sköt en varg på samma avstånd.

Sen finns det ju dom som prickat folk på 2500 m !

Jag säger inte mera just nu, eftersom jag vill försöka kolla upp om det stämmer först. Jag tyckte nämligen att det lät som ett oerhört långt skjutavstånd och ville ha en "second opinion" från en aktiv jägare. Själv är jag ju väldigt passiv sedan ett antal år....

Det gäller den varg som påsköts i Färgelanda kommun i Västra Götalands län den 16 januari.

Två skott avlossades mot vargen. Första skottet avlossades på ett avstånd av 284 meter. Skottet gick under vargen med nedslag av kulan i isen 10 meter bakom vargen. Andra skottet avlossades på ett avstånd av 120 - 130 meter under det att vargen sprungit över isen. Inget av skotten träffade.

Det gäller den varg som påsköts i Färgelanda kommun i Västra Götalands län den 16 januari.

Två skott avlossades mot vargen. Första skottet avlossades på ett avstånd av 284 meter. Skottet gick under vargen med nedslag av kulan i isen 10 meter bakom vargen. Andra skottet avlossades på ett avstånd av 120 - 130 meter under det att vargen sprungit över isen. Inget av skotten träffade.

Ja det låter ju helt galet. Jag hoppas han fick på måppo av jaktledaren.
-Var det samma person som sköt andra skottet?

Det var väl inte så att det var ett sk. "stoppskott"

Vad kan inte hända i Sverige; attt vargar jagas eller slår sig ihop i flock på 400 djur? Svaret är nog givet.

Mer troligt framtidssecenario:

http://www.dn.se/debatt/minst-3000-djur-behovs-for-att-vargen-ska-overleva

Blir nog ganska lagom med 500 djur i Sverige, tills frågan om hur stationära vargar även ovan renbetesgränsen är löst. Då kan vi öka. Svårt förena med nuvarande form av extensiv renskötsel, och det ska nog mer genomgripande åtgärder till än carlgrenska "korridorer".

Raskesven

Vad kan inte hända i Sverige; attt vargar jagas eller slår sig ihop i flock på 400 djur? Svaret är nog givet.

Mer troligt framtidssecenario:

http://www.dn.se/debatt/minst-3000-djur-behovs-for-att-vargen-ska-overleva

Blir nog ganska lagom med 500 djur i Sverige, tills frågan om hur stationära vargar även ovan renbetesgränsen är löst. Då kan vi öka. Svårt förena med nuvarande form av extensiv renskötsel, och det ska nog mer genomgripande åtgärder till än carlgrenska "korridorer".

Raskesven

Märk att denna"expertpanel" endast tänker på just vargen. Övriga hänsyn finns inte, det behöver inte dom tänka på. För dom finns inga människor.

Däremot finns det ett politist rovdjurråd inom EU (en annan expertpanel) och dom berömmer sverige för att föra en korrekt politisk hållning till vargfrågan.

Skulle vi släppa loss alla natur-nördar på alla områden så får vi packa ihop och emigrera
allihop här i landet.

Intressanta nyheter på http://www.nyhetskanalen.se/1.2020611/2011/02/17/lodjuren_okar_i_stockholm

Det innebär att Stockholm nu har mer än tre gånger fler lo per kvadratmil än till exempel Dalarna.
mvh Christian

Jag vet inte varför dom jämför med Dalarna. På vårt jaktområde har vi inte haft ett Lo-spår på 3 år.
Gästrikland däremot föder ungerfär lika mycket rådjur som Lo-na tar. DVS LO-stammen kommer att minska snart.
Stockholm är rätt plats, det går ju ändå inte att jaga i trädgårdarna.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg