Nej till vargjakt 2011!

Man blir rätt less på er hundskeptiker. Jag går heller inte ut i skogen när det är älgjakt och har inga problem med det. Att du ska bli hundbiten i skogen är precis samma sak som det där du nämnde med björn. Jag är inte det minsta rädd för att bli hundbiten när jag går ut i vilken skog som helst. Hjärnspöken.

Det är bara runt älgjakten jag passar mig för att ge mig ut i skogen. Vådaskjutningar sker ju, till skillnad från vargattacker, titt som tätt. Och hundar kan ju vara rätt bitska...

Det påminner lite om de två damerna som blev uppvaktade av varg för några år sedan. De hade varit och fiskat, vill jag minnas och hade säckarna fulla av mat. Nyfiken varg (vargar?) stannar, tittar på dem och lommar iväg, trots att det måste stunkit rätt bra av färsk fisk.

Intressant beteende av detta fruktansvärda rovdjur som fortfarande inte dödat en människa i Sverige i modern tid! Jag förstår inte riktigt hur man klarar av att hävda att vargen är farlig.

Och bara för att ingen ska tro att jag är en total stadsråtta: Jag, barnen och katterna tillbringar rätt mycket tid bara ett par mil från Galvenreviret, ett par kilometer från närmsta stuga, mitt inne i Hälsingeskogarna, långt bortom allfartsvägarna, björnspår på tomten, allt det där. Och jag är inte det minsta rädd, ens när jag sover under bar himmel.

Det är bara runt älgjakten jag passar mig för att ge mig ut i skogen. Vådaskjutningar sker ju, till skillnad från vargattacker, titt som tätt. Och hundar kan ju vara rätt bitska...

Enligt din logik så ska vi genast skjuta bort björnen.....
Och försök att undvika älgpassen...du blir en radioföljetong.

-inte exakt men sikta strax ovanför frambenens infästning, centralt i siluetten.
ev något bakom.
Vill du ha en knall o fall verkan så är nog framifrån eller bakifrån bättre.

Jo, men eftersom jägarna uppmanades till att endast skjuta rena sidoskott undrade jag över hur stor just den träffytan kan tänkas vara. Större än en snusdosa? Som en handflata? Större?

Jo, men eftersom jägarna uppmanades till att endast skjuta rena sidoskott undrade jag över hur stor just den träffytan kan tänkas vara. Större än en snusdosa? Som en handflata? Större?
Dom var ute efter ett säkert lungskott. Och lungor är stora på ett hunddjur. Det blir ett antal
dm2 -meter.

En fundering jag hade var att om man missar bogbladet och missar revbenen, alltså kulan går
mellan revbenen så blir det ett mycket litet hål.
Det bör då leda till att vargen går undan en bra bit men räknas ändå som fullträffad.
Skytten får inte gå efter utan det räknas som ett eftersök med tillhörande väntetid.
Eftersöket måste då rapporteras.
Jag vet inte hur många sådana fall som inträffade i år.

Det skytten måste göra i det läget är att fortsätta skjuta så länge djuret står upp.
Sen är det omöjligt att avgöra var första skottet tog.....

dm2 -meter Vad menar du?

Det jag funderar på är om det är många jägare som i en jaktsituation klarar av att sätta ett skott i den träffytan på 280-290 meters håll.... Det låter väldigt långt i mina öron...

Varför skall man skjuta på sådana avstånd?
Testar man en varg på 290 m då åker man väl in.
På det hållet måste man hålla siktet ca 50 cm över målet med vanlig klass1 amunution.
Älgbanan är 80 m och längsta rekommenderade håll på älg kan vara 150 m, med stöd.
Vargen är ju mindre så inom 100 m bör vara absoluta gränsen.

Sen finns det skickligare skyttar men det här bör gälla för svensson-jägaren

Angående träffytan så ska vi säga 6 dm2 ?...

Jag brukar skjuta in på 200 m.
Det ger ett överslag på 10 cm på hundra meter. På 300 faller det snabbt, ca 50 cm över målet är det som gäller.
Gå inpå norma och klicka på ballistik:
http://www.norma.cc/#

Avsikten är inte att skjuta första skottet på 200 m, men jag har nu en inskjutning som gör att jag
aldrig behöver tänka på att kompensera för avståndet.
Och skulle jag bli inblandad i ett eftersök som påkallar ett avstånd på 220 m så funkar det också

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg