Nej till vargjakt 2011!

lite kul, jag var på en föreläsning med en som på nära håll levt med olika naturfolk och indiangrupper i nord, sydamerika, europa och asien.. han menar på att bilden om "indianernas" tankesätt kring djur och natur är en efterkonstruktion av oss själva för att romantisera naturfolken, i själva verket så är många av dessa egentligen mycket vårdslösa med djur och natur men för få för att göra någon egentlig skillnad..

Så är det nog, ofta om inte annat. Läste någonstans om att buffeln i Amerika till stor del utrotades av indianerna som blev för effektiva i sin jakt när de fick tillgång till skjutvapen. Men det är väl inte pk att skriva.
Vem minns inte boken som beskrev hur afrikanerna själva stod för stor del av slavhandeln..? Dick Harrison, har jag för mig - han fick mycket pisk för det.

...som jag sa tidigare: livsfarligt när vi får "disneyåsikter" som styr besluten.

lite kul, jag var på en föreläsning med en som på nära håll levt med olika naturfolk och indiangrupper i nord, sydamerika, europa och asien.. han menar på att bilden om "indianernas" tankesätt kring djur och natur är en efterkonstruktion av oss själva för att romantisera naturfolken, i själva verket så är många av dessa egentligen mycket vårdslösa med djur och natur men för få för att göra någon egentlig skillnad..

Jag tror att det räcker för somliga, att citera en klok indianhövding som påstås ha sagt nåt klokt om hur vi kommer att "ångra oss när vi har huggit ner sista trädet och skjutit sista vargen". Sen har man tillfredställt sitt dåliga samvete genom att visa hur förståndig och rättrådig man är. Man har dragit sitt strå till stacken för en bättre miljö.
Sen kan man hoppa in i bilen och åka till gymmet för en timmes promenad på löpbandet, bada bastu och tvätta håret med mjällschampo utan att reflektera desto mer över sina egna val.

Förmodligen är väl "naturfolk" ungefär som folk i allmänhet i dessa frågor, men dom har ingen bil, inget promenadband och inget mjällshampo. Ännu.

Ja, men då förstår jag inte vad du tjafsar om? Det är ju precis vad uppmaningen i början av denna tråd uppmanar till; att protestera mot regeringens ovetenskapligt grundade och mygelvägen framlobbade beslut att tillåta licensjakt på varg. :)

.....eller: att protestera mot regeringens ovetenskapligt grundade och mygelvägen framlobbade beslut att bara tillåta licensjakt på varg. I´t work´s both ways.

...då sammafattar jag denna tråd med att fastslå att sverige från och med nu bör styras av rednecks.

Inte bara för att det är en habil musikgrupp, utan även för att det skulle stiftas en hel del sköna lagar.

Ha en bra helg allihopa! :)

http://m.db.no/2011/01/20/nyheter/rovdyr/innenriks/ulv/15130550/?www=1
Först skrattar man lite åt denna händelse, men snabbt inser man att det inte är kul alls att en flock vargar stryker runt i byn.
Låter som de första stegen i den tabell jag tidigare länkade.

hade han sprungit hade han, antagligen, varit död.

Det påminner lite om de två damerna som blev uppvaktade av varg för några år sedan. De hade varit och fiskat, vill jag minnas och hade säckarna fulla av mat. Nyfiken varg (vargar?) stannar, tittar på dem och lommar iväg, trots att det måste stunkit rätt bra av färsk fisk.

Intressant beteende av detta fruktansvärda rovdjur som fortfarande inte dödat en människa i Sverige i modern tid! Jag förstår inte riktigt hur man klarar av att hävda att vargen är farlig.

Och bara för att ingen ska tro att jag är en total stadsråtta: Jag, barnen och katterna tillbringar rätt mycket tid bara ett par mil från Galvenreviret, ett par kilometer från närmsta stuga, mitt inne i Hälsingeskogarna, långt bortom allfartsvägarna, björnspår på tomten, allt det där. Och jag är inte det minsta rädd, ens när jag sover under bar himmel.

Det är bara runt älgjakten jag passar mig för att ge mig ut i skogen. Vådaskjutningar sker ju, till skillnad från vargattacker, titt som tätt. Och hundar kan ju vara rätt bitska...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg