Nej till vargjakt 2011!

Så vi ska alla emigrera då? nån speciell storstad vi ska flytta till?

Nja, jag ser helst att alla flyttar härifrån, utom jag då.

... Seriöst så är det ju märkligt att vi säger oss vara ett öppet land, där alla är välkomna. Men Gud nåde om du är svensk och vill bevara den livsstil som gällt i generationer..
* ringer katri*

... Seriöst så är det ju märkligt att vi säger oss vara ett öppet land, där alla är välkomna. Men Gud nåde om du är svensk och vill bevara den livsstil som gällt i generationer..
* ringer katri*

Nä men så är dte inte. Det är när man vill bevara delar av livsstilen samtidigt som man vill förnya andra delar som det blir lite lustigt. Antar att du vill ha internet och bilar???

Nä men så är dte inte. Det är när man vill bevara delar av livsstilen samtidigt som man vill förnya andra delar som det blir lite lustigt. Antar att du vill ha internet och bilar???

absolut vill jag det.
... Men nu vill jag att du tänker på hur Sverige ser på samer och relaterar det till landets andra urinvånare.

Ska vi då komma överens om att dom kan ha varit här samtidigt?
Ska vara med i vargdebatten så måste man kunna sandlådespråket.

Jag förstår inte varför du lägger ned möda på att ta reda på vem som kom hit först ? Vargen har varit utrotad i Sverige och enligt dina tidigare inlägg så skulle den aldrig planterats in igen så att spekulera i vem som var här först är helt onödigt.

Varför det? Senast jag checkade var samerna inte direkt inblandade i årets vargjakt.

inte? De har skjutit minst 4 med helikopter i år. Det är nog billigt...
Då säger Sverige alltså att deras kultur är viktigare än varg.

Så, min uppmaning och undran kvarstår - hur kan ett land vara så fundamentalt ambivalent?

Jag förstår inte varför du lägger ned möda på att ta reda på vem som kom hit först ? Vargen har varit utrotad i Sverige och enligt dina tidigare inlägg så skulle den aldrig planterats in igen så att spekulera i vem som var här först är helt onödigt.

"vargen var här först" är ett vanligt förekommande argument i vargkramarkretser.
Jag struntar väl i hur det var, frågan är helt ovidkommande, men kramarna tycker det är viktigt.

Och vad vi vet nu så var det alltså ännu en kramar-bluff.

"vargen var här först" är ett vanligt förekommande argument i vargkramarkretser.
Jag struntar väl i hur det var, frågan är helt ovidkommande, men kramarna tycker det är viktigt.

Och vad vi vet nu så var det alltså ännu en kramar-bluff.[/QUOT

Om det är något jag struntar i så skulle jag överhuvudtaget inte kommentera det.

Från DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio-ganger-fler-vargar--men-ingen-jakt.

En vargstam på 2000 individer tycker jag vore en lämplig ambition på halvlång sikt. Så slipper vi låsa oss vid siffran 210. Det skulle självklart leda till intressekonflikter, men det är det som politik handlar om.

Gränsen anser jag ska vara om människors säkerhet är hotad, eller det påverkar viktig industri. Det är tex rätt att bekämpa barkborren (hotar skogsindustrin) men inte varg.
Varför det? Det handlar väl bara om vissa personers intressen det med. Skogsindustrins och det industriella skogsbrukets undergång vore väl det största framsteg för biologisk mångfald man kunde tänka sig.

Varför det? Det handlar väl bara om vissa personers intressen det med. Skogsindustrins och det industriella skogsbrukets undergång vore väl det största framsteg för biologisk mångfald man kunde tänka sig.

Det är jag väl medveten om, men man väger alltid ett intresse mot ett annat. Skogsindustrin är ett tungt intresse. Jakt med löshund är en hobby för ett fåtal.

Det är jag väl medveten om, men man väger alltid ett intresse mot ett annat. Skogsindustrin är ett tungt intresse. Jakt med löshund är en hobby för ett fåtal.

Om alla ickejägare var lika kompromisslösa som du så skulle det inte finnas varg överhuvudtaget.
Men det spelar ju mindre roll eftersom alla avtagsvägar skulle vara bommade.

jag undrar.. kan man inte bara se över de fakta som finns oss tillhanda?

Vi har en vargstam, det är ett politiskt beslut som inte kommer att ändras av flera orsaker bland annat vore det politiskt självmord, ingen regering kommer att säga att vi ska utrota vargstammen i sverige. Vad gör vi då, ska vi fortsätta älta vem som va först, rätt och fel.. Eller ska vi se hur man ska lösa de upplevda problemen i vargområden?

- stöd och utbildning
- säkerställa möjlighet till boskapsdrift, ändra lagen om elaggregat och se till att man har rätt stängsel mm..
- se över och omvärdera befintliga jaktmetoder
- utbilda statliga jägare som objektivt kan utvärdera och skjuta av problemindivider, svenska jägarkåren är inte kompetent nog att sköta detta på egen hand

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg