Nej till vargjakt 2011!

Jag håller med, det är inte konstruktivt att skapa konstruerade motsättningar i frågor. Det gäller både vargfrågan och frågan om självbestämmanderätt. Man kan spä på motsättningar med en förenklad argumentation som bygger på en naiv och nedvärderande syn på andra som inte delar ens egna uppfattningar.

Jag vet inte om du har svårt att läsa, men jag skrev inte "konstruerade motsättningar i frågor" utan "skittrött på den där konstruerade och svartvita uppdelningen vi mot dom aka vi på landsbygden mot stockholmarna vilket betyder att jag inte tror att vare sig stadsbor eller glesbygdsbor är några homogena grupper där alla tycker lika. Motsättningar finns och behöver inte konstrueras, men notsättningarna är mellan varghatare och vargälskare (för att förenkla grupperna) - tex mellan jägare som inte vill ha någon varg därför att de vill skjuta älgarna själva men bygger sin argumentation på vilseledande detaljer som att man inte vågar släppa ut barnen, osv och oss med en mer ekologisk syn på viltvården (dvs där ordet viltvård inte är synonymt med nöjesjakt utan verkligen betyder viltvård). Gränsen är alltså ideologisk, inte geografisk. Kan vi hålla oss till att diskutera den.
Du har en jäkligt tråkig tendens att förvanska det jag skriver och sedan argumentera emot dessa förvanskningar som om det vore något jag stod för. Tex skrev jag "handfull hundägare och en liten grupp glesbygdsbor med underdog-problematik" men i dina argument låter det som om jag har dömt ut samtliga glesbygdsbor som debila dårar som mördar varg. Om du inte förstår skillnaden mellan "en liten grupp glesbygdsbor som beter sig på ett särskilt sätt " och "alla glesbygdsbor" så tycker jag att du ska avstå från debatt och diskussion.

Jag vet heller inte varför du tjatar om mitt exempel med Hudiksvallsborna och E4:an? Det var ett retoriskt exempel och har inget med debatten om glesbygdsbor att göra. Jag räknar inte in hudviksvallsborna i kategorin glesbygdsbor, så det kan du sluta tjata om. Visst finns det glesbygdsbor i Hudiksvalls kommun men majoriteten är tätortsbor.

Nog finns det fog för viss rädsla:

Doctor Valerius Geist of the University of Calgary, Alberta outlined seven hypothetical stages which lead to wolf attacks on humans based on historical and modern accounts.

* The first outlined stage is scarcity of wild game, be it due to poaching, habitat loss or seasonal migration.

* Wolves begin approaching human habitations, though limit their visits to nocturnal hours. Their presence is usually established by barking matches with local dogs.

* After a certain amount of time, wolves begin to frequent human habitations in daylight hours, and observe people and livestock at a distance.

* The wolves begin acting bolder by attacking small livestock and pets during daylight, sometimes pursuing their prey up to verandas. At this point the wolves do not focus on humans, but will growl and act threateningly toward them.

* The wolves begin attacking large-bodied livestock and may follow riders, as well as mount verandas and look into windows.

* People begin to be harassed, usually in a playful manner. The wolves will chase people over short distances and nip at them, though will retreat if confronted.
* Wolves begin attacking people in predatory fashions.

Detta är alltså problematik som uppstår/kan uppstå när reviren inte räcker till: ett problem som vi vet att vi håller på att skapa i Sverige då vi tydligen anser att den bästa marken skall undantas från Sveriges vargområden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans

...låt säga att ett par flickor (vargen dödar tydligen helst flickor) dödas i Sverige i framtiden. Kommer det att vara värt det då tycker du? Är den, icke utrotningshotade vargen, verkligen värd det?

Debatten som borde föras av "vargkramare" - renområden åt vargen! Det skulle jag, kanske, kunna stödja. Att knö in vargen bland folk är så dumt att det knappt behöver debatteras.

Nog finns det fog för viss rädsla:

Debatten som borde föras av "vargkramare" - renområden åt vargen! Det skulle jag, kanske, kunna stödja. Att knö in vargen bland folk är så dumt att det knappt behöver debatteras.

Anser mig inte vara vargkramare, men tycker att debatten borde vara lite nyanserad på båda sifor av staketet (blir därför anklagad för att vara vargkramare av vissa, och mördare av andra :)).

Första delen av ditt inlägg supergeten, är ett rent hypotetiskt kanske eventuellt uttalande... där är vi inte ännu och kanske kommer vi aldrig dit!

Tycker däremot att du pekar på den absolut viktigaste punkten för en hållbar rovdjurspolitik (vi är några som påpekat det tidigare i andra trådar).
Vi kan inte ha halva Sverige som ren-reservat! Men så får man ju inte säga, då är man ju elak mot samerna...

BZ/

Det som står i länken, har inte hänt menar du?

Edit: det är ju fantastiska argument: "jamen vi har ju fästingar..." döööö "Javadådå - kolla älgen då"

Känns som om man pratar med tioåringar om du ursäktar, men det må väl vara hänt... ;)

Jag bedömer att risken att skadas eller dödas av en älg är större än att skadas eller dödas av en varg. Det menar jag. Inget annat.

Anser mig inte vara vargkramare, men tycker att debatten borde vara lite nyanserad på båda sifor av staketet (blir därför anklagad för att vara vargkramare av vissa, och mördare av andra :)).

Första delen av ditt inlägg supergeten, är ett rent hypotetiskt kanske eventuellt uttalande... där är vi inte ännu och kanske kommer vi aldrig dit!

Tycker däremot att du pekar på den absolut viktigaste punkten för en hållbar rovdjurspolitik (vi är några som påpekat det tidigare i andra trådar).
Vi kan inte ha halva Sverige som ren-reservat! Men så får man ju inte säga, då är man ju elak mot samerna...

BZ/

Nja, de döda - ca 20 st, sedan 2000 är väl inte hypotetiska siffror. Dessa dödsfall (bortsett från det djurparksrelaterade) förklaras till stor del av revirbrist.

Men, som du säger, svaret på vargfrågan stavas renområde. Går inte det så skall vi inte heller ha någon varg.

Jag bedömer att risken att skadas eller dödas av en älg är större än att skadas eller dödas av en varg. Det menar jag. Inget annat.

...och det har du helt rätt i. Jag menar dock att vi håller på att skapa ett framtida problem, ett problem som kan bli ohanterbart. Det kan inte vara värt denna risk för ett djur som alltså inte är utrotningshotat.

Nja, de döda - ca 20 st, sedan 2000 är väl inte hypotetiska siffror. Dessa dödsfall (bortsett från det djurparksrelaterade) förklaras till stor del av revirbrist.

Men, som du säger, svaret på vargfrågan stavas renområde. Går inte det så skall vi inte heller ha någon varg.

Nja. Wikipedia är inte en källa för otvetydigt säkerställda sanningar :). De fall där man har haft rättsmedicin att kontrollera kropparna har man inte kunnat utesluta andra djur (ett fall där man uteslöt björn efter 2 år...) De bevittnade attackerna i gamla sovjetstater säger inget om djurets kondition eller sjukdoms-status (ett trängt djur kommer alltid att försvara sig).
Kanske är orättvist att avfärda dem rakt av, men om vi inte har otvetydig fakta, så är det inte fakta.

Wikipedia tas gärna med en stor nypa salt om det inte är faktasäkrat.

BZ/

Nja. Wikipedia är inte en källa för otvetydigt säkerställda sanningar :). De fall där man har haft rättsmedicin att kontrollera kropparna har man inte kunnat utesluta andra djur (ett fall där man uteslöt björn efter 2 år...) De bevittnade attackerna i gamla sovjetstater säger inget om djurets kondition eller sjukdoms-status (ett trängt djur kommer alltid att försvara sig).
Kanske är orättvist att avfärda dem rakt av, men om vi inte har otvetydig fakta, så är det inte fakta.

Wikipedia tas gärna med en stor nypa salt om det inte är faktasäkrat.

BZ/

INstämmer till fullo. Siffrorna skall tas med lite salt - men det är ändå reella dödsfall.
Det jag menar är bara att jag tror att alla kan förstå att revirfrågan kan leda till katastrofer i framtiden.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg