Nej till vargjakt 2011!

jag har en heelt galen idé.. varför inte sluta med löshundsjakt om man är orolig för sina hundar, det borde lösa ALLA problemen.. Det är inte direkt så att det inte finns andra jaktformer.. eller hur?

Men om ingen släpper lös hundarna i vargrevir, var kommer då statistiken ifrån? På tal om falsarium... :)

Det kan komma t ex från mig. Jag bor inom ett vargrevir men nära den yttre gränsen.
Reviret är 10 mil2 stort men dom befinner sig sällan här. Och när jag har fått larmrapport
så kopplar jag direkt. Dom bekanta jag har som jagar eller har jagat i dom centrala delarna
har i stort sett slutat släppt några hundar.
Ofta kommer synobs och spårobs från ungefär samma ställen, men mitt område räknas in i reviret.
Så timmarna räknas i ytterkanterna.
Jag räknar mig själv som inte särskilt drabbad i dagsläget.
Läget just nu är en skadad och en försvunnen (synobs på varg på samma ställe och plats)
Den försvunna hade ingen fungerande pejl.
Reviret bildades för 2 år sedan, 2 vuxna i fjol och 10 vuxna i år. (varav 2 skjutna i förrgår)

jag har en heelt galen idé.. varför inte sluta med löshundsjakt om man är orolig för sina hundar, det borde lösa ALLA problemen.. Det är inte direkt så att det inte finns andra jaktformer.. eller hur?
Att försöka komma i skottläge för ett rådjur här är ganska utsiktslöst om du inte har hund.
Möjligen på purshen. Alternativet är att följa med någon som har hund eller försöka pricka ner någon tjäder.
Där du bor finns mera möjligheter för smygjakt runt holmar och åkrar.
Söderut kan det ofta vara olämpligt med drivande hundar me tanke på små marker och mycket trafik.

Nej det skulle inte fungera i Sverige, då skulle ju jägarna tvingas gå i skogen själva, det går ju inte.

Utan att exakt läsa igenom detta så är det lätt att se detta som en starkt färgad
åsikt av en varkramare från spanska naturskyddsföreningen.

Men man kan ana problemen inunder. Boskapsskötarna måste försvavara sig med olika medel,
och när skador uppstår läggs plåster på såren i form av pengar.
Allt är sett ur turistsynpunkt, för dom som vill se varg.
Dom små modellerna som finns där.

En mycket vinklad inlaga. Inget jag skulle vilja se här.

Tråkigt att du uttalar dig innan du läst artikeln. Lika tråkigt är det att alla människor som inte har din syn på vargfrågan är såkallade vargkramare i dina ögon.

Ni vargvänner är ju lite orättvisa. En hund är inte värd skottpengar ens tolkar jag det som medan varg ska skyddas/sparas med alla medel. Skit i en hund som stryker med medan en lagligt skjuten varg är stor skandal och katastrof. Kan inte peka på ett särskilt citat men det är min känsla.

Senast ändrad:
Ganska vinklad

Säger inte att han har helfel men jag har läst den och den var väldigt vinklad, som om någon varg-positiv här skulle ha skrivit den. Man kan nästan sluta läsa när han skriver slakt första gången, det heter jakt, men jag läste hela.

"År 2001, under Sveriges ordförandeskap i EU, beslutades att 2010 skulle vara det europeiska året för biologisk mångfald. Mot denna bakgrund ter det sig grovt ironiskt att den svenska staten firar inträdet till det biologiska mångfaldsåret med en oförlåtlig slakt av vargar, i en population vars situation är kritisk."

"Miljöministerns framförda argument saknar grund och logik och visar också på bristande kunskaper."

"Om någon åtgärd ska vidtas, borde det i stället vara att stödja och underlätta vargstammens tillväxt och naturliga anslutning till de finsk-ryska stammarna, eller att plantera in vargar med nya gener."

Rubrik: "Svensken i allmänhet okunnig?"

"Det tycks finnas en annan orsak till slakten av vargar i Sverige. Jaktlobbyn har stort inflytande."

"Det händer också att de svenska jägarna hatar vargen eftersom, vilket är tvetydigt, de tycker om sina hundar. De förefaller utkräva en absurd hämnd utan att erkänna att den största andelen av deras hundar som dödas blir överkörda eller dör av deras egna skott."

"I Spanien däremot, finns många jägare som är starkt för vargen och inte ser vargen som ett hinder, tvärtom."

Tråkigt att du uttalar dig innan du läst artikeln. Lika tråkigt är det att alla människor som inte har din syn på vargfrågan är såkallade vargkramare i dina ögon.

Klart vi ska ha vargar och klart att vi ska få jaga dem och klart att stammen ska vara större så att den tål lite jakttryck...

Förstår vad du menar med att extremfalangerna får för mycket utrymme, håller med!
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8416940.ab

Erik.

Jag håller med den intervjuade till punkt å pricka.
Fast jag förstår inte vad du menar med "extremfalang"

Har jag varit rappare har jag förstått det bättre

Han syftade nog på den som hade klippt ihop filmen. Det verkar ha varit en vapenfixerad person.

Nej det skulle inte fungera i Sverige, då skulle ju jägarna tvingas gå i skogen själva, det går ju inte.

Kanske svårt för jägare från södern att förställa sig hur glest det kan vara i skogarna norrut.
När vargen snart breder ut sig söderut så kommer inte hundarna i focus.
Jag tror att dom feta jaktarrendena kommer att ifrågasättas. Många markägare tar rejäla avgifter för jakten. Sen kommer åkrarna att inhängnas med Auswicht-stängsel.
Då kan inte folk och vilt röra sig fritt genom landskapet.
Ja tror det blir livat..på gränsen till panik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg