Nej till vargjakt 2011!

Bestämma över sin egen omgivning? Du menar typ en separatiströrelse? Om Hudiksvallsborna bestämmer att riva upp E4:an inom kommunen så är det bara för oss andra att ta omvägen?

När vi ändå pratar om särintressen så är det ju väldigt fascinerande att en handfull hundägare och en liten grupp glesbygdsbor med underdog-problematik och rovdjursfobi ska styra över rovdjurspolitiken i Sverige.

Med din märkliga syn på människor som lever utanför betongen så funderar jag på om du nånsin varit utanför stadsplanerat område. Prova ge dig ut på glesbygden så kommer du att upptäcka att det inte finns nån separatiströrelse som vill riva upp E4:an och att rätt så många tycker om både natur och vargar. Nån gång då och då får vi plocka bort en fästing också. Det är nämligen så att det finns många som tycker om naturen till den milda grad att man matar rådjur för att ge dom en chans att klara av vintrarna trots att de för med sig fästingar.
Det kommer nog att bli riktigt intressant när vi börjar diskutera en eventuell ratificering av ILO -69 om det finns en rädsla för att människor i glesbyggd ska få ökad självbestämmanderätt.

Det finns nämligen krav från FN på att urinvånare ska få självstyre och äganderätt till sin mark, samtidigt som EU vill lyfta allt mer makt från nationell till till federal nivå. Det innebär med andra ord att det som finns däremellan inte anses särskilt viktigt eller värt att bevara.

Det är väl snudd på att jag håller med.

Med din märkliga syn på människor som lever utanför betongen så funderar jag på om du nånsin varit utanför stadsplanerat område..

...och där slutade jag läsa ditt inlägg. Jag har ingen märklig syn på folk i glesbygd som presenterats i mina inlägg - det enda som delgivits dig är min syn på varghatarna (och då en ytterst ytlig och fragmentarisk del av min uppfattning om dem, särskilt som jag inser att de inte är någon homogen grupp). Men den primära anledningen till att jag inte behövde läsa längre är att jag bor i glesbygd och har så gjort i nästan hela mitt vuxna liv. Under stora delar så glest att jag hade en mil väglös skog ut från tomtgränsen, tre km till allmän väg och mer än en mil till närmsta civilisationsutpost. I princip all ledig tid tillbringas i skog, huvuddelen av semestrarna i stiglös fjällterräng och mina besök inom stadsplanerat område är sporadiskt förekommande ett fåtal gånger per år.

Är det tillräckligt för att få vara kritisk mot folk som hatar varg? Eller saknas något? Måste jag ha ölmage och ofullbordad grundskola för att kvala in? Please, tell me!

har tråden handlat om varghatare? Är det nån av er som är varghatare?

-Jag hatar inte varg, ej heller hatar jag älg eller rådjur.
Varför skulle man hata något som finns i naturen? (undantaget fästingar)
Däremot ska allting serveras i lagoma proportioner. Det gäller speciellt varg,älg och vodka.
Jag har några omkring mig som företräder 0-visionen, och tjaa..det funkar ju inte!
Jag kan acceptera ett antal vargar t ex 210 st. Inte för att jag behöver dom i jakten, utan för
att det är nödvändigt att kompromissa i denna fråga.
Och att det även leder till vargjakt är lätt att räkna ut

Vad man möjligen borde hata är när vissa ställer UPA-krav som oundvikligen leder till
konflikter. Med lite tankemöda så inser man att förslaget inte håller i en förhandling.
Jag träffar mycket olika folk på jobbet och generellt kan man säga att ju mindre makt dom har ju
hopplösare förslag kommer dom med. (UPA)
Det gäller även många ungdomliga intresseföreningar där dom umgås med likasinnade. På mötena så skruvar dom ur hjärnan och lägger den på hatthyllan innan dom går in.
Man kan inte få vara blind för andras problem
Ordet "idiot" kan sparas tills man tittar sig i spegeln.

Är det tillräckligt för att få vara kritisk mot folk som hatar varg? Eller saknas något? Måste jag ha ölmage och ofullbordad grundskola för att kvala in? Please, tell me!

Nej, du kan ju till och med flera språk så du måste ju vara jättemycket mer studerad än dom feta varhatarna med underdog mentalitet och rovdjursfobi. Jag ber om ursäkt nu förstår jag hur du menar, tack för dina nyanserade inlägg fyllda med relevanta argument. Nu behöver du bara hitta en varghatare som vill läsa dom. Fast med ofullständig grundskola så kan väl rednecksen inte ens läsa. You are the boss!

Nej, du kan ju till och med flera språk så du måste ju vara jättemycket mer studerad än dom feta varhatarna med underdog mentalitet och rovdjursfobi. Jag ber om ursäkt nu förstår jag hur du menar, tack för dina nyanserade inlägg fyllda med relevanta argument. Nu behöver du bara hitta en varghatare som vill läsa dom. Fast med ofullständig grundskola så kan väl rednecksen inte ens läsa. You are the boss!

Jag är faktiskt skittrött på den där konstruerade och svartvita uppdelningen "vi mot dom" aka "vi på landsbygden mot stockholmarna". Det kryllar av folk i glesbygd som inte har några problem med varg likväl som det finns gott om stadsbor som inte allas gillar varg. Jag har heller inga större problem med folk som på en vetenskaplig grund kommer fram till en annan slutsats än jag angående antalet vargar i skogen. Det jag har svårt för att just den där rednecksmenatliteten som du gav prov på i ditt tidigare inlägg där du ska ha något slags problemformuleringsrätt gentemot mig bara för att du tror att jag bor i stan. Jag tycker att attityden helt klart luktar kverulans och underdogmentalitet - gnäll på ren svenska. Jag baserar min uppfattning i vargfrågan på hur majoriteten av forskning ser på saken - biologer, populationsgenetiker och ekologer. Och jag tycker att det är sorgligt att en lobbystark, liten och högljudd grupp med särintressen ska styra besluten i en fråga som berör hela svenska folket.
Och jag betackar mig för dina insinuationer och förvrängningar av det jag skriver. Eftersom det inte är jag som ser ned på alla glesbygdsbor så är det väl du. Inte vet jag var du får dina fördomar om rednecks som inte kan läsa ifrån.

Att försöka komma i skottläge för ett rådjur här är ganska utsiktslöst om du inte har hund.
Möjligen på purshen. Alternativet är att följa med någon som har hund eller försöka pricka ner någon tjäder.
Där du bor finns mera möjligheter för smygjakt runt holmar och åkrar.
Söderut kan det ofta vara olämpligt med drivande hundar me tanke på små marker och mycket trafik.

vet du verkligen inte mer om jakt än så här?

Vi har 210 vargar i Sverige och genomsnittsreviret består av 4 djur. Det ger 52,5 revir i Sverige .
Varje revir fäller ungefär 120 älgar per år . Älg är vargens föda till 95 %. Detta betyder att vargarna tar 6300 älgar i sverige per år. Det sköts 88 000 i jakten förra året. Av totalen jakt/vargdödade älgar står vargen alltså för 6,8 %.

Vi har 210 vargar i Sverige och genomsnittsreviret består av 4 djur. Det ger 52,5 revir i Sverige .
Varje revir fäller ungefär 120 älgar per år . Älg är vargens föda till 95 %. Detta betyder att vargarna tar 6300 älgar i sverige per år. Det sköts 88 000 i jakten förra året. Av totalen jakt/vargdödade älgar står vargen alltså för 6,8 %.

Kul med siffror........ Nu är det väl så att tex Skåne eller Öland inte har någon varg, så det blir lite snett med siffrorna.
Hade det vart varg jämt fördelat över landet så blir det inte mycket, men det är ju koncentrerat på endast några platser av vårt land och då blir det en större skada just där.

Jag hade gärna sett siffror på hur många älgar som skjts i reviren och hur många som vargen tar där.

De roliga är att det inte får finnas varg i renbetesland för att de tar renar medans det är ok att de tar kalvar eller får i andra delar.

Vanligt är att man jämför hela sverige med vargdelen, vilket ju blir tokigt.
Mera troligt är att det finns 27 revir. 27 x 120 =3240 älg. Hur mycket älg det sköts inom reviren
vet jag inte men andelen vargtagna kan vara t ex 10-100% inom olika jaktlag.

Det är olika inom olika platser i reviren.
Värdet på köttet är ungefär 6000 x 3240 = 19.440.000,-
Skulle man värdera köttet paketerat i frysdisken så blir det andra siffror.

Skräcksenariot är en fri etablering av varg med mycket små revir där man måste lämna över allt
vilt till vargen dvs 100%

Björnen tar även den en hel del älg.

Finns det någon lista där man kan skriva på för landsbygdsbefolkningens rätt att själv bestämma över sin omgivning?

Bestämma över sin egen omgivning? Du menar typ en separatiströrelse? Om Hudiksvallsborna bestämmer att riva upp E4:an inom kommunen så är det bara för oss andra att ta omvägen?

När vi ändå pratar om särintressen så är det ju väldigt fascinerande att en handfull hundägare och en liten grupp glesbygdsbor med underdog-problematik och rovdjursfobi ska styra över rovdjurspolitiken i Sverige.
Vad fasiken, jag bor mitt i fästingland.

Jag är faktiskt skittrött på den där konstruerade och svartvita uppdelningen "vi mot dom" aka "vi på landsbygden mot stockholmarna".

Jag håller med, det är inte konstruktivt att skapa konstruerade motsättningar i frågor. Det gäller både vargfrågan och frågan om självbestämmanderätt. Man kan spä på motsättningar med en förenklad argumentation som bygger på en naiv och nedvärderande syn på andra som inte delar ens egna uppfattningar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg