Nej till vargjakt 2011!

Kanske inte har hävdats i just den här tråden, men visst är det väl ett inte alls ovanligt argument i debatten?

Här till exempel

Precis som Graylingman skriver så¨är det ett väldigt vanligt argument från varghatarsidan - ett av flera argument med darr på rösten och där "glesbygdsborna" framställs som de oförstående och okunniga stockholmarnas offer. Och även om nu vargen hittills aldrig utgjort någon fara för barn eller människor så kan jag mycket väl tänka mig att man får tänka sig vissa dödsoffer om man ser frågan ur samhällsperspektiv.
men notsättningarna är mellan varghatare och vargälskare (för att förenkla grupperna) - tex mellan jägare som inte vill ha någon varg därför att de vill skjuta älgarna själva men bygger sin argumentation på vilseledande detaljer som att man inte vågar släppa ut barnen

Är personen i artikeln alltså ett exempel på en älgjägare som vill utrota vargen för att han ser den som en konkurrent om älgköttet?

Det är inte konstigt att debatten blir infekterad om svaret på hans oro är att man får tänka sig vissa dödsoffer i ett samhällsperpektiv. Det argumenter är förmodligen bara acceptabelt om det gäller någon annans barn, och för dom allra flesta inte ens då.

Ska man åstadkomma en attitydförändring så krävs det nog mer genomtänkt handlingsplan än att bemöta rädda människor genom att påstå att de inte alls är rädda, de bara låtsas vara offer med darr på rösten.

Med en talibanattityd mot alla andra som inte delar ens egna åsikter så kommer den här debatten aldrig att ta slut och vargen kommer att leva under hot även i framtiden.

Har någon i tråden hävdat att man inte vågar släppa ut sina barn eller Du använde "separatister som hotar att gräva upp E4;an som ett argument mot ökat självstyre för människor i sina boendeområden. Det är iofs bra att du så effektivt skjuter hål på din egen argumentation då behöver jag inte ifrågasätta ditt argument ytterligare..

Nej, du saknar nog förutsättningar att skjuta några argument i sank över huvud taget när du har så himla svårt med läsförståelsen och svenskan. Hudiksvallsborna och E4:an var ett illustrerande exempel på att regionalt självbestämmande inte alltid är lyckat i frågor som är av nationellt intresse. "Regionalt självbestämmande" kan ju innebära att tex en storstadsregion som Malmö får bestämma om det ska byggas en öresundsbro eller inte och även stockholmarna skulle ju kunna ha ett regionalt självbestämmande . Begreppet i sig har alltså inget med glesbygdsbor eller glesbygd att göra. Därför blir det lustigt när du inte kan hålla isär begreppen och på grund av den okunskapen ska häckla mig för att jag "motsäger mig själv". Du hjälper ju inte direkt upp den där nidbilden av varghatarna som "obildade rednecks".

Är personen i artikeln alltså ett exempel på en älgjägare som vill utrota vargen för att han ser den som en konkurrent om älgköttet?

Gissar att du frågar mig.... Om så är fallet är mitt svar: Hur ska jag kunna veta det? Jag känner honom inte.

Du ställde en fråga:

Har någon i tråden hävdat att man inte vågar släppa ut sina barn eller är det ett retoriskt exempel som inte har med debatten att göra?

Jag svarade:

Kanske inte har hävdats i just den här tråden, men visst är det väl ett inte alls ovanligt argument i debatten?

Har du aldrig stött på argumentet?

Jättebra för vargen och älgen såsom du räknar :) lika många vargar men färre revir och färre antal vargfällda älgar... ett enda revir innhehållande 210 vargar hade fällt endast 120 älgar...där har vi lösningen...

Forskarna har konstaterat att i vissa vargrevir kan ingen mänsklig avkjutning av älg om individnivån inte skall minskas ... ja det är riktigt...men det är inte konstigare att det skulle kunna finnas jaktbegränsningar i vargrevir än att man inte får fiska med nät innanför vissa områden,inte får fiska ål överhuvudtaget,att torsken är totalfredad under vintern,att det finns områden med totalt fiskeförbud alltså en massa begränsningar som myndigheterna tvingat på kustbefolkningen.[/QUOTE]

Ska du jämföra med fisk så får du se det så här:
Du betalar 2000/år för att fiska i din sjö:
Plötsligt dyker det upp baracudor i sjön som är skyddade enligt EU-habitatet.
Du får inte fiska längre eftersom den måste sparas till baracudorna.
Baracudorna är vanliga på andra håll men i din sjö är dom utrotningshotade.
Sen vill ni minska baracudbeståndet, men då dyker det upp supporterklubbar eftersom dom anser att dom är vackra......osv och debatten drar igång

Ang varghatare/kramare:
Vi får inte glömma den absolut största gruppen (8,5 milj.) som fullständigt skiter i den här frågan.
Skulle det omkomma någon 5-åring så blir det förmodligen ur den gruppen.
Skulle tro att den gruppen har synpunkter på var skattepengarna används till.

fakta från alla håll tack

Ang varghatare/kramare:
Vi får inte glömma den absolut största gruppen (8,5 milj.) som fullständigt skiter i den här frågan.

Har en 5 åring som inte skulle bli plockad av en varg. Av den enkla anledningen att jag inte släpper iväg honom i skogen eller längs landsvägen själv!
Det är inte Vargar jag e rädd för då, utan tokiga människor utan något förstånd.

När, belagt med fakta, blev en människa dödad av Varg senast (ej i djurpark, ej trängt/hetsat djur, ej djur präglat på människa)?

Men... för att blåsa rejält under elden... Om min/använd hund skulle bli attackerad av varg under jakt, och jag skulle kunna avvärja med ett skott... då skulle jag göra det direkt.

Tycker dock att det vore pinsamt om vi i Sverige inte skulle kunna ha ca2000 vargar. Men inget undantag för renbeteslandet!

BZ/

Ang varghatare/kramare:

Och med det har vi alltså fastslagit att 8.5 miljoner svenskar hellre skulle lägga pengarna på något helt annat än att kontrollera jakt av ~20 vargar per år för att sen inplantera individer importerade från utlandet.
För detta är inte på något sätt gratis.. och ger dömma av obduktionerna av dom skjutna vargarna väldigt små resultat också.

Låter som en tillräckligt stor majoritet för att få bestämma enligt mig..

Och med det har vi alltså fastslagit att 8.5 miljoner svenskar hellre skulle lägga pengarna på något helt annat än att kontrollera jakt av ~20 vargar per år för att sen inplantera individer importerade från utlandet.
För detta är inte på något sätt gratis.. och ger dömma av obduktionerna av dom skjutna vargarna väldigt små resultat också.

Låter som en tillräckligt stor majoritet för att få bestämma enligt mig..

Ja helt rätt. Jakten fixar vi gratis. Inplanteringen fixar supporterklubbarna

Jättebra för vargen och älgen såsom du räknar :) lika många vargar men färre revir och färre antal vargfällda älgar... ett enda revir innhehållande 210 vargar hade fällt endast 120 älgar...där har vi lösningen...

Forskarna har konstaterat att i vissa vargrevir kan ingen mänsklig avkjutning av älg om individnivån inte skall minskas ... ja det är riktigt...men det är inte konstigare att det skulle kunna finnas jaktbegränsningar i vargrevir än att man inte får fiska med nät innanför vissa områden,inte får fiska ål överhuvudtaget,att torsken är totalfredad under vintern,att det finns områden med totalt fiskeförbud alltså en massa begränsningar som myndigheterna tvingat på kustbefolkningen.

Ska du jämföra med fisk så får du se det så här:
Du betalar 2000/år för att fiska i din sjö:
Plötsligt dyker det upp baracudor i sjön som är skyddade enligt EU-habitatet.
Du får inte fiska längre eftersom den måste sparas till baracudorna.
Baracudorna är vanliga på andra håll men i din sjö är dom utrotningshotade.
Sen vill ni minska baracudbeståndet, men då dyker det upp supporterklubbar eftersom dom anser att dom är vackra......osv och debatten drar igång[/QUOTE]

Först skulle jag vilja att du svarar på din egna uträkning av antalet vargfällda älgar. Den uträkningen innehåller en hel del fakta fel. Så skall jag svara på vad jag skulle gjort om det kom barracudor till MIN sjö.

Nej, du saknar nog förutsättningar att skjuta några argument i sank över huvud taget när du har så himla svårt med läsförståelsen och svenskan. Hudiksvallsborna och E4:an var ett illustrerande exempel på att regionalt självbestämmande inte alltid är lyckat i frågor som är av nationellt intresse. "Regionalt självbestämmande" kan ju innebära att tex en storstadsregion som Malmö får bestämma om det ska byggas en öresundsbro eller inte och även stockholmarna skulle ju kunna ha ett regionalt självbestämmande . Begreppet i sig har alltså inget med glesbygdsbor eller glesbygd att göra. Därför blir det lustigt när du inte kan hålla isär begreppen och på grund av den okunskapen ska häckla mig för att jag "motsäger mig själv". Du hjälper ju inte direkt upp den där nidbilden av varghatarna som "obildade rednecks".

Både Stockholm och Malmö har ett regionalt och lokalt självbestämmande. Det är själva poängen med kommuner och landsting. Sen finns det vissa saker som ligger på statlig nivå, vilka dessa saker är bör man få diskutera även om det primärt är av nationellt intresse. Men om man använder allt för illustrerade exempel som bara finns i sinnevärlden hos riktigt fantasifulla människor så blir debatten ganska komisk.

Att du upplever dig som ett offer för min okunskap och mina brister i svenska och läsförståelse är tråkigt.

Det är få förunnat att ha så stor kunskap så man kan dra följande logiska och evidensbaserade slutsats, och dessutom presentera den på oklanderlig svenska:

En annan plausibel förklaring kunde vara att eftersom fästingens viktigaste värddjur rådjuret inte längre har så mycket naturliga fiender (läs varg!) så kan stammen öka ohämmat och därmed låta fästingstammen öka lika ohämmat och skulden till att folk dör i fästingburna sjukdomar är därmed.... ( ) varghatarna och andra som håller vargstammens storlek nere. Kontentan blir i så fall att för att spara livet på ett par jakthundar och några får så måste tusentals svenskar genomlida ytterst svåra sjukdomar varje år och många måste dö.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg