Nej till vargjakt 2011!

Visst, du skrev kanske inte alla.

Sen måste jag säga att den text du klipper in inte direkt är något jag sett så mycket av i media. Men visst har det dykt upp nån enstaka gång.

Jag har personligen svårt att ha nån tydlig bild av vad media numera förmedlar kring detta - tycker debatten börjar bli lika otydlig som carlgren :)
därför reagerar jag på det du skrev, tycker att jägarna ter sig ganska delade i debatten och jag har därför lite svårt att förstå vad du menade.

Du får nog ta och ringa ner till spanien/rumänien och fråga innan du uttalar dig.
Du blir nog lite förvånad om du pratar med en boskapsägare.

2000 djur i Minnesota var inte meningen från början. Antalet skenade iväg okontrollerat.
Skrivet av aktiv-jägare 2011-01-15, 17:30 #131 och inte av mig (troswe) bara en förtydling!

Bestämma över sin egen omgivning? Du menar typ en separatiströrelse? Om Hudiksvallsborna bestämmer att riva upp E4:an inom kommunen så är det bara för oss andra att ta omvägen?

Uranbrytning vore väl en mer relevant frågeställning eftersom det är hyfsat osannolikt att någon vill riva upp en landsväg. Har en kommun eller ett län möjlighet att påverka om ett utländskt bolag vill öppna en urangruva?
Självklart måste människor få bestämma över sin omgivning i så lång utsträckning som möjligt, vi bor ju inte i Kina där den enskilde inte betyder nåt, kollektivet är allt.
Vi har en lång tradition av kommunalt självbestämmande i landet och det bör förbli så även om vi är med i EU, nu fick du en ledtråd om första frågeställningen.
Samma sak verkar tydligen gälla i vargfrågan, EU ska ha sista ordet och ha makten över enskilda människors liv på svensk landsbygd.

Uranbrytning vore väl en mer relevant frågeställning eftersom det är hyfsat osannolikt att någon vill riva upp en landsväg. Har en kommun eller ett län möjlighet att påverka om ett utländskt bolag vill öppna en urangruva?
Självklart måste människor få bestämma över sin omgivning i så lång utsträckning som möjligt, vi bor ju inte i Kina där den enskilde inte betyder nåt, kollektivet är allt.
Vi har en lång tradition av kommunalt självbestämmande i landet och det bör förbli så även om vi är med i EU, nu fick du en ledtråd om första frågeställningen.
Samma sak verkar tydligen gälla i vargfrågan, EU ska ha sista ordet och ha makten över enskilda människors liv på svensk landsbygd.

Precis. Att ett särintresse har drivit igenom att vi ska inplantera rysk/finska vargar för att rädda en ickeutrotningshotad art är... helt otroligt. Särskilt med tanke på att den svenska vargen var utrotad.

Minnesota... där fungerar det inte alltför bra.

Problems with wolves killing hunting dogs and livestock "have grown to intolerable levels," Wisconsin DNR Secretary Matt Frank said in a press statement recently. "

http://mybuckstory.com/articles/2010/December/29/Minnesota_senator_says_deal_struck_to_delist_wolves/;jsessionid=5D5EEB3D3E101C9A44C133FD54CEAC05.tomcatA?previousPage=%2Fnews.html&previousPageTitle=News

Utan att exakt läsa igenom detta så är det lätt att se detta som en starkt färgad
åsikt av en varkramare från spanska naturskyddsföreningen.

Men man kan ana problemen inunder. Boskapsskötarna måste försvavara sig med olika medel,
och när skador uppstår läggs plåster på såren i form av pengar.
Allt är sett ur turistsynpunkt, för dom som vill se varg.
Dom små modellerna som finns där.

En mycket vinklad inlaga. Inget jag skulle vilja se här.

Precis. Att ett särintresse har drivit igenom att vi ska inplantera rysk/finska vargar för att rädda en ickeutrotningshotad art är... helt otroligt. Särskilt med tanke på att den svenska vargen var utrotad.

När vi ändå pratar om särintressen så är det ju väldigt fascinerande att en handfull hundägare och en liten grupp glesbygdsbor med underdog-problematik och rovdjursfobi ska styra över rovdjurspolitiken i Sverige.
Vad fasiken, jag bor mitt i fästingland - fästingar som orsakar tusentals allvarliga sjukdomsfall som förlamningar, demens och hjärnhinneinflammation och tiotals dödsfall varje år - och som kryper på en i princip varje gång man går ut i skogen eller över en äng. Där kan du snacka farliga djur - reell fara, inga hjärnspöken. Men är det någon gnällkör som kräver att fästingarna utrotas här? Nej, man anpassar sig till situationen.

När vi ändå pratar om särintressen så är det ju väldigt fascinerande att en handfull hundägare och en liten grupp glesbygdsbor med underdog-problematik och rovdjursfobi ska styra över rovdjurspolitiken i Sverige.
Vad fasiken, jag bor mitt i fästingland - fästingar som orsakar tusentals allvarliga sjukdomsfall som förlamningar, demens och hjärnhinneinflammation och tiotals dödsfall varje år - och som kryper på en i princip varje gång man går ut i skogen eller över en äng. Där kan du snacka farliga djur - reell fara, inga hjärnspöken. Men är det någon gnällkör som kräver att fästingarna utrotas här? Nej, man anpassar sig till situationen.

Ja. Det vore intressant att pröva hur de skulle uppleva att bo i en större stad med de faror det medför. Skulle väl knäcka dom totalt :) (Viss generalisering och ironi förekommer i detta inlägg)

Fanns det en Gillaknapp här så skulle jag trycka på den!

Vilken bra liknelse... ni importerade alltså fästingen, efter att den var utrotad?

Fobi.., läste du ens länken från Minnesota? Är det fobi menar du?

Man upphör aldrig att förvånas i denna debatt iaf.

Vilken bra liknelse... ni importerade alltså fästingen, efter att den var utrotad?.

Allt hänger ihop i naturen och förekomsten av fästingar och vargar är inget undantag. För några årtionden sedan såg man knappt en fästing här och sjukdomarna de sprider var ovanliga. Nu finns väl ingen konkret forskning om varför fästingarna och de fästingburna sjukdomarna ökat så explosionsartat, men tex skulle klimatförändringarna vara en förklaring - i princip kanske jag får stå ut med fästingrisken bara för att andra lever och har levt vräkiga liv. En annan plausibel förklaring kunde vara att eftersom fästingens viktigaste värddjur rådjuret inte längre har så mycket naturliga fiender (läs varg!) så kan stammen öka ohämmat och därmed låta fästingstammen öka lika ohämmat och skulden till att folk dör i fästingburna sjukdomar är därmed.... ( :) ) varghatarna och andra som håller vargstammens storlek nere. Kontentan blir i så fall att för att spara livet på ett par jakthundar och några får så måste tusentals svenskar genomlida ytterst svåra sjukdomar varje år och många måste dö.

Allt är enkelt när man inte vet hur komplicerat det är! ;) :)

Vi kan nog ha fler vargar men att naturen skulle pendla in i något slags utlimat balans- eller jämviktsläge utan jakt känns som flum.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg