Nej till vargjakt 2011!

Ett av SJFs största problem i mitt tycke är att nästan de enda som hörs i debatten är de verkliga tomhylsorna. Patric och jag (till exempel) som är jägare själva, alternativt känner många jägare, vet ju att inte alla jägare är idioter, vilket man gärna tror om man bara följer diskussionerna i media. De självutsedda jägarrepresentanter som gärna uttalar sig håller på att i snabb takt undergräva jägarkårens förtroende bland den icke jagande allmänheten.

Tar inte SJF tag i detta kommer det på sikt att innebära att SJF blir av med det allmänna uppdraget, och att det i stället tas över av förslagsvis naturvårdsverket.

Detta tolkade jag så. Ser nu att det kan utläsas som om att SJF tydligen är ansvariga för vad individer säger. Hur de nu kan vara det.

Men, då blir min fråga:
Vad säger tomhylsorna, ovanför, som är så fel? Eller alla idioter, som enligt er är de enda som hörs i diskussionen.

Berätta!

Ett av SJFs största problem i mitt tycke är att nästan de enda som hörs i debatten är de verkliga tomhylsorna. Patric och jag (till exempel) som är jägare själva, alternativt känner många jägare, vet ju att inte alla jägare är idioter, vilket man gärna tror om man bara följer diskussionerna i media. De självutsedda jägarrepresentanter som gärna uttalar sig håller på att i snabb takt undergräva jägarkårens förtroende bland den icke jagande allmänheten.

Tar inte SJF tag i detta kommer det på sikt att innebära att SJF blir av med det allmänna uppdraget, och att det i stället tas över av förslagsvis naturvårdsverket.

Detta tolkade jag så. Ser nu att det kan utläsas som om att SJF tydligen är ansvariga för vad individer säger. Hur de nu kan vara det.

Hur du kan tolka mitt inlägg som att SJF är ansvariga för vad individer säger förstår jag inte. Det jag däremot försökte få fram är att jag uppfattar att det finns en risk för att onyanserade och okunniga röster i vargdebatten kan leda till att jaktmotståndet i samhället ökar, att det i en bred allmänhets ögon alltmer kommer att ses som suspekt att vara jägare, att förtroendet för SJF minskar och att SJFs inflytande när det gäller förvaltning av jaktbart vilt minskar. Jag vet dessutom att t ex Torsten Mörner är medveten om den risken.

Men, då blir min fråga:
Vad säger tomhylsorna, ovanför, som är så fel? Eller alla idioter, som enligt er är de enda som hörs i diskussionen.

Berätta!

Att påstå att vargen är inplanterad är ett exempel på okunnighet. För att nu ta ett konkret exempel....

Hur du kan tolka mitt inlägg som att SJF är ansvariga för vad individer säger förstår jag inte. Det jag däremot försökte få fram är att jag uppfattar att det finns en risk för att onyanserade och okunniga röster i vargdebatten kan leda till att jaktmotståndet i samhället ökar, att det i en bred allmänhets ögon alltmer kommer att ses som suspekt att vara jägare, att förtroendet för SJF minskar och att SJFs inflytande när det gäller förvaltning av jaktbart vilt minskar. Jag vet dessutom att t ex Torsten Mörner är medveten om den risken.

Att påstå att vargen är inplanterad är ett exempel på okunnighet. För att nu ta ett konkret exempel....

Inplanteringen var ditt argument för att alla i jaktdebatten är idioter och tomhylsor?

Finns det någon lista där man kan skriva på för landsbygdsbefolkningens rätt att själv bestämma över sin omgivning?

Bestämma över sin egen omgivning? Du menar typ en separatiströrelse? Om Hudiksvallsborna bestämmer att riva upp E4:an inom kommunen så är det bara för oss andra att ta omvägen?

Var har jag sagt att alla i jaktdebatten är idioter och tomhylsor?

Berätta!

Du skrev 19:51 att, utifrån debatten i media, kunde man lätt få för sig att alla jägare är idioter. Du sa även att det bara är tomhylsorna som hörs i debatten.

Så: återigen - om du nu menar att alla som debatterar förmedlar en idiotisk bild av jägaren så vill jag veta vad det är dom säger som föranleder din åsikt.

Det kan väl inte vara för mycket begärt? Blir ju lite lättare att föra en debatt om jag vet vad du menar.

Du skrev 19:51 att, utifrån debatten i media, kunde man lätt få för sig att alla jägare är idioter. Du sa även att det bara är tomhylsorna som hörs i debatten.

Så: återigen - om du nu menar att alla som debatterar förmedlar en idiotisk bild av jägaren så vill jag veta vad det är dom säger som föranleder din åsikt.

Det kan väl inte vara för mycket begärt? Blir ju lite lättare att föra en debatt om jag vet vad du menar.

Jag inser att jag uppenbarligen varit otydlig och citerar mig själv samt markerar några viktiga ord som du kanske inte sett:

Ja, jag tycker fortfarande att de som hörs mest i debatten är "tomhylsor", och för fullständighetens skull kan jag lägga till att det gäller egentligen båda sidor...

Avslutningsvis vill jag plocka några citat från vargupproret.se

enna sida har skapats för att allmänheten skall få upp ögonen för vad rovdjuren i allmänhet och vargen i synnerhet ställer till med. Här ska alla vidriga bilder på vargdödade djur som går att få tag i läggas upp.

Självklart ska vi ha fri vargjakt i Sverige men det tar nog ett tag innan alla inser vad dessa bestar ställer till med och en sak ska alla ha klart för sig. Fri vargjakt med endast konventionella jaktmetoder skulle inte ens minska vargstammen möjligtvis begränsa ökningen. Så svårjagad är vargen. Såsmåningom kommer alla att förstå vad jag menar.

Godnatt :)

Tillägg: Tycker du själv att debatten i media, påhejad av bl a kvällspressen är nyanserad?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg